صنعت

آیا کولر گازی بخریم یا آبی ؟ مقایسه کولر آبی با گازی

مقایسه کولر آبی با گازی؛ ممکن است برای افراد زیادی مهم باشد. زیرا امروزه با توجه به گرم شدن زیاد هوا کولر از تجهیزات مهمی است که باید در همه جا باشد.

به گزارش تجارت امروز؛ مقایسه کولر آبی با گازی، به شما در انتخاب درست کولر کمک می کند. و شما با اطلاعاتی که در دریافت می کنید می توانید با توجه به نیاز خودتان کولر را خریداری کنید.

مقایسه کولر آبی با گازی

کولر آبی و کولرگازی از جمله دستگاه های ایجاد هوای خنک و تهویه مطبوع در بازار می باشند. از این رو بسیاری از افراد هنگام خرید کولرگازی یا کولر آبی برای منزل یا محل کار خود با این پرسش مواجه می شوند که کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟

برای اینکه بتوانید اقدام به مقایسه کولر آبی و کولر گازی کرده و تصمیم نهایی خود را بگیرید، لازم است ویژگی ها، مزایا و معایب هریک از این دستگاه ها را بدانید.

کولر آبی چیست؟

کولر آبی دستگاهی است که علاوه بر خنک کردن هوا ، کار تهویه مطبوع را نیز به خوبی انجام می دهد. کولر آبی با خنک کننده تبخیری که به معنای تولید هوای خنک با تبخیر آب است ، می تواند هوای گرم تابستان را دلپذیرتر و قابل تحمل تر کند.

بنابراین، کولرهای آبی با مصرف آب و تولید خنک کننده تبخیری به خنک شدن هوا کمک می کنند. در واقع کولر با جذب حرارت هوا، از آن برای تبخیر آب جاری در کولر استفاده می کند، بنابراین هرچه ابعاد کولر و میزان گردش آب در آن بیشتر باشد، قدرت خنک کننده دستگاه به همان میزان افزایش می یابد.

کولر گازی چیست؟

کولر یا اسپلیت یکی از زیرمجموعه های تجهیزات تهویه مطبوع است که با انرژی الکتریکی (الکتریسیته) مانند کولر آبی عمل می کند اما از نظر اجزا و سیستم خنک کننده کاملا با کولر آبی متفاوت است.

به طور کلی ؛ تمام تهویه مطبوع ها بر اساس چرخه خنک کننده فشرده کار می کنند. ابتدا مبرد در قسمت بیرونی پانل بیرونی تهویه مطبوع (کندانسور) خنک می شود و از طریق لوله مسی به شیر انبساط منتقل می شود و از آنجا به عنوان گاز مبرد وارد سیم پیچ پانل داخلی می شود تا گرمای محیط را جذب کند. می شود پس از عبور از کویل های پانل داخلی (اواپراتور) ، هوای داخل به هوای خنک و دلپذیر تبدیل می شود و راحتی و رفاه را برای ساکنان به ارمغان می آورد.

کولر آبی یا گازی؟ کدام خوب است

مهمترین تفاوت کولر آبی و کولر گازی در استفاده از این دو نوع کولر می باشد. در مقایسه کولر آبی با گازی به طور کلی سرمایش تبخیری (آب) از طریق کولرهای آبی روشی رایج و بهینه برای ایجاد هوای خنک در محیط است (به شرطی که رطوبت نسبی هوا کمتر از ۴۰ درصد باشد).
معمولا استفاده از کولرهای آبی در شهرهایی که هوای گرم و خشک دارند توصیه می شود. همانطور که می دانید در این روش با ایجاد رطوبت در محیط علاوه بر تامین هوای خنک مورد نیاز، کولر آبی از خشک شدن هوا، ترک خوردن وسایل چوبی و ایجاد الکتریسیته ساکن در این مناطق جلوگیری می کند و علاوه بر خنک شدن به نرم شدن هوا در محیط نیز کمک می کند.

انجام می دهد بنابراین ، به طور کلی ، در یک مقایسه علمی ، می توان گفت که از تهویه مطبوع و اسپلیت در مناطق گرم و مرطوب (شارجی) استفاده می شود و از کولرهای آبی در مناطق خشک و معتدل برای ایجاد هوای خنک استفاده می شود.

کولر آبی قابل حمل یا متحرک

یک کولر آبی قابل حمل یا متحرک، همانطور که از نام آن پیداست ، می تواند حرکت کند و قابل حمل باشد. مخزن این کولر را می توان به صورت دستی پر کرد یا می توان آن را مستقیما به شلنگ و شیر متصل کرد.

کولر آبی ثابت

کولر آبی ثابت که متداول ترین نوع کولر آبی است که قبل از مقایسه کولر آبی با گازی به تعریف تک به تک این کوارها می پردازیم. به دلیل ابعاد بزرگ بر روی سقف یا تراس یا گاهی در حیاط نصب می شود و با استفاده از مجرای مناسب می توانید از هوای خنک آن بهره مند شوید. کولرهای آبی ثابت از نظر نحوه خنک کردن هوا به دو نوع کلی کولرهای آبی معمولی (دارای فن) و کولرهای آبی سلولزی تقسیم می شوند.

کولر آبی صنعتی

کولر آبی صنعتی نیز به عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات خنک کننده در کارگاه ها و فضاهایی با ابعاد بزرگتر از آپارتمان ها و خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. کولرهای آبی صنعتی می توانند دارای پد سلولزی مانند کولر سلولزی یا کاور مانند کولرهای سنتی باشند.

کولرهای آبی سلولزی

کولرهای آبی سلولزی به جای پارچه از پدهای سلولزی استفاده می کنند که به دلیل قوام حجمی سلولزی در مقایسه با پارچه ، تامین بهتر و مستمر هوای خنک در کولرهای سلولزی را فراهم می کند. استفاده از پد سلولزی به جای پد در کولرهای آبی با توجه به خاصیت جذب آب بیشتر از پد و همچنین قرار دادن لایه های منظم ، موج دار و یکنواخت سلولزی در کنار هم ، توزیع یکنواخت آب روی پد سلولزی و در نتیجه ، بزرگترین سطح تماس وجود دارد. موثر بین هوای عبوری و سطح مرطوب پد سلولزی باعث ایجاد خنکی بیشتر (حدود ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد بیشتر از کولرهای دارای پوشش) می شود و ذرات و باکتری های هوابرد را به کانال کولر منتقل نمی کند.

کولر آبی با پروانه یا فن تهویه محوری

در مقایسه کولر آبی با گازی به معرفی کولر آبی با پروانه یا فن تهویه محوری می پردازیم، در این نوع کولر آبی که مستقیما در پنجره قرار می گیرد ، تنها امکان تهویه مستقیم بدون امکان عبور هوا از کانال وجود دارد. (به طور کلی نصب فن سانتریفیوژ در کولرهای آبی ثابت برای غلبه بر افت فشار هوای عبور از کانال های هوایی کولر انجام می شود)

اما اگر می خواهید از کولر آبی به طور مستقیم و بدون کانال برای هر مکانی استفاده کنید می توانید از انواع کولرهای آبی با فن های محوری (پنجره ای) استفاده کنید که قیمت آنها تقریبا نیمی از قیمت کولرهای آبی معمولی است. (البته فراموش نکنید که برای تامین هوای تازه به این کولرهای آبی ، این کولرها باید مستقیما روی لبه پنجره یا دیوار فضای بیرونی ساختمان نصب شوند.)

کوار گازی پنجره ای

تهویه مطبوع پنجره ساده ترین نوع تهویه مطبوع است که در یک قطعه طراحی و تولید می شود ، یعنی قطعات کمپرسور و کندانسور با پانل هوای خنک در یک جعبه قرار دارند. این نوع کولرها طراحی کوچک و جمع و جور دارند و اغلب روی پنجره اتاق نصب می شوند که حتما بارها آن را دیده اید. به همین دلیل آنها را تهویه مطبوع پنجره می نامند. البته باید بدانید که پشت کولر باید به فضای باز دسترسی داشته باشد تا هوای گرم پشت دستگاه به بیرون رانده شود.

کولر گازی قابل حمل

کولر گازی قابل حمل مانند کولر گازی پنجره ای تمام قطعات را در جعبه خود دارد و یک تکه پارچه است. دلیل نامگذاری این کولرها این است که قابل حمل هستند و به دیوار یا سقف متصل نیستند و در برخی موارد ، چرخ هایی دارند که حرکت آنها را آسان می کند.

تهویه مطبوع های کوچک قابل حمل برای محیط های کوچک مانند اتاق خواب ، ادارات و مغازه های کوچک مناسب هستند و تهویه مطبوع های متوسط قابل حمل برای ادارات تجاری و اتاق های متوسط تا ۱۵ متر مربع مناسب هستند.

کولر و اسپلیت دیواری

کولر و اسپلیت دیواری که با ظرفیت ۹۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ Btu تولید و عرضه می شوند ، شامل دو واحد ، یک واحد داخلی و یک واحد خارجی است. واحد خارجی شامل یک کمپرسور و یک کندانسور است که در خارج از ساختمان نصب شده است. واحد داخلی ، که یک پانل خنک کننده (اواپراتور) است، در داخل ساختمان و روی دیوار قرار می گیرد. این دو واحد توسط دو لوله مسی به هم متصل می شوند.

تهویه مطبوع های ایستاده

تهویه مطبوع های ایستاده: تهویه مطبوع های ایستاده تقسیم شده که در ظرفیت های بالاتر از ۴۰ ، ۰۰۰ و کمتر از ۹۰ ، ۰۰۰ BTU تولید و عرضه می شوند، عمدتا در بانک ها، مساجد، نمایشگاه ها، رستوران ها و فضاهای بزرگ استفاده می شوند.

کولر تبخیر کننده و عملکرد واحد AC تقسیم شده

برخی از تهویه مطبوع ها علاوه بر عملکرد خنک کننده و خنک کننده محیط ، توانایی گرمایش در فصول سرد سال را نیز دارند. دستگاه های تهویه مطبوع با این دو عملکرد مانند سایر دستگاه های تهویه مطبوع از ۶ قسمت اصلی تشکیل شده اند: کمپرسور ، شیر انبساط و لوله مویرگی ، کندانسور ، اواپراتور (پنل داخلی) ، شیر چهار طرفه و گاز مبرد که به گرم کردن و خنک کردن محیط کمک می کنند. اونا اینکارو میکنن

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا