اجتماعی

سالروز تاسیس سپاه پاسداران، نیروی قدس ایرانی گرامی باد

سالروز تاسیس سپاه پاسداران، برای ایرانیان افتخار آفرین است. سپاه یکی از قدرتمند ترین نیروهای ایران است. که پس از انقلاب 57 در ایران تشکیل شد. و به رسمیت شناخته شده است.

به گزارش تجارت امروز؛ تاسیس سپاه پاسداران، نهادی است که به دستور امام و رهبر بزرگ کشورمان خمینی تشکیل شده است. این نیرو قدرتمند پشتوانه ای گرم و محکم برای همه ما ایرانی ها است و تا زمانی که این نیرو را دارم نیازی به نگرانی برای آینده کشور خود نداریم.

تاریخچه سپاه پاسداران

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی نظامی که به‌منظور حراست از انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای آن، به‌دستور رسمی امام خمینی در ۲اردیبهشت ۱۳۵۸ش تأسیس شد.

سپاه پاسداران در ۲۶ شهریور ۱۳۶۴ش با دستور امام خمینی در سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی گسترش یافت و سپس در سال ۱۳۶۹ش به‌فرمان سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران دو نیروی دیگر با نام‌های نیروی قدس و سازمان مقاومت بسیج به آن اضافه گردید و در مجموع به پنج نیرو گسترش یافت. سپاه پاسداران علاوه بر فعالیت‌های نظامی، در عرصه‌هایی مانند اطلاعات، سازندگی و عمرانی و عرصه‌های فرهنگی نیز به فعالیت می‌پردازد.

مطابق اصل ۱۱۰ قانون اساسی عزل و نصب و قبول استعفای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اختیارات و وظایف رهبری محسوب می‌شود. فرماندهی کل سپاه پاسداران هم‌اکنون (۱۴۰۰ش) به‌عهده حسین سلامی است. او در ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ش با حکم سید علی خامنه‌ای به فرماندهی کل سپاه پاسداران منصوب شد.

دولت آمریکا در ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ش با انتشار بیانیه‌ای، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به‌ویژه سپاه قدس را به‌طور رسمی در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی اعلام کرد. شورای عالی امنیت ملی ایران در اقدامی متقابل رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و فرماندهی مرکز آمریکا موسوم به سنتکام یا نیروهای آمریکا در غرب آسیا را «گروه تروریستی» اعلام کرد.

امام خمینی نیروهای سپاه پاسداران را سربازان اسلام نامیده و سید علی خامنه‌ای این سازمان را از ارکان و عناصر تفکیک‌ناپذیر انقلاب دانسته است که در صورت نبود آن انقلاب با خطرهای جدی روبرو می‌شود.

جایگاه

امام خمینی نیروهای سپاه پاسداران را سربازان اسلام نام نهاده و مردم را به پشتیبانی و حمایت از این نیرو دعوت کرد. و رضایت خود از این نیرو را در دیداری با گروهی از پاسداران به این صورت بیان کرده است: «من از سپاه راضی هستم و به‌هیچ‌وجه نظرم از شما برنمی‌گردد. اگر سپاه نبود کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‌دارم. چشم من به شماست.»

سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نیروی سپاه پاسداران را به طفلی تشبیه کرده که در اوایل انقلاب متولد شده و در بستر انقلاب رشد و نمو یافته است و اکنون از ارکان انقلاب و از عناصر تفکیک‌ناپذیر آن است؛ به‌طوری که اگر نباشد، انقلاب با خطرهای جدی روبرو می‌شود.

دولت آمریکا در ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ش با انتشار بیانیه‌ای از طرف دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به‌ویژه سپاه قدس را به‌طور رسمی در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی اعلام کرد. شورای عالی امنیت ملی ایران در اقدامی متقابل رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و به پیشنهاد محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه)، فرماندهی مرکز آمریکا موسوم به سنتکام یا نیروهای آمریکا در غرب آسیا را «گروه تروریستی» اعلام کرد.

نظر مقام معظم رهبری درباره سپاه

“سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مولود مبارک انقلاب اسلامی است، در همه جهان پس از صدر اسلام پدیده بی سابقه‌ای است.

این پدیده در حقیقت، مظهر عینی و مجسمی است برای شعار‌های انقلاب اسلامی، شعار ایستادگی در مقابل همه قدرت‌های بزرگ با سلاح اتکال به خدا، شعار ایستادگی در مقابل همه قدرت‌های بزرگ با سلاح اتکال به خدا، شعار غلبه خون بر شمشیر و شعار حرکت برای نجات مستضعفان و از همین رو است که سلطه‌های بزرگ در سراسر جهان با چشم انزجار و نفرت، بدین پدیده الهی می‌نگرند چنانکه به انقلاب اسلامی. “مقام معظم رهبری

قدرت سپاه

سردار سلامی چندی پیش خطاب به اروپایی‌ها، گفت: ما وقتی دوستی می‌کنیم بسیار زیبا، جوانمردانه، وفادارانه و فداکارانه و وقتی هم دشمنی می‌کنیم، جوانمردانه، قدرتمندانه و تمام کننده.

تحریم سپاه

دولت آمریکا در ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ش با انتشار بیانیه‌ای، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به‌ویژه سپاه قدس را به‌طور رسمی در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی اعلام کرد. شورای عالی امنیت ملی ایران در اقدامی متقابل رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و فرماندهی مرکز آمریکا موسوم به سنتکام یا نیرو‌های آمریکا در غرب آسیا را «گروه تروریستی» اعلام کرد.

فعالیت های عمرانی

سپاه در حوزه‌های نفت و گاز، راه سازی، سدسازی و ساخت تونل، کشاورزی، مخابرات (به عنوان سهامدار عمده شرکت مخابرات ایران)، ساختمان سازی و حتی جراحی‌های سرپایی با لیزر حضور فعال دارد.

اتهام‌های تروریستی در سال ۱۹۹۹

با انتشار اسناد بسیار محرمانه دولت بیل کلینتون، مشخص شد او در تابستان ۱۹۹۹ در پیامی کتبی به محمد خاتمی همتای ایرانی خود، سپاه پاسداران را مسئول بمب‌گذاری برج‌های خبر در عربستان سعودی دانسته و خواستار استرداد متهمین این حادثه بوده‌است.

در مقابل دولت وقت ایران اتهام های آمریکا را نادرست و غیر قابل پذیرش می‌خواند و تأکید می‌کند هیچ سازمان وابسته به جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه دخالتی در طراحی، پشتیبانی و یا اجرای این بمبگذاری نداشته است. البته ویلیام پری، وزیر دفاع آمریکا در زمان بیل کلینتون، در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد به این نتیجه رسیده‌اند که بمب‌گذاری کار القاعده بوده و نه ایران.

مأموریت

در ادامه به برخی مفاد اساسنامه سپاه پاسداران جهت اطلاع بیشتر با این مجموعه اشاره می‌شود.

  • ‌ماده ۲ – مبارزه قانونی با عوامل و جریان‌هایی که در صدد خرابکاری، براندازی نظام جمهوری اسلامی، و یا اقدام علیه انقلاب اسلامی ایران‌می‌باشند.
  • ‌ماده ۳ – مبارزه قانونی با عواملی که با توسل به قوه قهریه در صدد نفی حاکمیت  قوانین جمهوری اسلامی باشند.
  • ‌ماده ۴ – اقدام همانند دیگر نیرو‌های انتظامی در جهت خلع سلاح کسانی که بدون مجوز  قانونی اسلحه و مهمات حمل و نگهداری می‌نمایند.
  • ‌ماده ۵ – همکاری با نیرو‌های انتظامی در مواقع لزوم، در جهت برقراری نظم و امنیت و حاکمیت قانون در کشور.
    ‌تبصره – سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه مأموریت‌های مذکور در مواد فوق به عنوان ضابط قوه قضائیه عمل می‌کند.
  • ماده ۶ – همکاری با دیگر نیرو‌های انتظامی در جهت حفاظت از اماکن و شخصیت‌های سیاسی  و مذهبی به تشخیص شورای تأمین محل. (حدود‌وظایف و اختیارات این شورا طبق قانونی  است که به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.
  • ‌ماده ۷ – همکاری با ارتش جمهوری اسلامی ایران در مواقع لزوم در جهت پاسداری از  استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران.
    ‌تبصره – موارد لزوم و کیفیت همکاری سپاه با ارتش را شورای عالی دفاع تعیین  می‌کند.
  • ‌ماده ۸ – همکاری با ارگان اطلاعاتی کل کشور طبق قانونی که به تصویب مجلس شورای  اسلامی خواهد رسید.
  • ‌ماده ۹ – برنامه‌ریزی، سازماندهی، اداره و فرماندهی و اجرای آموزش‌های عقیدتی،   سیاسی و نظامی اعضاء بسیج مستضعفین بر طبق موازین‌اسلامی.
  • ‌ماده ۱۰ – مشارکت در عملیات امدادی به هنگام بروز بلایا و حوادث و انجام خدمات  امدادی، آموزشی، تولیدی و جهاد سازندگی به درخواست‌دولت و با رعایت کامل موازین  عدل اسلامی در زمان صلح در حدی که به تشخیص شورای عالی سپاه، آمادگی رزمی لازم را  برای انجام مأموریتهای‌خود از دست ندهد.
  • ‌ماده ۱۱ – پرورش و آموزش اعضاء سپاه طبق تعالیم و موازین اسلامی مبتنی بر رهنمود‌های ولایت فقیه در زمینه‌های عقیدتی، سیاسی و نظامی در‌جهت کسب توان لازم به
    منظور انجام مأموریت‌های محوله.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا