خواندنی

طرز تهیه آبدوغ خیار به همراه سبزی معطر و گردو

آبدوغ خیار، یک غذای اصیل ایرانی است که از زمان های بسیار دور در ایران رایج بوده است. آب دوغ خیار در گذشته به صورت ساده سرو میشد، که با گذشت زمان مواد بیشتری به آن اضافه شد.

به گزارش تجارت امروز؛ آبدوغ خیار، یک غذای عالی برای روزهای گرم تابستان است. امکان ندارد ایرانی باشید و تا به حال آب دوغ خیار نخورده باشید. ما در این مقاله آب دوغ خیار را به روشی مجلسی و خوشمزه آموزش می دهیم.

تاریخچه آبدوغ خیار

پیشینه آب دوغ خیار به شهر شیراز برمی‌گردد. مشابه این نوع غذا در ترکیه، آلبانی، مقدونیه و ارمنستان نیز وجود دارد و با کمی تغییر در ترکیبات در این کشورها نیز درست می‌شود.

مواد لازم برای تهیه آبدوغ خیار به همرا سبزی معطر

ماست ترش یا شیرین به مقدار دلخواه( معمولا یک کاسه )
خیار ریز خرد شده ۴۰۰ گرم
سبزی معطر ساطوری خرد شده ۲۰۰ گرم (ریحان و نعنا باید حتما در ترکیب شما باشد)
خامه صبحانه ۲ قاشق غذاخوری
کشمش، به مقدار لازم( یک پیاله)
گردو یا پودر گردو به مقدار دلخواه( یک مشت)
سبزی خشک شامل نعناع خشک و شوید خشک به مقدار دلخواه
پودر گل محمدی خشک به مقدار دلخواه
نمک به مقدار دلخواه
نان خرد شده، یخ و آب: به مقدار لازم

مرحله اول طرز تهیه آبدوغ خیار

برای درست کردن آبدوغ خیار مجلسی ابتدا ماست را خوب هم بزنید تا صاف و یکدست شود. بهتر است از ماست چکیده استفاده کنید. اگر از ماست همزده آماده استفاده می‌کنید البته نیاز به هم زدن ندارد.

البته اگر شما دوست داشته باشید می توانید به جای ماست از دوغ ترش و محلی استفاده کنید.این برای کسانی است که ذائقه ترش دارند.

مرحله دوم

در این مرحله از طرز تهیه آبدوغ خیار خانگی خوشمزه باید خیارها را ریز ریز خرد کنید و به ماست و خامه اضافه کنید و باز هم بزنید.

مرحله سوم از تهیه آبدوغ خیار 

در این مرحله باید گردو را خورد و اضافه کنید. سپس سبزی معطر را شسیته و خورد کنید نه خیلی ریز و نه خیلی درشت باشند. مراقب باشید سبزی ها له نشوند.

کشمش هم طب ذائقه خود اضافه کنید. کشمش طعم شیرین به غذا می دهد. اگر خلی شیرین دوست ندارید مراعات کنید. سبزی های خشک و گل محمدی و نمک را هم در این مرحله باید اضافه کنید.

و آخرین مرحله برای آبدوغ خیار اضافه کردن، یخ و آب است در این مرحله به اندازه آب دقت کنید تا بی مزه نشود. و در آخر هم نان های خشک و خورد شده را اضافه کرده و نوش جان کنید.

نکات مهم در تهیه آبدوغ خیار

شما سعی کنید از ماست یا دوغ محلی استفاده کنید تا طعم خاصی را به شما بدهد.

گردوها حتما تازه باشد و گردوی سیاه غذای شما را تلخ و بد مزه می کند. گردو را به حدی خورد کنید که زیر دندان حس شود.

سبزی مهم ترین جز آبدوغ خیار است. شما باید در این قسمت دقت کنید چه نوع سبزی استفاده می کنید. همچنین از سبزی هایی که فیریز شده هستند استفاده نکنید. سبزی باید تازه باشد تا بو و طعم سبزی را حس کنید.

نان ها بهتر است که تافتان خشک شده باشد چرا که با نان تافتون لدت دیگری را به شما م یدهد. لواش هم گزینه خوبی برای آبدوغ خیار است.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا