صنعت

ساخت سوله با پروفیل (قوطی آهن) و نکات اجرایی

در مکان‌های صنعتی، تجاری یا مسکونی، ساخت سوله با پروفیل یکی از فرایندهای متداولی است که برای توسعه فضای سرپوشیده انجام می‌شود که در این راستا باید چندین نکته را مد نظر قرار داد.

سوله‌های فولادی با مدل‌های متنوعی ساخته می‌شوند که استفاده از انواع مقاطع فلزی می‌تواند روی تعیین نوع این سازه، استحکام و وزن نهایی آن تاثیرگذار باشد که در ادامه قصد داریم تا اطلاعاتی دررابطه‌با نحوه اجرای سوله با استفاده از پروفیل در اختیارن قرار دهیم.

قبل از اینکه توضیحات تکمیلی در این زمینه را در اختیار شما قرار دهیم، لازم است تا از طریق لینک زیر، یک مرجع معتبر و باسابقه آنلاین را در زمینه بررسی قیمت های لحظه ای انواع قوطی آهن معرفی نماییم.

https://ahanbox.com/قیمت-قوطی/

مراحل ساخت سوله با پروفیل

سوله به‌عنوان یک سازه فولادی مستحکم در نظر گرفته می‌شود که باید مطابق با اصول و قواعد خاصی تمامی مراحل لازم برای اجرای آن پیگیری شود که مهم‌ترین موارد به شرح زیر هستند.

دریافت مجوزهای لازم برای ساخت سوله با استفاده از پروفیل

سوله‌هایی با وسعت زیاد که برای ساخت آشیانه هواپیما، دامداری، سالن ورزشی، کارگاه، انبار و فضاهای صنعتی طراحی و ساخته می‌شود نیازمند دریافت مجوز ازسوی سازمان‌های مربوط است.

انواع سوله فلزی شامل خرپایی، تیرورقی و یوبی‌ام است که باید متناسب با نوع کاربردی که مد نظر دارید ارتفاع، طول دهانه در و پنجره، نوع دسترسی به سوله و امکان به‌کارگیری تجهیزات الکتریکی را مورد بررسی قرار دهید.

مشخص کردن نوع پروفیل های مورد استفاده برای سوله

برای ساخت سوله با پروفیل تعیین مواد اولیه مصرفی از اهمیت بالایی برخوردار است که توجه به مشخصات فنی، باعث می‌شود تا در نهایت سازه‌ای محکم و بادوام را بسازید که در برابر ضربه و فشار مقاومت خوبی دارد.

انواع مختلف پروفیل‌هایی که برای طراحی سوله مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل ستونی، تیرآهن، آبرو، زد، پروفیل سی و بسیاری موارد دیگر از است که برای طراحی سقف یا دیگر قسمت‌های این سازه به‌کار می‌روند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای انتخاب پروفیل‌های مناسب در نظر بگیرید این است که معمولا از مقاطع فولادی سنگین برای طراحی سوله استفاده می‌شود چراکه مدل‌های سبک مقاومت خوبی در مقابل بارهای اضافی و شرایط محیطی ندارند.

ساخت سوله با پروفیل (قوطی آهن) و نکات اجرایی

بررسی هزینه ساخت سوله با پروفیل

تا قبل‌از شروع کار باید ارتفاع تاج، طول دهانه، کناره‌ها، ابعاد فضای داخلی و مقدار پروفیل‌هایی که قرار است برای این منظور به‌کار رود را اندازه‌گیری کنید تا بتوانید بودجه‌بندی مناسبی را برای ساخت سوله داشته باشید.

در این راستا قیمت پروفیل به‌عنوان مهم‌ترین مصالحی که برای ساخت انواع سوله مورد استفاده قرار می‌گیرد، تا حد زیادی در تعیین میزان بودجه مورد نیاز شما تاثیرگذار است که باید توجه خاصی به این مسئله داشته باشید.

اجرای سوله با پروفیل

برای اینکه سوله به‌خوبی در جای خود محکم شود باید مقاومت بستر را مورد بررسی قرار دهید و بر این اساس نسبت به اجرای صحیح فونداسیون اقدام کنید. زمانی که شما فونداسیون خوبی را اجرا می‌کنید می‌توان انتظار داشت که انجام بهینه دیگر مراحل نیز تضمین شود.

استحکام نهایی سوله وابستگی زیادی به کیفیت پروفیل‌های مصرفی دارد که باید برای خرید محصولاتی مرغوب، یک شرکت معتبر و باسابقه را انتخاب کنید که می‌توان گفت آهن باکس از اعتبار خوبی در میان خریداران برخودار است.

قیمت پروفیل آهن باکس همواره به صورت لحظه ای و همگام با نوسانات موجود در بازار اهن ایران به روز رسانی می شود. علاوه بر این، شما می توانید قیمت انواع قوطی آهن در سایز ها و ضخامت های متنوع را از طریق این سایت رصد و بررسی نمایید.

ساخت سوله با پروفیل (قوطی آهن) و نکات اجرایی

سوله چیست و چه انواعی دارد؟

فرض کنید در یک شهرک صنعتی در حال قدم زدن و یا با ماشین در حال حرکت هستید. در دو سمت خیابان ساختمان‌های یک شکل با دهانه‌های بزرگ می‌بینید. طول همه آن‌ها کشیده و سقف آن‌ها به صورت شیب‌دار است. بله، درست حدس زدید. شما با تعداد زیادی سوله صنعتی مواجه هستید.

سوله یک سازه فلزی است که پوشش سقف آن به صورت شیب‌دار اجرا شده به نحوی که محیط داخلی آن بدون هیچ ستونی بنا شده است. این سازه یکی از پرکاربردترین سازه‌های فولادی در دنیا شناخته می‌شود.

اکثر سالن‌های ورزشی، انبارها، سالن‌های تولید دام و طیور و … به صورت سوله ساخته می‌شوند. بر اساس اندازه دهانه، ارتفاع، طول و میزان تحمل باران و برف در محل احداث سوله در اشکال گوناگون طراحی و اجرا می‌شوند.

سوله از کلمه انگلیسی Shed گرفته شده است که به سازه مثلثی شکل گفته می‌شود. با توجه به نوع کاربری و منطقه مورد استفاده آن، نوع سوله مشخص می‌شود.

تاریخچه سوله

معبد پانتئون برای خدایان روم در ۲۵ سال قبل از میلاد ساخته شد گنبد این بنا نمونه استثنایی از مهندسی رومی است خرپای سقف آن از برنز ساخته شده بود که باعث می شد افق شهر زیر نور خورشید برق بزند با این وجود در طول قرون وسطی مواد به تدریج از بین می رفت که پاپ اوربان در سال ۱۶۳۱ برنز را از رواق پانتئون برداشت تا توپ هایی را برای واتیکان بسازد. می توان فرض کرد مهندسان رومی مدت زمان طولانی را صرف ساخت اولین سازه آهنی ۱۵۲ تنی از برنز کرده اند.

اولین استفاده از خرپای آهن میله های مسطح پرچ شده بود که در دهانه ۲۸ متری در سقف تئاتر فرانسه در سال ۱۷۸۶ توسط معمار ویکتور لوئیس طراحی شد. به همین دلیل در سال ۱۸۰۰ صنعت نساجی انگلیسی شروع به استفاده از فریم های فلزی در ساختمان های آسیاب تا هفت طبقه کرد.

از همان زمان انقلاب صنعتی که از فولاد برای ساخت و سازها استفاده می شد, ساخت سوله هم رواج یافت. اولین سوله جهان در سال ۱۸۳۰ و در ایستگاه قطاری در لیورپول ساخته شد. در ایران نیز حدود ۷۰ سال است که ساخت سوله رواج دارد.

انواع سوله بر اساس شکل ظاهری

این نوع سوله ها در ایران قدمتی در حدود ۱۵ سال دارند اما در اروپا قدمتی بالغ بر ۳۰ سال دارند.

  • سوله قوسی
  • سوله با ستون مشترک
  • سوله تک شیب
  • سوله چند دهانه با ستون
  • سوله با ستون‌ها وسط مشترک
  • سوله تک شیب با ستون وسط
  • سوله تک شیب با ستون‌ها وسط
  • سوله تک شیب متصل به ساختمان

پر کاربرد ترین پروفیل های فولادی در ساخت سوله

آهن آلات متنوعی در ساخت سوله مورد استفاده قرار می گیرد. از انواع ورق آهن گرفته تا انواع پروفیل فولادی و محصولات مفتولی که در ادامه به معرفی اجمالی این مقاطع خواهیم پرداخت.

زد پرلین سوله

پروفیل زد سوله همانطور که از نامش پیداست، از مقطع عرضی به شکل حرف انگلیسی «Z» است. این مقاطع فولادی که از ورق‌های فولادی گالوانیزه یا روغنی تحت فرآیند نورد سرد تولید می‌شوند، در انتهای بال‌های خود دارای لبه است که به صورت عمودی خم شده است. همچنین بدون لبه نیز تولید می‌شود.

ورق کرکره

ورق کرکره، یکی از انواع ورق‌های فولادی گالوانیزه طی نورد گرم است که به دلیل زیبایی و رنگی‌بودن، در ساخت سقف سوله کاربرد فراوان دارد. همچنین، این ورق رنگی که به صورت موّاج و یا ذوزنقه‌ای تولید می‌شود، از استقبال بسیار خوبی برخوردار است. اطلاع از قیمت مقاطع فولادی برای بسیاری از مصرف‌کنندگان، اهمیت دارد.

توری مرغی

در سوله و یا سقف‌های شیروانی، برای ایجاد عایق‌های صوتی، حرارتی و برودتی از پشم شیشه استفاده می‌شود؛ حالا برای استحکام پشم شیشه به وسیله‌ای نیاز است که هم مقاومت داشته باشد و هم دچار خوردگی نشود؛ در چنین مواقعی، بهترین گزینه، استفاده از توری مرغی گالوانیزه است.

ورق سیاه آهن

ورق فولادی در سوله به عنوان دیوار و سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع سوله از ورق فولادی و پروفیل های فلزی ساخته می‌شود. کارایی ورق فولادی در سوله بیش از پوشش دیوارها و سقف است. این ساختار منحصربفرد با ویژگی هایی چون مقاومت در برابر باران، مقاومت در برابر زلزله و ماندگاری بالا، امنیت سازه را افزایش می‌دهد.

عوامل موثر بر قیمت سوله چیست؟

عوامل متعددی بر قیمت تمام شده این سازه فولادی اثرگذارند. به عنوان مثال قیمت متریال بکار گرفته در سوله، ابعاد و متراژ سوله، موقعیت مکانی سوله، فاکتورهای طراحی و ساخت و غیره بر قیمت تمام شده سوله تاثیر می‌گذارند.

جمع‌بندی

ساخت سوله با پروفیل نیازمند توجه به مراحل مختلفی است که شامل دریافت مجوزهای لازم، تعیین مصالح مورد نیاز، درنظرگرفتن بودجه و در نهایت اجرای کامل این سازه است. در نظر داشته باشید که از سوله برای ایجاد محیط‌های کارگاهی، دامداری، سالن ورزشی و برخی موارد دیگر استفاده می‌شود.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا