رمز ارز

انواع استراتژی که در پرایس اکشن به کار می‌رود چند نوع است؟

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران فعال در بازارهای مالی که از سبک، به ویژه بازار ارزهای دیجیتال که از سبک پرایس اکشن برای تحلیل خود استفاده می‌کنند، طیف گسترده‌ای از استراتژی‌های مختلف را برای باز کردن پوزیشن‌های لانگ و شورت و در نتیجه کسب سود، به کار می‌گیرند. در تحلیل تکنیکال، اندیکاتورهای متعددی توسط سایت‌ها و نرم‌افزارهای نموداری ارائه می‌شوند که معامله‌گران از آن‌ها برای تعیین جهت بازار و تصمیم‌گیری‌های خود استفاده می‌کند. اما در سبک تحلیلی پرایس اکشن رویکرد متفاوتی وجود دارد. زیرا این سبک نه مبتنی بر تحلیل تکنیکال، بلکه مبتنی بر درک حرکت قیمت (Price Action) برای یافتن نقاط ورود و خروج است. در این مقاله، پاسخ سؤال پرایس اکشن چیست را بررسی خواهیم کرد و به شما در درک بهتر استراتژی‌های آن کمک خواهیم کرد.

سبک معاملاتی پرایس اکشن چیست؟

سبک معاملاتی پرایس اکشن برگرفته از این باور است که قیمت و حرکات آن تنها منبع قابل اعتماد برای معامله‌گران، به ویژه معامله‌گران روزانه (Day Traders) است. همان طور که دانوتک اشاره کرده است، بسیاری از معامله‌گران از طیف وسیعی از ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند ایچیموکو، باندهای بولینگر و غیره برای تصمیم‌گیری در معاملات خود استفاده می‌کنند. با این حال، معامله‌گران پرایس اکشن، در زمانی که قصد معامله دارند توجه خود را بر روی حرکات قیمت متمرکز می کنند.

به عنوان مثال، اگر یک معامله‌گر سیگنالی مبنی بر افزایش قیمت را مشاهده کند، اولین نتیجه‌گیری او این است که مردم در حال خرید هستند. سپس، به میزان تهاجمی‌بودن رفتار سرمایه‌گذاران در خرید دارایی مذکور نگاه می‌کند و پیشنهادات، حجم معاملات، سرعت و جنبه‌های دیگر را تحلیل می‌کند. این امر به او اجازه می‌دهد تا امواج روند و نقاط بازگشت را شناسایی و تصمیمات معاملاتی را اتخاذ کند.

استراتژی های معاملاتی در پرایس اکشن چیست؟

اکثر معامله‌گران پرایس اکشن از ابزارهایی مانند کندل‌ها، شکست‌ها و روندها استفاده می‌کنند و در عین حال تئوری‌های حمایت و مقاومت را برای ایجاد استراتژی‌های معاملاتی در Price Action به کار می‌برند. برخی از استراتژی‌های متداول پرایس اکشن در ادامه مقاله آورده شده‌اند که باید آن‌ها را در نظر بگیرید:

معامله بر اساس روند

بسیاری از معامله‌گران برای تصمیم‌گیری در مورد معاملات خود، به روند حرکت قیمت (Price Action) نگاه می‌کنند. آنها از تکنیک‌های مختلفی برای ردیابی و پیگیری روند قیمت‌های بازار استفاده می‌کنند. همچنین، این امر به آنها اجازه می‌دهد تا با دنبال کردن روند قیمت، از تجربیات معامله‌گران ماهر و با تجربه بهره‌مند شوند.

در سبک تحلیلی پرایس اکشن، استراتژی معامله بر اساس روند شامل باز کردن یک موقعیت «خرید» برای کسب سود از روند صعودی و موقعیت «فروش» در صورت وجود روند نزولی است.

پین بار

الگوی پین بار در Price Action یک شمع با فتیله بلند است. وقتی یک پین بار روی نمودار مشاهده شود، معمولا نشانه‌ای از بازگشت یا ریجکت یک قیمت خاص است. فیتیله نشان دهنده محدوده قیمتی است که توسط سرمایه‌گذاران پذیرفته نشده و ریجکت شده‌ است.

معامله‌گران پرایس اکشن فرض را بر این می‌گیرند که پین بار می‌دهد قیمت ممکن است در جهت مخالف حرکت کند و تصمیم می‌گیرند که آیا می‌خواهند پوزیشن شورت بگیرند یا در جهت لانگ گام بردارند.

انواع استراتژی که در پرایس اکشن به کار می‌رود چند نوع است؟

اینساید بار

اینساید بار در Price Action یک استراتژی دو میله‌ای است که در آن میله بیرونی (یا میله مادر) بزرگتر از میله داخلی است و میله داخلی بین محدوده پایین و بالای میله بیرونی قرار می‌گیرد. معمولاً میله‌های داخلی زمانی تشکیل می‌شوند که بازار تثبیت می‌شود؛ اما همچنین می‌تواند نشان‌دهنده نقطه عطفی در بازار باشد.

معامله‌گران باتجربه چنین روندهایی را شناسایی می‌کنند و حدس می‌زنند که آیا اینساید بار تشکیل‌شده نشان‌دهنده تثبیت یا نقطه عطف است.

ورود پس از شکست روند

شکست یا بریک اوت (Break Out) زمانی رخ می‌دهد که بازار مسیر خود را در خارج از سطوح حمایت یا مقاومت ادامه می‌دهد. اکثر معامله‌گران Price Action تصور می‌کنند که پس از شکسته شدن خط (چه حمایت و چه مقاومت)، قیمت یک بار دیگر به سمت خط عقب‌نشینی می‌کند یا به اصطلاح (Bull Back) می‌کند و اگر دوباره وارد روند قبلی نشد، با قدرت در جهت مخالف آن حرکت می‌کند. از این رو، آنها در چنین موقعیت‌هایی تصمیم به باز کردن پوزیشن لانگ یا شورت می‌گیرند.

سر و شانه

معمولاً بازارها با نوسانات و فراز و نشیب‌های زیادی همراه هستند. الگوی سر و شانه زمانی تشکیل می‌شود که قیمت افزایش می‌یابد و سپس کاهش می‌یابد، دومین بار بیشتر افزایش می‌یابد و دوباره کاهش می‌یابد و سومین بار، به اندازه اولین بار افزایش می‌یابد و بعد به شدت می‌ریزد. الگویی که تشکیل می‌شود، شبیه سر و دو شانه چپ و راست یک انسان است. وقی برعکس همین اتفاق رخ دهد، الگوی سر و شانه برعکس تشکیل می‌گردد.

سر و شانه معمولی و معکوس، یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های پرایس اکشن است که توسط معامله گران استفاده می‌شود. معمولاً معامله‌گران پس از شانه اول یک نقطه ورودی را انتخاب می‌کنند و بعد از شانه دوم، حد ضرر را تعیین می‌کنند و بالاترین نقطه سر را به عنوان حد سود در نظر می‌گیرند.

جمع بندی

به طور خلاصه، پرایس اکشن یک سبک تحلیلی- معاملاتی است که از حرکات گذشته قیمت برای پیش‌بینی حرکات بعدی آن استفاده می‌کند. معامله‌گران پرایس اکشن سعی می‌کنند روندها را با استفاده از قیمت‌های واقعی و نه میانگین‌های متحرک شناسایی کنند (درست برخلاف رویکردی که در تحلیل تکنیکال وجود دارد). استراتژی‌های مختلفی در پرایس اکشن وجود دارند که می‌توانند توسط معامله‌گران تازه‌کار و باتجربه، برای شناسایی فرصت‌های کسب درآمد به کار گرفته شوند. اطمینان حاصل کنید که این استراتژی‌ها را قبل از استفاده از آنها برای تصمیم گیری معاملاتی، به‌خوبی تمرین کنید و یاد بگیرید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا