صنعت

عوامل موثر بر قیمت میلگرد و ورق آهن چیست؟

چه عواملی روی قیمت میلگرد و ورق آهن تاثیرگذار است؟ کاربرد ورق سیاه و میلگرد در صنایع مختلف چیست؟

میلگرد و انواع ورق از جمله محصولات پرکاربرد نه تنها در صنایع ساختمان‎سازی بلکه در سایر صنایع همچون خودروسازی، کشتی‎سازی، ساخت لوازم خانگی و … است. کشور ما از لحاظ بازار فولاد و محصولات مرتبط با آن در وضعیت پویایی قرار داد و اگر شما می‎خواهید از قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی باخبر باشید، پیشنهاد می‎کنیم که ما را تا انتهای این نوشته همراهی کنید.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد

قیمت‎گذاری روی  میلگرد و سایر محصولات فولادی فرایند پیچیده‎ای است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. با این حال ما در اینجا تعدادی از مهم‎ترین این عوامل را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

میزان عرضه و تقاضا

واضح است که مهم‎ترین عاملی که می‎تواند روی قیمت میلگرد تاثیر داشته باشد، میزان تقاضا برای آهن است. هر چقدر که میزان تقاضا افزایش و میزان عرضه کاهش یابد، قیمت این پروفیل فولادی نیز افزایش خواهد یافت.

قیمت مواد اولیه

تولید میلگرد به مواد اولیه متنوعی نیاز دارد که مهم‎ترین آن‎ها سنگ آهن و ضایعات فلزی است. زمانی که قیمت این مواد افزایش یابد، قیمت انواع میلگرد نیز افزایش خواهد یافت. از جمله دلایلی که باعث ایجاد تغییرات در قیمت این مواد اولیه می‏شود، عملیات معدنی و نوسانات فصلی است.

هزینه حمل و نقل

حمل و نقل ایمن محصولات فولادی از جمله میلگرد هزینه‎های خاص خود را دارد. افزایش قیمت بنزین و گازوئیل از جمله دلایلی است که می‎تواند هزینه حمل و نقل را دچار نوسان کند که این خود روی قیمت میلگرد تاثیرگذار است.

نوع میلگرد

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی قیمت میلگرد، نوع آن است. میلگردها می‎توانند در انواع متفاوتی تولید شوند برای مثال میلگردهای اپوکسی و گالوانیزه از انواع مختلف آن هستند که قیمت‎های متفاوتی دارند.

بررسی کاربرد میلگرد

میلگرد را می‎توان یکی از پرمصرف‎ترین مقاطع فولادی دانست که برای ایجاد هر سازه‎ای به آن نیاز است. بسیاری از افراد فکر می‎کنند که از میلگردها فقط برای ستون‎ها استفاده می‏شود در حالی که استفاده از آن‎ها از سقف خانه تا فوندانسیون و زیربنا مورد نیاز است.

از جمله پرکاربردترین انواع میلگردها می‎توان به نوع ساده و آجدار آن اشاره کرد که هم در صنایع مختلف و هم در ساختمان‎سازی استفاده می‏شود. از جمله کاربردهای میلگرد می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در سازه‎های بتنی مانند پل‎ها، ساختمان‎ها، برج و …
  • تولید بتن مسلح
  • استفاده به عنوان اتصالات ساختمانی
  • استفاده در خودروسازی

کارخانه‎های برتر تولیدکننده میلگرد

کشور ما ایران یکی از قطب‎های مهم در زمینه تولید پروفیل‎های فولادی از جمله تولید میلگرد است. از جمله کارخانه‎های برتر تولیدکننده میلگرد می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ذوب آهن اصفهان
  • صنایع فولاد خراسان
  • سرمد ابرکوه یزد
  • آریا ذوب
  • پرشین فولاد
  • فولاد کوثر اهواز

عوامل موثر بر قیمت میلگرد و ورق آهن چیست؟

عوامل موثر بر قیمت ورق‌های فولادی (به خصوص ورق سیاه)

در صورتی که قصد خرید یا فروش ورق‎های فلزی را داشته باشید، بهترین کار این است که از عوامل تاثیرگذار روی قیمت این محصولات مطلع باشید تا بتوانید قیمت انواع ورق فلزی از جمله قیمت ورق سیاه را پیش‎بینی کنید. در ادامه به تعدادی از عوامل اصلی و فرعی تاثیرگذار روی این بازار اشاره خواهیم کرد.

نوسانات قیمت ارز

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از تجهیزات مورد نیاز برای تولید ورق خصوصا ورق سیاه از خارج  کشور تهیه می‏شود در نتیجه منطقی است که افزایش قیمت ارز منجر به افزایش قیمت ورق سیاه و سایر ورق‎ها نیز شود. با توجه به اینکه افزایش قیمت ارز تمایل تولیدکننده‎ها را به صادرات افزایش می‎دهد در نتیجه میزان عرضه نیز کاهش می‎یابد و همین مسئله هم منجر به افزایش قیمت می‏شود.

تغییر قیمت جهانی فولاد و سایر فلزات

بازارهای فولاد و فلزات کشورها در یک محیط بسته و ایزوله‎شده قرار ندارند بلکه از یکدیگر تاثیر می‎گیرند. بازار جهانی فولاد نیز هر ساعت و هر دقیقه دستخوش تغییرات قیمتی می‏شود و همین مسئله هم روی قیمت ورق سیاه تاثیر می‎گذارد.

میزان تقاضا در کشور

در هر صنعتی میزان عرضه و تقاضا می‎تواند قیمت یک محصول دچار نوسان کند. در نتیجه هر چقدر که میزان تقاضا برای خرید ورق سیاه و سایر ورق‎ها افزایش یابد، شاهد افزایش قیمت ورق سیاه هم خواهیم بود.

کیفیت و نوع ورق

فرایند تولید ورق‎های فولادی می‎تواند روی قیمت ورق سیاه تاثیرگذار باشد. همچنین این ورق‎ها می‎توانند در ضخامت‎های متفاوتی تولید شوند که خود باعث تفاوت در قیمت‎ها خواهد شد.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد و ورق آهن چیست؟

بررسی کاربرد ورق‎های فولادی

ورق‎های فلزی از جمله ورق سیاه مقاومت بسیار بالایی در برابر پوسیدگی و خوردگی دارد و به همین خاطر استفاده از آن در صنایع مختلف از جمله ساخت ماشین‌آلات بسیار رایج است. از جمله مصارف آن می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در صنایع ساختمانی
  • صنایع خودروسازی
  • ساخت پشت‎بام‎های فلزی
  • ساخت پل
  • استفاده در ظروف خانگی
  • لوله‎های صنعتی
  • کشتی‎سازی
  • ساخت ماشین‎آلات

کارخانه‎های برتر تولیدکننده ورق‌های فولادی

تعداد کارخانه‎هایی که اقدام به تولید انواع ورق می‎کنند کم نیستند به این خاطر که انواع ورق فولادی مانند ورق سیاه از جمله مواد پرمصرف در ایران است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‎گیرد. از جمله کارخانه‎های مطرح تولیدکننده ورق می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فولاد مبارکه اصفهان
  • فولاد اکسین خوزستان
  • صنایع هفت الماس
  • مجتمع ورق گیلان
  • شرکت ورق خودروی شهرکرد
  • فولاد امیرکبیر
  • تاراز چهار محال و بختیاری

عوامل موثر بر قیمت میلگرد و ورق آهن چیست؟

تحلیل بلند مدت قیمت میلگرد و ورق سیاه

همان‎طور که پیشتر نیز بیان کردیم، میلگرد و ورق سیاه از جمله مواد اولیه پرمصرف در صنایع مختلف است. قیمت میلگرد و ورق سیاه می‎تواند در هر فصل متفاوت باشد. برای مثال در فصل بهار و تابستان تقاضا برای خرید آن‎ها افزایش می‎یابد و در نتیجه طبیعی است که قیمت آن هم بیشتر شود.

پیش‎بینی می‏شود که در فصول گرم امسال و سال بعد با توجه به کمبود برق، کارخانه‎های فولاد دچار مشکل شوند و همین موضوع منجر به تمایل بیشتر افراد برای ذخیره‌سازی این کالا شود و قیمت افزایش یابد.

با این حال هیچ‎گونه پیش‎بینی و تحلیل قطعی وجود ندارد و با استفاده از هیچ ابزار و دانشی نمی‎توان به صورت صددرصد بازار این صنعت را پیش‎بینی کرد. با این حال پیش‎بینی می‏شود که قیمت این محصول طی سال آینده حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش را تجربه کند.

سخن پایانی

همان‎طور که مشاهده کردید، قیمت میلگرد و انواع ورق، تابع عوامل گوناگونی است. اگر شما هم دوست دارید که از قیمت انواع محصولات فولادی از جمله قیمت ورق سیاه ۲ میل و قیمت روز انواع میلگرد مطلع باشید می‎توانید از طریق همین لینک‎ها به وبسایت سفیران آهن سری بزنید یا در صورت تمایل با شماره ۰۳۱۹۱۰۰۱۰۴۰ تماس بگیرید. این وبسایت، قیمت لحظه‎ای فلزات گوناگون و انواع پروفیل‎های فولادی در ایران و جهان را در خود داشته و می‎تواند به انجام یک معامله هوشمندانه کمک کند.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا