اجتماعی

طول عمر لمینت دندان بیشتر است یا کامپوزیت؟

دغدغه بسیاری از افراد طول عمر لمینت دندان و کامپوزیت است؛ که کدام یک عمر و ماندگاری بیشتری دارند. در این مطلب به توضیحات کاملی در مورد عمرلمینت دندان می‌پردازیم و عوامل موثر بر طول عمر لمینت دندان را بررسی می‌کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت سرامیکی یک لایه بسیار نازک از جنس سرامیک (یا پرسلن) با رنگ و فرم دندان است که به مینای دندان چسبانده می‌شود. این لایه نازک به منظور زیبا و یکدست شدن دندان‌ها به‌کار می‌رود. این روکش سرامیکی به بیمار کمک می‌کند تا دندان‌های سفید و زیبایی داشته باشد.

استفاده از لمینت سرامیکی برای تصحیح ظاهر دندان‌های نامرتب و دارای فاصله، راهکار خوبی است. همچنین در برخی موارد، جرم‌گیری یا ارتودنسی دندان رضایت‌بخش نیست و افراد برای این که دندان‌های سفیدتر و مرتب‌تری داشته باشند، ‌می‌توانند از لمینت استفاده کنند.

عمر لمینت دندان چقدر است؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که عمر لمینت دندان در صورت مراقبت می‌تواند تا ۲۰ سال هم افزایش یابد. بنابراین به طور قطعی باید بدانید که افزایش عمر مفید لمینت دندان با مراقبت، رعایت نکات و دستورالعمل‌های دندانپزشک رابطه مستقیم دارد. اما در صورت عدم رعایت ماندگاری عمر آن‌ها بیش‌تر از ۱۰ سال نخواهد بود.

به طور کلی اگر لمینت دندان توسط یک دندانپزشک حرفه‌ای طراحی و کار گذاشته شود، مشکلی نخواهید داشت. اما لمینت هم مانند دندان طبیعی، در برابر ضربه و فشار آسیب‌پذیر است و بعد از چند سال نیاز به تعویض یا نصب مجدد دارد.

عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

دانستن طول عمر کامپوزیت دندان، یکی از فاکتورهای مهم و تعیین‌کننده برای افرادی است که می‌خواهند برای ترمیم دندان‌های لب‌پَر شده و زیباسازی دندان‌های خود، این روش زیبایی و درمانی را انتخاب کنند.

واقعیت این است که کامپوزیت دندان با وجود زیبایی و دوام منحصربه‌فردش، دائمی و همیشگی نیست و عمر مفید کامپوزیت بین ۵ تا ۷ سال در نظر گرفته می‌شود. ماندگاری کامپوزیت دندان به عوامل متعددی مانند مهارت دندانپزشک، جنس و نوع مواد به کار رفته در کامپوزیت دندان و شیوه مراقبت از کامپوزیت دندان بستگی دارد.

عوامل موثر در عمر لمینت دندان

ماندگاری لمینت دندان با نحوه نگهداری از دندان‌‍‌ها رابطه مستقیمی دارد. افرادی که به‌طور مرتب از دندان‌هایشان مراقبت می‌کنند، مشکلات کمتری خواهند داشت. در ادامه به عوامل موثر بر طول عمر لمینت دندان می‌پردازیم:

  • بهداشت دهان و دندان:

توصیه می‌شود که برای حفظ سلامت دندان، هر هشت ساعت مسواک بزنید. همچنین استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید.

  • معاینه مرتب دندان:

برای داشتن دندان‌های سالم و جلوگیری از بروز مشکلات جدی، بهتر است سالی یک یا دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید. این‌گونه می‌توانید لبخند دندان‌های سالم و لبخند زیبای خود را حفظ کنید.

  • استفاده از لمینت مرغوب:

لمینت‌های سرامیکی به دلیل کیفیت بالاتر و در عین حال قیمت بیشتری دارند. نیاز به توضیح نیست که برندهای معتبر، ماندگاری بالاتری دارند.

  • تغذیه مناسب:

لمینت دندان جنس محکمی دارد، اما توصیه می‌شود که از خوردن غذاهای سفت و چسبناک (مانند ته‌دیگ یا گز) اجتناب کنید.

  • نوشیدنی‌های رنگی و مصرف سیگار:

نوشیدن قهوه و چای به مقدار زیاد باعث تغییر رنگ لمینت دندان می‌شود. همچنین مصرف دخانیات رنگ لمینت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • دندان قروچه:

برخی افراد در زمان خواب یا حتی بیداری، به‌صورت ناخودآگاه دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند که باعث ایجاد آسیب به لمینت می‌شود. استفاده از محافظ دندان در شب می‌تواند تا حدی این مشکل را برطرف کند.

  • خمیردندان و دهان‌شویه دارای رنگ:

استفاده از این موارد باعث از بین رفتن رنگ لمینت می‌شود.

لازم به ذکر است که عاداتی مانند جویدن خودکار یا ناخن برای سلامت دندان‌ها مضر است. همچنین نباید برای شکستن اجسام سخت مانند پسته در بسته از دندان‌ استفاده کرد. در این مورد، متخصص دندانپزشکی توصیه‌های تکمیلی را به شما ارائه خواهد کرد.

سخن آخر

در این مطلب مقایسه کوچکی بین طول عمر لمینت سرامیکی و ماندگاری کامپوزیت صورت گرفت. همچنین توضیح دادیم که طول عمر لمینت سرامیکی از کامپوزیت بیشتر است؛ و در انتها عوامل موثر بر افزایش یا کاهش طول عمر لمینت دندان را معرفی کردیم.

منبع: میخک

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا