بورس

با وجود سبز پوشی تابلو ؛ وضعیت بورس متلاطم است!

نوزدهمین روز از اولین ماه سال جاری، روز سبز متعادلی برای بازار سرمایه بود. بازار سرمایه که اولین هفته معاملاتی فروردین ماه را به خوشی آغاز کرد و با عملکرد مثبت به کار خود پایان داد، با توجه به افزایش تنش های منطقه ای از اواسط هفته گذشته روندی متفاوت و ناامیدکننده را تجربه کرد.

به گزارش تجارت امروز؛ پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه و افزایش تنش‌های سیاسی، نگرانی سهامداران از سرمایه‌گذاری در بورس دوچندان شده و بازار سهام که باید سال خوبی را در بهار متبلور می‌کرد، اکنون با چالش مواجه شده است. افزایش بی اعتمادی و عدم اطمینان همزمان با افزایش نااطمینانی، شاهد نوسانات نرخ ارز نیز بودیم.

این روزها شاهد خروج شدید نقدینگی از بورس ضعیف به سمت بازارهای کم ریسک مانند طلا هستیم. با وجود اینکه روز گذشته بازار در تراز سبز سقوط کرد، اما سایه تنش بر بازار سایه افکنده است، نمی توان روند مثبتی را برای بازار متصور شد.

بازار از دریچه آمار

دماسنج اصلی بازار روز یکشنبه افزایش چندان جذابی را گزارش کرد.این در حالی است که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۰.۱۷ درصد رشد کرد و در پایان ساعت معاملات دیروز در سطح ۲ میلیون و ۲۳۴ هزار واحد قرار گرفت. روی شاخص اصلی تالار شیشه ای رشد ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی حاصل شد که شاخص متعادل ۰.۳ درصد کاهش را به ثبت رساند و به سطح ۷۴۱ هزار و ۱۶۸ واحد رسید. این در حالی است که شاخص کل فرابورس که معیار مناسبی برای بررسی سلامت انواع سهام فرابورس است، حدود ۰.۲۲ درصد در قرمز قرار گرفت و در نهایت در سطح ۲۵ هزار و ۱۲۵ واحد بسته شد.

بازار از نگاه کارشناسان

بازار سرمایه به دلایل مختلف در پایان اسفند و فروردین از وضعیت مطلوب تری برخوردار است. نکته مهم این است که در روزهای اخیر بازار به روال قبلی خود یعنی معاملات کم حجم بازگشته است. علاوه بر این، افزایش نرخ بهره و فاصله زیاد بین دلار آزاد و عدم اعتماد سرمایه گذاران به آینده بورس، سردرگمی در بازار ایجاد کرد.

از سوی دیگر، افزایش تنش منطقه‌ای که از هفته گذشته با وجود افزایش نرخ ارز تشدید شده، مورد استقبال بازار قرار نگرفت و بازار نیز واکنش منفی به این موضوع نشان داد.

روز گذشته اگرچه گروه های بانکی روز سبز را پشت سر گذاشتند اما به نظر نمی رسد نرخ ارز گروه بانکی به تنهایی بتواند بازار را از این وضعیت نامطمئن نجات دهد.

به نظر می رسد در روزهای آینده اتفاق خاصی در بازار نخواهد افتاد و نتیجه جلسه شورای عالی بورس ممکن است تاثیری هرچند موقت بر بازار بگذارد. با این حال بازار همچنان منتظر پایان ریسک های مختلف است مریم محبی وضعیت بورس در بهاری ترین روزهای فروردین ماه را اینگونه توصیف کرد: اسفندماه سال گذشته شاهد کاهش شدید نرخ ارز بودیم.

نوسانات نرخ ارز را می توان در تابلوی سبز معاملاتی طی هفته اول فروردین مشاهده کرد. اما ادامه مسیر هیجانی افزایش قیمت دلار و طلا ترسی محسوس را در افراد ریسک گریز و سرمایه های سرگردان ایجاد کرده و موجب خروج نقدینگی از بازار در روزهای اخیر شده است.

خروج نقدینگی فعال از بازار همزمان با افزایش ریسک‌های سیستمی و تنش‌های منطقه‌ای بود و سرمایه‌گذاران و سهامداران به دلیل ترس از پایان و واکنش‌های منفی کشورها، بیشتر پس‌انداز خود را از بازار خارج کردند.

روز گذشته در ادامه روندهای پرریسک قبلی بازار، بورس نتوانست از مسیر نزولی خود که از مرداد ۱۳۹۸ آغاز شده بود خارج شود، هرچند بازار نیز در این مسیر رشد دوره ای را تجربه کرد. اما به دلیل عدم اعتماد سهامداران به این بازار با وجود تورم ساختاری، شاهد اعتماد مجدد سرمایه داران نیستیم و سیاست ها و اقدامات نامطلوب سرمایه گذاران باعث شده تا این بازار مولد نتواند مسیر خوش خود را طی کند. دلیل سبز بودن گروه بانکی می تواند به نرخ ارز آنها مربوط باشد.

این موضوع نسبت به سال های گذشته افزایش تقریبا ۳ برابری را نشان می دهد که می تواند نقش مثبتی در بازار داشته باشد. با این حال، چنین اخباری را زمانی می توان مثبت تلقی کرد که تداوم بازار موثری داشته باشد و بتواند تغییری در روند بازار ایجاد کند. بنابراین در حالی که بورس زیر سایه جنگ و دخالت های بی دلیل قرار دارد، انتشار اخباری مانند نرخ ارز بانکی نمی تواند وضعیت کلی بازار را تغییر دهد. این کارشناس بازار در نهایت افزود: پیش بینی می شود در روزهای آینده شیب هیجان سرمایه گذاری بازار کاهش یابد و بازار به تعادل نسبی نزدیک شود.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا