اقتصاد کلان

میزان تورم و گرانی مواد غذایی در سال 1402 چقدر است؟

داده‌های جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در بهمن ۱۴۰۲ به ۴۵.۱ درصد رسیده است. در بین ۱۰ مواد غذایی مورد بررسی، گوشت قرمز با تورم ۹۳ درصدی رکورددار است.

به گزارش تجارت امروز؛ مرکز آمار ایران در هفته جاری شاخص قیمت مصرف‌کننده را در بهمن ماه منتشر کرد. طبق این آمار در طول ۱۲ ماه منتهی به پایان بهمن ۱۴۰۲ قیمت هر ۱۰ زیرگروه مربوط به خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها صعودی بوده است.

در تورم مواد غذایی بین ۲۲ تا ۹۳ درصد به ثبت رسیده تا میانگین تورم سالانه این گروه با رسیدن به ۴۵.۱ درصد از میانگین کل تورم ۲.۶ درصد بیشتر باشد.

آمار تورم مواد غذایی در بهمن ۱۴۰۲

همان‌طور که در اینفوگرافیک هم مشخص است گروه «گوشت قرمز و ماکیان» در طول یک سال اخیر ۹۳ درصد رشد قیمت داشته‌اند.

رشد قیمت گوشت محدود به گوشت قرمز نمی‌شود و گوشت ماهی‌ و صدف‌داران نیز رشد قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرده و با ثبت تورم ۶۴ درصدی در رده دوم افزایش قیمت قرار دارد.

میوه و خشکبار نیز در بهمن ماه تورم بالای ۵۰ درصد داشته‌اند و میانگین افزایش قیمت آن‌ها به ۵۱ درصد رسیده است.

خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها نیز دو گروه مواد غذایی هستند که با ثبت تورم ۴۵ درصدی وزن زیادی در تورم عمومی کالاها در بهمن ۱۴۰۲ داشته‌اند.

دو گروه شیرینی‌ها و شیر، پنیر و تخم نیز در طول ۱۲ ماه منتهی به بهمن ۳۵ درصد گران‌تر به دست مصرف‌کننده نهایی رسیده‌اند.

تورم مواد غذایی

تورم سبزیجات و حبوبات نیز تا ۳۵ درصد پیش رفته تا نسبت به سایر کالاهای مورد محاسبه چندان عقب نمانند.

تنها دو گروه کالایی تورم کمتر از ۳۵ درصد دارند که این دو گروه نیز پیش از این بارها رکورددار گرانی بوده‌اند و احتمالاً تورم را پیش‌خور کرده‌اند. به‌ویژه روغن‌ها و چربی‌ها که با تورم سالانه ۲۳ درصد که کمترین میزان تورم مواد غذایی را داشته‌اند تا ماه‌ها تورم بیش از ۱۰۰ درصدی مقابل نام آن‌ها به چشم می‌خورد.

نان و غلات نیز از آن‌جایی که کالایی استراتژیک شناخته می‌شوند و مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند تورم ۲۴ درصدی را در بهمن به ثبت رسانده‌اند که همین رقم هم قابل توجه است.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا