صنعت

شروع تولید فولاد سبز در ایران

تمام فولادها، در ساختار خود کربن (co۲) دارند. اما امروزه به لطف پیشرفت در علم فناوری، متخصصان در ایران توانسته‌‏اند نوعی فولاد که با نام فولاد سبز شناخته می‏‌شود را بدون عنصر کربن تولید نمایند.

در دنیای مدرن امروزی، شما می‌‏توانید آثار و ردپای فولاد را در تمامی صنایع گوناگون مشاهده کنید. فولادها، دارای انواع مختلفی هستند و در صنعت‌‏های متنوعی کاربرد دارند. اما به خاطر داشته باشید که تمامی فولادها، دارای یک خصوصیت مشترک می‌‏باشند؛  تمام فولادها، در ساختار خود کربن (co۲) دارند. اما امروزه به لطف پیشرفت در علم فناوری، متخصصان در ایران توانسته‌‏اند نوعی فولاد که با نام فولاد سبز شناخته می‏‌شود را بدون عنصر کربن تولید نمایند. در ادامه با ما همراه باشید تا با خصوصیات، مزایا و معایب فولاد سبز بیشتر آشنا شوید.

معرفی فولاد سبز

فولاد سبز که با نام green steel شناخته می‏‌شود، از کاربردهای فراوانی در صنایع پیشرفته امروزی برخوردار است. این نوع فولاد استحکام نسبتا خوبی دارد و می‏‌تواند حرارت و فشار را تا حدود زیادی تحمل کند. فولادهای سبز، در ضخامت و گریدهای مختلف تولید شده و روانه بازار می‏گردند. به خاطر داشته باشید که در فرآیند تولید فولاد سبز، هیچگونه سوخت فسیلی استفاده نمی‌‏شود. خوشبختانه امروزه شرکت‏‌های بزرگی در سراسر دنیا وجود دارند که در زمینه تولید فولاد سبز فعالیت می‏‌کنند تا بتوانند گامی بلند در عرصه کاهش کربن دی اکسید موجود در جو بردارند.

اهمیت فولاد سبز در صنایع گوناگون

در دنیای مدرن امروزی، تعداد بیشماری شرکت تولید کننده فولاد در سراسر جهان وجود دارند که هر کدام از آن‌‏ها، روزانه چندین هزار تن آلاینده نظیر co۲ وارد اتمسفر می‏‌کنند. اما کارشناسان، طی اقداماتی توانسته‏‌اند بجای استفاده از کوره‌‏های سوختی، کوره‏‌های هیدروژنی را جایگزین کنند. این امر موجب کاهش میزان کربن دی اکسید موجود در هوا می‏‌گردد. البته در نظر داشته باشید که هزینه تولید فولاد سبز نسبت به فولاد معمولی بسیار بالاتر است. علاوه بر آن، شرکت‏‌های تولید فولاد سبز نیازمند دستگاه‏‌ها و تجهیزات بسیار پیشرفته نیز هستند. اما بهتر است بدانید که رواج تاسیس شرکت‌‏های تولید فولاد سبز در سراسر جهان، موجب کاهش میزان آلودگی هوا و کاهش دمای جو می‏‌گردد.

ویژگی‏های مثبت فولاد سبز

همانطور که در قسمت‏‌های قبل ذکر شد، فولاد سبز نسبت به فولاد معمولی از مزایای بیشتری برخوردار است. جالب است بدانید که شرکت‏‌های بسیار بزرگ در سراسر جهان، برای کاهش اثرات کربن دی اکسید در هوا، از فولادهای سبز برای تولیدات استفاده می‏‌نمایند.

۱-از بین بردن ردپای کربن در فولاد

یکی از ویژگی‏‌های مثبت فولاد سبز، از بین بردن ردپای کربن در فولاد است. به طور کلی، به فولادی که درون آن هیچ کربنی مصرف نشده فولاد سبز گفته می‏‌شود. از گذشته‏‌های دور تا به امروز، محققان در تلاشند تا بتوانند ردپای کربن را کاهش دهند و گامی بلند در عرصه پاکسازی هوا بردارند. تولید green steel به وسیله عناصری نظیر هیدروژن صورت می‏‌گیرد. البته فراموش نکنید که تولید این نوع فولاد بسیار پر هزینه است. لازم به ذکر است که انواع فولاد سبز نظیر فولاد mo۴۰ ، دارای استاندارد جهانی هستند و برای تمامی صنایع ( بدون استثنا) کاربرد دارند.

۲-تولید آسان

از دیگر ویژگی‏‌های green steel، می‏‌توان به تولید آسان و کم دردسر اشاره نمود. در گذشته‏‌های نه چندان دور، شرکت‌‏های بزرگ برای تولیدات فولاد نیاز به کوره‏‌های بسیار بلند با مخازن سوختی و سایر تجهیزات دیگر داشتند. علاوه بر آن، کارگران شرکت‏‌های تولید فولاد همیشه در معرض خطر انتشار گازهای سمی بودند. اما خوشبختانه در فرآیند تولید فولاد سبز، کوره‏‌های بزرگ با گازهای سمی به طور کامل حذف شده‏‌اند. در نظر داشته باشید که در فرآیند تولید green steel، رد پای گازهای گلخانه‌‏ای کاملا محو شده و از انرژی‏‌های تجدید پذیر بجای تجدید ناپذیر استفاده می‌‏شود.

۳-استحکام بالا و کاربردهای فراوان

همانطور که در قسمت‏‌های قبل ذکر شد، فولادهای سبز در گریدهای مختلف تولید می‏‌شوند و هر کدام از آن‏‌ها در یک صنعت کاربرد دارند. به بیانی دیگر، در کاربردهای فولاد سبز و فولاد سنتی هیچگونه تفاوتی وجود ندارد. از این رو، متخصصان می‏‌توانند با خیالی آسوده از green steel در ساخت انواع ماشین آلات و سازه‏‌های فلزی استفاده نمایند. خوب است بدانید که فولاد سبز از استحکام بسیار بالایی برخوردار است و می‌‏تواند فشار و دمای بسیار بالایی را تحمل کند. علاوه بر آن، این نوع فولاد مقاومت بسیار خوبی در برابر فرسایش از خود نشان می‌‏دهد.

تولید فولاد سبز در ایران به چه صورت است؟

یکی از سوالات متعددی که برای بسیاری از کاربران مطرح می‏‌گردد، این است که تولید فولاد سبز، به چه صورت می‏‌باشد؟ فولاد سبز، به چندین روش تولید می‏‌شود؛ اما یکی از روش‏‌های موثر تولید GREEN STEEL، احیای سنگ آهن به صورت مستقیم است. در این فرآیند، سنگ آهن را وارد یک کوره هیدروژنی قوس دار می‏‌نمایند تا ذوب شود. پس از ذوب شدن سنگ آهن، نوعی فلز با نام اسفنجی به وجود می‏‌آید که از استحکام چندانی برخوردار نیست. در مرحله بعد، فلز اسفنجی مجددا ذوب می‌‏شود و ترکیبات و عناصر لازم به آن اضافه می‌شوند. فراموش نکنید که در این فرآیند، بجای استفاده از سوخت‌‏های فسیلی نظیر ذغال سنگ و نفت کوره، از انرژی الکتریسیته برای ذوب کردن سنگ آهن استفاده می‌‏شود.

شروع تولید فولاد سبز در ایران

آیا فولاد سبز در ایران مقرون به صرفه است؟

هزینه تولید فولاد سبز نسبت به تولید فولاد معمولی بسیار بالاتر است. از این رو، می‌‏توان نتیجه گرفت که GREEN STEEL نمی‌‏توانید برای برخی از صنایع مقرون به صرفه باشد. اما برخی از صنایع بزرگ نظیر خودروسازی‏‌ها، از این نوع فولاد استفاده می‏‌کنند. امید است در آینده نه چندان دور، متخصصان تجهیزات مخصوص تولید فولاد سبز با هزینه کم و مقرون به صرفه ابداع کنند. به بیانی دیگر، در آینده بسیار نزدیک شاهد از رده خارج شدن شرکت‏‌های تولید فولاد سنتی خواهیم بود.

تفاوت فولاد سبز و فولاد معمولی

بسیاری از کاربران با این سوال مواجه می‏‌شوند که تفاوت فولاد سبز و فولاد سنتی چیست؟ از تفاوت‏‌های بسیار مهم این دو فولاد، می‏‌توان به فرآیند تولید آن‌‏ها اشاره نمود. در فرآیند تولید فولاد سنتی از کوره‌‏های بسیار بزرگ به همراه سوخت‏‌های فسیلی تجدید ناپذیر استفاده شده اما در تولید فولاد سبز، از کوره‌‏های هیدروژنی و انرژی پاک الکتریسته استفاده می‌‏شود. بسیاری از کاربران بر این عقیده باور دارند که فولاد سنتی از استحکام بالاتری نسبت به فولاد سبز برخوردار است. اما این عقیده به طور کامل نادرست می‏‌باشد؛ به خاطر داشته باشید که فولاد سبز و فولاد سنتی از نظر کاربرد، مقاومت و عملکرد کاملا مشابه یکدیگر هستند.

شرکت‏های بزرگ تولید فولاد سبز در جهان

شاید این مسئله برایتان عجیب باشد اما جالب است بدانید که پروژه تولید فولاد سبز، برای اولین بار در شرکت SSAB AB سوئد کلید خورد. این شرکت توانست با اقداماتی خاص، پروژه تولید GREEN STEEL را از اوایل سال ۲۰۱۹ شروع کند. در حال حاضر نیز شرکت SSAB AB از شرکت‏‌های بزرگ تولید کننده فولاد سبز در جهان به شمار می‏‌آید. شرکت بائو در کشور چین نیز با دریافت استاندارد اتحادیه اروپا، قرار است که از سال ۲۰۲۵ شروع به تولید فولاد سبز کند. خوشبختانه محققان کشور ما نیز در تلاشند تا بتوانند پروژه تولید GREEN STEL  را هرچه سریع‏تر آغاز نمایند.

قیمت فولاد سبز

قیمت فولاد سبز نسبت به فولاد سنتی گران‏تر است. اما فراموش نکنید که عوامل بسیار زیادی وجود دارند که بر روی قیمت GREEN STEEL تاثیر گذارند. از عوامل مهم تاثیر گذار بر روی قیمت فولاد سبز، می‏‌توان به نوسانات بازار اشاره نمود. به گویشی دیگر، هر چقدر که قیمت ارزهای جهانی افزایش یابد قیمت این نوع فولاد نیز زیادتر می‌‏شود و بلعکس. البته عوامل مختلف دیگری نظیر گرید و میزان استحکام بر روی قیمت فولاد سبز تاثیر گذارند. شما می‌‏توانید با مراجعه به وبسایت‏‌های فروشگاهی معتبر، از قیمت جدید GREEN STEEL مطلع شوید.

خرید فولاد سبز

برای خرید فولاد سبز، نباید به هر مرکز فروشی مراجعه کنید. امروزه متاسفانه کلاهبرداری‏‌های بسیار زیادی در زمینه فروش و عرضه فولاد صورت می‏‌گیرد و شما می‌توانید به مراکز و سایت‌های معتبری چون آرسینکو ، آهن آنلاین و مرکز آهن مراجعه نمایید. همچنین برای خریداری GREEN STEEL با قیمتی مناسب و کیفیت تضمینی باید به فروشگاه‌های معتبر که دارای فولاد سبز می‌باشند مراجعه فرمایید.  البته پیشنهاد می‏‌شود قبل از خریداری این نوع فولاد، حتما با افراد کاربلد و متخصص در این زمینه مشورت کنید تا بتوانید خریدی سودمندانه و مفیدی را تجربه نمایید و لذت ببرید.

 

کلام آخر

گرچه فولاد سبز نسبت به فولاد سنتی از قیمت بسیار بالاتری برخوردار است و هزینه تولید آن برای شرکت‌ها گران می‌‏باشد؛ اما فراموش نکنید که فولاد سبز، می‌‏تواند گامی به سوی یک آینده پیشرفته و بی نظیر باشد. شما می‌‏توانید با خرید و حمایت از تولید GRREN STEEL، گامی بلند در عرصه کاهش انرژی فسیلی و سوختی و آلودگی هوا بردارید. اما در نظر داشته باشید که نباید هر شمش فولاد را بجای فولاد سبز خریداری کنید.

آدرس شعبه مرکزی: تهران ، بازار آهن شادآباد ، نبش بلوک یک، مجتمع تجاری ۱۱۰ طبقه اول پلاک ۵۷

تلفن تماس: 

۰۲۱-۶۶۶۷۴۴۲۰

۰۲۱-۶۶۶۷۱۹۹۰

۰۲۱-۶۶۶۷۴۵۱۹

آدرس وبگاه شرکت: https://rsin.co.ir

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا