گردشگری

معرفی بازار قدیمی بوشهر | بازار فراموش شده بوشهر را بیشتر بشناسید

بازار قدیمی بوشهر با قدمتی به اندازه تاریخ افشاریان از آثار فاخر کشور است که در دوران قاجاریه کاملا بازسازی شده است.

به گزارش تجارت امروز؛ اگر بخواهیم بازار قدیمی بوشهر را به شما معرفی کنیم لازم است در مطالبی به هم پیوسته بافت تاریخی شهر بوشهر را نیز به شما معرفی کنیم. در واقع بخش بزرگی از دیدنی های بوشهر را آثار تاریخی تشکیل می دهند. بناهایی مانند عمارت طاهری و دهدشتی که در بافت قدیمی شهر قرار دارند. در فاصله کمی از بناهای معروف بوشهر، بازار قدیمی آن قرار دارد.

اما به جز یک راهرو کوتاه و چند اتاق خالی، دیگر هیچ نشانی از بازار قدیمی بوشهر نیست. این بازار در دوران رونق خود یکی از مهمترین مراکز اقتصادی کشور بود. امروز با امتداد دادن مسیر، دقایقی دیگر از بازار قدیم بوشهر به بازار مرکزی می رسید. با بخش گردشگری سرویس تجارت پلاس پارت نیوز همراه باشید تا درباره بازار قدیمی و وضعیت آن در دوران شکوهش بیشتر بخوانید.

معرفی بازار قدیمی بوشهر

بازار قدیم بوشهر یکی از بازارهای سنتی ایران است که در یکی از محله های قدیمی بوشهر به نام دهدشتی واقع شده است. متاسفانه امروزه جز چند حجره خالی از این بازار اثری نیست. البته با ادامه جاده بازار قدیم به بازار مرکزی بوشهر می رسیم که با فضای پر جنب و جوش و پویا مکانی مناسب برای آشنایی با فرهنگ بومی منطقه و خرید محصولات بومی است.

بازار قدیم بوشهر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۸۶۴۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

تاریخچه بازار قدیم بوشهر

قدمت بازار قدیم بوشهر به زمان تأسیس این شهر در دوره افشار برمی گردد. در زمان حکومت قاجار، بازار قدیم بوشهر به یکی از مراکز اقتصادی کشور تبدیل شد و کشورهای مختلفی مانند انگلستان، آلمان و پرتغال برای تسهیل تجارت در این بازار کنسولگری ایجاد کردند. بازار ۲۴۰ اتاقه قدیمی بوشهر در زمان ناصرالدین شاه مرکز ارتباطات تجاری و فرهنگی اقلیت ها و مردم طبقات مختلف بود.عکس قدیمی از بازار قدیمی بوشهر

معماری بازار قدیمی بوشهر

بازار قدیمی بوشهر

بازار قدیمی بوشهر به سبک معماری قاجاری ساخته شده و در ساخت آن به شرایط بومی منطقه توجه داشته اند. این بازار از نور و تهویه خوبی برخوردار است. به گونه ای که در فصل سرما از بارش برف و باران در داخل بازار جلوگیری می کند و در تابستان از ورود نور مستقیم خورشید جلوگیری می کند و گرما را برای کسبه و خریداران قابل تحمل می کند.

بخش های از بازار قدیمی بوشهر

بازار قدیم بوشهر دارای خطوط مختلفی بود که شامل بازار طلافروشان، قصابی ها، بازار ماهی فروشان، بازار مرغ، بازار نقاشان، بازار آهنگرها، بازار فرش، بازار کلاه فروشان و فضاهایی مانند تجارتخانه بود. این بازار از شمال به جنوب به سه قسمت تقسیم می شد: بازار خدمات عمومی (بازار تره بار)، بازار تجاری عمومی (بازار ماهیگیران و زرگرها) و بازار محلی عمومی نید. این بازار در دوران رونق خود دو ردیف معین التجار و رئیس التجار را در خود جای داده است. هر یک از این دو سفارش اصلی شامل سفارشات کوچک تری بود.

بازار قدیمی بوشهر کجاست؟

بازار قدیم بوشهر در خیابان شهدا و در بافت قدیمی بوشهر واقع شده است.

فاصله بازار قدیم بوشهر تا عمارت طاهری: ۸۰۰ متر

فاصله بازار قدیم بوشهر تا ملک دهدشتی ۶۵۰ متر

فاصله بازار قدیم بوشهر تا موزه رئیسعلی دلواری: ۲۰۰ متر

نکاتی برای بازدید از بازار قدیمی بوشهر

بازدید از بازار قدیمی بوشهر زمان زیادی نمی برد. اما بازدید از بازار مرکزی زمان زیادی می برد و جذاب خواهد بود.

آثار تاریخی از نیاکان ما به ارث رسیده است. اگرچه برخی از آنها مانند بازار قدیمی بوشهر به خودی خود وضعیت خوبی ندارند، اما سعی کنیم از آنها قدردانی کنیم و از ایجاد خسارت جلوگیری کنیم.

در بازار مرکزی شهر به اعتقادات و فرهنگ مردم احترام بگذارید و با خرید محصولات بومی سعی کنید در رونق اقتصادی منطقه پویا باشید.

سوالات عمومی

بازار قدیمی بوشهر کجاست؟

بازار قدیم بوشهر در خیابان شهدا و در بافت قدیمی بوشهر واقع شده است.

قدمت بازار قدیمی بوشهر چند است؟

قدمت بازار قدیم بوشهر به زمان تأسیس این شهر در دوره افشار برمی گردد. اما بنای امروزی آن از دوره قاجار باقی مانده است.

آیا بازار قدیمی بوشهر یکی از آثار ملی ایران است؟

بله بازار قدیم بوشهر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۸۶۴۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آیا می توانیم از بازار قدیمی بوشهر دیدن کنیم؟

بله، البته به جز یک راهرو کوتاه و چند اتاق خالی، دیگر هیچ نشانی از بازار قدیمی بوشهر نیست.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا