بورس

راهنمای خرید انواع ورق فولادی از بورس؛ از جزئیات تا کلیات!

خرید ورق از بورس یکی از بهترین راه‌های خرید این محصول است که به‌تازگی و به‌علت نوسانات قیمت در بازار آزاد، افراد بسیاری از آن استقبال کرده‌اند. خرید ورق فولاد چه گرم و چه سرد از بورس کالاف نیازمند یکسری داده و اطلاعات است تا بر اساس مدارک درست و حقیقی خرید به صرفه ای داشت. کارخانه های بزرگی چون فولاد مبارکه به عنوان یکی از عرضه کنندگان بزرگ ورق در بورس است که محصولاتی چون ورق سیاه، ورق گاوانیزه، ورق اسیدشویی مبارکه را به بازار بورس عرضه می کند. با اخذ مدارک مورد نیاز و مراجعه به کارگزاری های رسمی، می توان از بورس کالا در تناژ بالا خرید داشت.

کدام یک از انواع ورق در بورس عرضه می شوند؟

خرید ورق از بورس معمولا در انواع ورق گرم و سرد انجام می‌شود. هریک از این محصولات دارای خواص مکانیکی و ویژگی‌های خاصی هستند و به‌همین دلیل در صنایع گوناگون کاربرد دارند. ورق‌های فولادی که تحت عنوان مقاطع تخت در بورس کالا عرضه می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • ورق گرم
  • ورق سرد
  • ورق گالوانیزه
  • ورق رنگی
  • ورق قلع‌اندود

این محصولات در بورس با عناوین و تقسیم‌بندی‌های مختلفی عرضه می‌شوند. به‌عنوان مثال ورق گرم در بورس کالا دارای انواع مختلفی مانند ورق گرم HB، ورق گرم HC، ورق گرم خودرو و ورق گرم نوردکاران است. ورق سرد نیز در ۲ شکل ورق سرد خودرو و ورق سرد لوازم خانگی عرضه می‌شود.

نحوه قیمت گذاری ورق در بورس به چه صورتی است؟

نحوه قیمت‌گذاری در بورس معمولا براساس میزان عرضه و تقاضا انجام می‌شود. در ابتدا خریداران از میزان عرضه و قیمت پیشنهادی که توسط بورس منتشر می‌شود، اطلاع پیدا می کنند. درصورتی که این قیمت پایه برای متقاضیان قابل قبول بوده و میزان تقاضا برابر یا کمتر از عرضه باشد، همان قیمت به‌عنوان قیمت نهایی ثبت می‌شود.

اما اگر میزان تقاضا بیشتر از عرضه باشد، بورس وارد عرضه ثانویه می‌شود. به این صورت که ناظر بازار از عرضه‌کننده می‌خواهد که میزان عرضه را افزایش دهد تا بازار وارد رقابت نشود. در صورتی که میزان تقاضا باز هم از میزان عرضه ثانویه بیشتر شود، بازار وارد رقابت شده و قیمت‌های قابل قبول برای خریداران ثبت خواهد شد.

تقاضاها براساس ترتیب نزولی قیمت‌ها پذیرفته می‌شوند تا در نهایت مجموع تقاضاهای پذیرفته‌شده به حداکثر برسد.

در صورتی که قیمت پایه عرضه مورد قبول خریداران نباشد و قیمت پایین‌تری را در نظر داشته باشند، بازار وارد چانه‌زنی خواهد شد. اگر تولیدکننده با نرخ‌هایی که تقاضاشده حاضر به معامله شود، قیمت نهایی، کمتر از قیمت پایه خواهد بود.

شرایط لازم برای خرید انواع ورق از بورس

برای خرید ورق از بورس باید افراد دارای مدارک و شرایط خاصی باشند. نوع مدارک مورد نیاز برای خرید این محصول، با توجه به نوع بازاری که قرار است معامله در بستر آن انجام شود، متفاوت است. در ادامه به بررسی مدارک مورد نیاز برای شرایط مختلف می‌پردازیم.

مدارک مورد نیاز برای مشتریان حقیقی ایرانی در بازار فیزیکی

آن دسته از متقاضیان حقیقی و ایرانی که در بازار فیزیکی خواهان معامله هستند، برای معامله از بورس باید مدارک زیر ار ارائه کنند:

  • اصل فرم درخواست کد حقیقی ایرانی
  • کپی برابر اصل‌شده کارت ملی و شناسنامه
  • ثبت‌نام در سامانه امور مالیاتی

مدارک مورد نیاز برای مشتریان حقوقی ایرانی در بازار فیزیکی

آن دسته از متقاضیان حقوقی و ایرانی که در بازار فیزیکی خواهان معامله هستند، برای معامله از بورس باید مدارک زیر ار ارائه کنند:

  • اصل فرم درخواست کد حقوقی ایرانی
  • کپی برابر اصل‌ شده کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل و تمامی اعضاء هیئت مدیره
  • اساسنامه
  • روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات اعضاء هیئت مدیره و سایر روزنامه‌های رسمی مهم
  • صورت‌های مالی حساب‌رسی‌شده آخرین دوره
  • پروانه بهره‌برداری و سایر مجوزهای فعالیت‌ که معتبر باشند

مدارک لازم برای مشتریان حقیقی در بازار مشتقه

افرادی که خواهان فعالیت در بازار مشتقه بورس کالا هستند، لازم است تا مدارک دیگری را که در زیر لیست می‌شود، ارائه کنند:

  • اصل فرم درخواست کد با تائیدیه بانک مربوطه و کارگزار
  • کپی برابر اصل شده پشت و روی کارت ملی و تمامی صفحات شناسنامه
  • فرم معرفی اطلاعات حساب‌های بانکی مشتری
  • اقرارنامه و بیانیه ریسک معاملات قراردادهای آتی

مدارک لازم برای مشتریان حقوقی در بازار مشتقه

آن دسته از متقاضیان حقوقی که در بازار مشتقه بورس کالا خواهان معامله هستند، برای معامله از بورس باید مدارک زیر ار ارائه کنند:

  • اصل فرم درخواست کد با تائیدیه بانک مربوطه و کارگزار
  • کپی برابر اصل شده پشت و روی کارت ملی و تمامی صفحات شناسنامه مدیرعامل، تمامی اعضای هیئت مدیره و نماینده شرکت
  • فرم مشخصات نماینده
  • فرم معرفی اطلاعات حساب‌های بانکی مشتری
  • اقرارنامه و بیانیه ریسک معاملات قراردادهای آتی
  • آخرین تغییرات روزنامه رسمی شرکت که در آن سرمایه ثبتی شرکت درج شده باشد
  • اساسنامه

مراحل خرید ورق از بورس

برای خرید ورق از بورس کالا باید ابتدا کارگزاران با ارائه درخواست‌ خرید در تالار بورس نسبت به خرید قیمت‌های کشف‌شده اقدام کنند. به‌طور خلاصه خرید ورق از بورس کالا را می‌توان در ۴ مرحله انجام داد. در ادامه به‌بررسی این مراحل می‌پردازیم.

  • مرحله اول: اولین مرحله برای خرید انواع ورق از بورس کالا، انتخاب کارگزاری است که بتوان آن را به‌عنوان یک واسطه بین خریدار و فروشنده در نظر گرفت. در انتخاب کارگزاری باید کارگزاری را انتخاب کرد که فعال بوده و در زمینه خرید آهن‌آلات در بورس کالا فعالیت داشته باشد. کد بورسی توسط این کارگزاری‌ها در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
  • مرحله دوم: در مرحله بعد برای دریافت کد معاملاتی باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنید. کارگزاری‌ها از طریق کدهای معاملاتی در بورس کالا به انجام معاملات می‌پردازند.
  • مرحله سوم: دریافت و تکمیل برگه خرید از کارگزاری مربوطه که در آن باید میزان ورق درخواستی، تعداد ورق و دیگر فیلدهای مربوطه مشخص شود. سپس باید ۱۰ درصد از مبلغ فاکتور را به‌حساب کارگزاری واریز کنید تا به‌عنوان نوعی تعهدنامه از جانب شما تلقی شود.
  • مرحله چهارم: انجام معامله توسط کارگزاری مطابق با درخواست خریدار در مرحله بعدی صورت می‌گیرد و ادامه و اتمام مرحله خرید تنها در صورتی انجام‌پذیر است که مابقی فاکتور خرید به‌حساب بورس واریز شود.

نحوه عرضه ورق فولادی گرم در بورس

عرضه ورق فولادی در بورس به‌ ۲ صورت حراج حضوری و عرضه یک‌جا انجام می‌شود. در حراج حضوری تمامی مراحل عرضه مطابق با مقررات حاکم بر بازار فیزیکی بورس انجام خواهد شد. در این روش اگر معامله کالا به میزان حداقل خرید جهت کشف نرخ نرسد، عرضه‌کننده تا ۵ روز کاری پس از اولین عرضه برای ارائه مجدد کالای خود فرصت دارد. یکی از ورق هایی که در بورس کالا عرضه می گردد، ورق اسیدشویی است. این نوع ورق که از دسته ورق های گرم به حساب می آید، از سمت تولیدکننده های بزرگی چون فولاد مبارکه به این بازار عرضه می شود. ورق اسید شویی فولاد مبارکه به دلیل کیفیت بالا و همچنین میزان تقاضای بالای در بازار فولاد، از میزان درخواست خرید بیشتری در بورس برخوردار است. ورق اسیدشویی فولاد مبارکه در ضخامت ۲ میل و در دو آنالیز st37 و stw22 عرضه می گردد. در سامانه معاملاتی بورس کالا، ورق اسیدشویی فولاد مبارکه با کدهای معاملاتی مختلف عرضه می‌شود.  برای خرید ورق اسیدشویی فولاد مبارکه اصفهان در آنالیز مورد نظر خود، باید کد معاملاتی آن را در سامانه معاملاتی بورس کالا وارد کنید.

در روش خرید ورق از بورس به‌صورت عرضه یک‌جا فروشنده تنها در صورتی مجاز به عرضه کالا است که کارگزار آن بتواند ۳ درصد ارزش کالای مورد معامله را براساس قیمت پایه و به‌صورت نقدی ارائه کند.

جمع‌بندی

خریداران عمده، بیشترین مشتریان خرید ورق از بورس کالا هستند. چرا که برای خرید انواع ورق فولاد از طریق بورس، یکسری محدودیت ها وجود دارد که از جمله آن حجم و تناژ ورق مورد نظر است. از سوی دیگر برای داشتن یک خرید به صرفه، می بایست اطلاعاتی دقیق از محصول و کارخانه مورد نظر داشته باشید. در این بین یکی از کارخانه هایی که توانسته حجم زیادی از میزان تقاضا ورق فولادی همچون ورق فولادی را تامین کند فولاد مبارکه است. در حال حاضر محصولات این شرکن همچون ورق اسیدشویی مبارکه با بهترین قیمت و کیفیت در دسترس خریداران بورس واقع شده است.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا