گردشگری

معرفی مجموعه باغ شاهی از مناطق گردشگری شیراز

باغ شاهی یکی از صدها باغ و مناطق تاریخی و گردشگری است که در شیراز قرار دارد. در این مقاله به معرفی کامل باغ شاهی می پردازیم.

به گزارش تجارت امروز؛ باغ شاهی از باغ هایی است که به دستور پادشاه هخامنشی کوروش کبیر ساخته شد. این باغ دچار تغییر و فرسودگی شده است که در حال حاضر اقدام به بازسازی این باغ کرده اند. بازدید از باغ شاهی برای عاشقان تاریخ لذت بخش است.

مجموعه باغ شاهی

نام دیگر باغ شاهی، باغ سلطنتی است. این باغ بخش بزرگی از مجموعه پاسارگاد را تشکیل می دهد. طراحی این باغ از باغ شاهی هندی و باغ هایی که در دوره صفوی بودند الهام گرفته شده است. با توجه به مسحات این باغ متوجه خواهیم شد که درختان زیادی در این باغ بوده اند.

روش گردش آب در باغ شاهی

باغ شاهی با روش گردش آب در آبنماها و آبراهه‌های باغ و گذر از جوی‌های سنگی آبیاری می‌شد. این آبنماها کنار کمک به آبیاری فضای سبز باغ شاهی، به عنوان مجسمه و تندیس برای زیبایی هرچه بیشتر فضای باغ مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین دو سوی باغ دو کوشک ساخته شده بود که از آن برای آرمیدن و تماشای زیبایی بهشت‌گونه باغ استفاده می‌کردند.

آبراهه‌های باغ شاهی

آبراهه باغ شاهی

آبراهه های باغ شاهی با ایجاد فضای ارزشمند و بزرگ و پیوستگی که دارد. جز آثار فاخر میراث جهانی پاسارگاد است.

آبراهه­ های شناخته باغ شاهی بیش از ۱۱۰۰ متر طول دارد. آنها نشان دهنده وضعیت اولیه گذرگاه­ ها و درختان و چمنزارها در باغ می­باشند. آبنماها بجز جنبه تزئینی و زیبایی­ بخشی، کار آبیاری باغ را نیز به خوبی انجام می­داده است. باغ شاهی آب مورد نیاز خود را از طریق انشعاب­ هایی که از رودخانه پلوار جدا می­شده تأمین می­کرده است.

آبنماهای از دو قسمت تشکیل شده است: ۱. جوی­ های عبور آب ۲. حوضچه­ ها

در هر ۵/۹ تا ۵/۱۳ متر جوی یک حوضچه وجود دارد، که حوضچه­ ها در ابتدا عمل تقسیم آب و آرام کردن سرعت آب در مسیر جوی­ ها را انجام می­داده است. ابعاد دهانه داخلی این حوضچه­ ها ۸۷ در ۸۷ سانتیمتر و عمق آنها حدود ۵۲ سانتیمتر است. عمق و دهانه جوی­ های سنگی حدود ۲۵ سانتیمتر و لبه حوضچه­ ها و جوی ­ها حدود ۱۵ تا ۱۶ سانتیمتر است.

کوشک های باغ شاهی

در دو سمت باغ شاهی دو کوشک قرار دارد. که این این کوشک ها برای دیدن و یر نظر گرفتن باغ زیبا و دوست داشتنی است. در این کوشک افراد برای استراحت کردن؛ همچنین لذت بردن از نما و هوای زیبا باغ شاهی است.

دو کوشکی که در این باغ قرار دارد. هر کدام از آنها دارای یک سالن مکزی است که چهار ایوان در چهار جهت دارد.

کوشک ۱

مشخصات کوشک به این صورت است که، ایوان های شمالی جنوبی کوشک اول دارای چهار ستون در هر ردیف هستند و ایوانهای شرقی و غربی به خاطر کم عرض بودن دارای یک ردیف ستون.

کوشک ۲

در ایوانهای شرقی و غربی چهار ستون در یک ردیف و در ایوان های شمالی و جنوبی یک ستون دارد. این امر تنوع در معماری دو بنای کوچک را تا چه حد آشکار می سازد. این بنا ها در حقیقت راه ارتباطی به کاخهای اختصاصی و بارعام کورش بوده اند.

پل باغ شاهی

باغ شاهی بخش دیگری که دارد شامل پل این باغ بوده ات که راه ارتباطی بین باغ شاهی و بخش های دیگر مجموعه پاساردگاد است. عظمت باغ شاهی بسیار زیاد است که با استفاده از آب نما، آب مورد نیاز این درختان را تامین می کردند.

 

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا