صنعت

بازاریابی شبکه‌ای چیست؟ تعریف نتورک مارکتینگ

در دنیای امروز، از روش‌های متنوع بازاریابی برای جذب مشتریان بالقوه و افرادی که به محصولات و خدمات شرکت‌های مارکتینگ علاقه دارند، استفاده می‌شود. یکی از رویکردهای مهم بازاریابی، شبکه‌بندی یا نتورک مارکتینگ معروف است که می‌تواند فروش را به طرز چشمگیری افزایش دهد. این نوع بازاریابی، به مدت طولانی مورد بحث و بررسی در صنعت و تجارت قرار گرفته است. در این مقاله، قصد داریم تا به بررسی اجمالی مبحث بازاریابی شبکه‌ای بپردازیم و نهایتاً متوجه شویم که این سیستم چگونه کار می‌کند و آیا می‌توان با استفاده از این روش، می‌توان به فردی ثروتمند تبدیل شد؟

بررسی بازاریابی شبکه ای چیست؟

اگر به عنوان بازاریابی شبکه‌ای یا نتورک مارکتینگ توجه کنیم، می‌توانیم متوجه شویم که این عبارت از دو کلمه “بازاریابی” و “نتورک” تشکیل شده است. برای درک بهتر و مفهوم اصلی نتورک مارکتینگ، نیاز است به معنای این دو کلمه به‌طور دقیق بپردازیم. این روش از بازاریابی به ایجاد ارتباطات شبکه‌ای و راه‌های ارتباطی برای تبلیغات و فروش محصولات و خدمات می‌پردازد. با استفاده از این سبک بازاریابی، افراد می‌توانند از قدرت شبکه‌های اجتماعی، ارتباطات فرد به فرد و ایجاد روابط مؤثر برای افزایش فروش و ارتقاء کسب‌وکار خود بهره‌برداری کنند. نتورک مارکتینگ اغلب به ‌عنوان روشی مؤثر و اقتصادی برای تبلیغ و فروش محصولات در عصر دیجیتال شناخته می‌شود و با بهره‌گیری از این استراتژی، می‌توان به دستیابی به بازارهای گسترده‌تر و رشد پایدارتر در عرصه کسب‌وکار کمک کرد.

معنای کلمه “شبکه” در بازاریابی شبکه‌ای نیز مجموعه‌ای از افراد است به عنوان یک شبکه متحد می‌شوند و به‌طور همزمان محصولات را به دیگران توصیه می‌کنند. همچنین، آن‌ها از دیگر افراد (مصرف‌کنندگان) درخواست می‌کنند تا به این شبکه ملحق شده و برای این محصولات بازاریابی کنند. این روش بازاریابی به‌ عنوان یک شبکه هماهنگ و متصل به ارتقاء و افزایش فروش محصولات کمک می‌کند.

بازاریابی شبکه‌ای چیست؟ تعریف نتورک مارکتینگ

مزایای نتورک مارکتنیگ

همانگونه که برای هر شغل و کسب و کاری، مزایا و معایبی تعریف می‌شود، نتورک مارکتینگ نیز دارای ویژگی‌ها و مزایای است که سبب شده است تا این روند از بازاریابی به شهرت برسد. چندین نمونه از مزایای بازاریابی شبکه‌ای عبارت‌اند از:

  • جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی
  • ارائه محصولات مورد علاقه مردم
  • امکان کسب درآمد از خانه

جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی

یکی از مزیت‌های اصلی و حیاتی بازاریابی شبکه‌ای این است که به کسب و کارها امکان آن را می‌دهد که هزینه‌ها را کم کنند. بازاریابی شبکه‌ای به فروش مستقیم محصولات یا خدمات کمک می‌کند و نیاز به هزینه‌های گسترده برای تبلیغات را کاهش می‌دهد. البته، در این روش کسب‌وکارها ممکن است برای تبلیغاتی از هزینه برخوردار باشند، اما معمولاً این هزینه‌ها به مراتب کمتر از سایر روش‌های بازاریابی رایج است. با استفاده از بازاریابی شبکه‌ای، کسب‌وکارها می‌توانند به نحوی هوشمندانه‌تر و با کمترین هزینه، خدمات و محصولات خود را به مخاطبان تبلیغ و عرضه کنند.

ارائه محصولات مورد علاقه مردم

بازاریابی شبکه‌ای یک روش جذاب برای به اشتراک گذاری محصولات و خدمات می‌باشد. اصلی‌ترین مزیت این نوع بازاریابی، این است که افراد با دقت محصولات را تجربه کرده و کیفیت آن‌ها را بررسی می‌کنند. اگر از یک محصول خوششان بیاید، با اطمینان آن را به دیگران توصیه می‌کنند؛ و اگر نتیجه‌ مطلوبی نداشته باشد، به آن اهمیت نمی‌دهند. به همین دلیل، بازاریابی شبکه‌ای به عنوان روشی موثر در حوزه‌ بازاریابی توجه فراوانی از جانب صنعت‌ها را به خود جلب کرده است.

امکان کسب درآمد از خانه

شبکه‌سازان یا به اصطلاح نتورکرها (Network Marketer)، با ایجاد شبکه‌های خود و جایگذاری چند سطح بازاریاب در زیرمجموعه‌‌شان، امکان آن را دارند تا کارهای خود را به سادگی از خانه انجام دهند. این شبکه‌های زیرمجموعه، محصولات را به مشتریان می‌فروشند و در نتیجه سود آن‌ها افزایش می‌یابد. علاوه بر این، در دوران کرونا، بسیاری از این بازاریاب‌ها دیگر نیازی به حضور یافتن در کنار افراد نداشتند و از طریق روش‌های مجازی مانند چت یا گفتگوهای تصویری با مخاطبان خود در ارتباط بودند. این شیوه ارتباطی، بازاریابی را بسیار کارآمد و انعطاف‌پذیر کرده است.

معایب بازاریابی شبکه‌ای

در کنار مزیت‌های فراوان و ویژگی‌هایی منحصر به فرد، بازاریابی شبکه‌ای دارای معایبی می‌باشد که باید پیش از ورود به این حوزه، توجه بالایی به آنان اختصاص داد. چندین نمونه از عیوبی که متوجه روند کار شرکت‌های نتورک مارکتینگ می‌شود عبارت‌اند از:

  • طی مدت کوتاه شما را ثروتمند نمی‌کند
  • افراد زیادی به شما پاسخ منفی می‌دهند
  • افراد به این روش از بازاریابی اعتماد ندارند

بازاریابی شبکه‌ای طی مدتی کوتاه شما را ثروتمند نمی‌کند

اگر به فکر رسیدن به ثروت بالا در کمترین زمان ممکن هستید، باید به یاد داشته باشید که بازاریابی شبکه‌ای زمان‌بر بوده و به هیچ عنوان آسان نیست. چراکه جلب اعتماد مردم به سختی انجام می‌شود و نیاز به تمرین، پشتکار و تلاش پیوسته دارد.

افرادی زیادی به شما پاسخ منفی می‌دهند

یکی از معایبی که در بازاریابی شبکه‌ای ممکن است با آن روبرو شوید، عدم تمایل برخی افراد به خرید محصولات یا پیوستن به شبکه شماست. برخی افراد دلیل دید منفی به این روش بازاریابی را در این می‌یابند که توانسته‌اند توجه و استقبال مورد نظر را به دست نیاورند، و ممکن است در پاسخ به تلاش‌ها و کوشش‌هایشان، نتیجه‌ منفی را دریافت کرده باشند.

اما حتما به یاد داشته باشید که پاسخ‌های منفی دیگران شما را نباید به ناامیدی و افسردگی بیاندازد. بلکه باید انگیزه‌ بیشتری برای ادامه‌ تلاش‌هایتان باشد. هدف شما باید این باشد که در نهایت پاسخ مثبتی بشنوید و اولین نشانه‌ موفقیت را به دست آورید. همین انگیزه‌ مثبت، تمام خستگی‌ها را از تن‌تان برطرف کرده و شما را به سوی موفقیت هدایت خواهد نمود.

افراد به این روش از بازاریابی اعتماد ندارند

امروزه، بازاریابی شبکه‌ای در اغلب شرکت‌های معتبر به صورت قانونی انجام می‌پذیرد؛ چراکه وزارت صمت به این حوزه وارد شده و شرکت‌هایی که شرایط لازم را داشته باشند، می‌توانند به این نوع از فعالیت بپردازند. در گذشته، شرکت‌های هرمی به ایران ورود پیدا کرده بودند و افرادی که اطلاعات کافی نداشتند، به این شرکت‌ها پیوسته و مبالغ زیادی را از دست می‌دادند. از طرف دیگر، بسیاری از افراد اشتباهاً فکر می‌کنند که شرکت‌های هرمی و شرکت‌های فعال در بازاریابی شبکه‌ای یکسان هستند، بنابراین اعتماد به فعالیت در حوزه‌ نتورک مارکتینگ را ندارند و ممکن است از همراهی شما در این مسیر خودداری کنند. باید به افراد نشان دهید که بازاریابی شبکه‌ای به صورت قانونی و معتبر انجام می‌شود و می‌تواند افراد را به استقلال مالی برساند.

بازاریابی شبکه‌ای در مقابل شرکت‌های هرمی

ساختار هرمی، زمانی شکل می‌گیرد که افراد به ازای هر عضوگیری، درآمدی کسب کنند ولی هیچ محصول یا خدماتی واقعی را ارائه ننمایند. این نوع بازاریابی از طریق ساختارهای هرمی، معمولاً از خانواده و دوستان خود استفاده می‌کند تا بتواند کسب درآمد کنند. شرکت‌های دارای ساختار هرمی معمولاً افراد را به گمان اینکه می‌توانند در آینده سود زیادی به دست آورند، فریب می‌دهند. به طور عمده محصولات یا خدماتی که در این ساختارها به فروش می‌رسند، کیفیت مناسبی داشته و یا قیمت‌های غیرعادلانه‌ای دارند.

اما در بازاریابی شبکه‌ای، محصول یک شرکت به فروش می‌رسد و تمام فرآیند مبادله‌ اقتصادی، بر اساس انصاف و منفعت‌زایی برای هر دو طرف صورت می‌گیرد. در این نوع بازاریابی، هم مشتری از خرید محصول مورد نیاز خود سودمند می‌شود و هم شرکت که از طریق فروش محصول به درآمد می‌رسد. همچنین اعضا نیز پیرو مشارکت در فرآیند بازاریابی، کمیسیون معقولی دریافت می‌کنند.

در ایران، فعالیت شرکت‌های هرمی به دلیل قوانین غیرعا‌لانه این روش از بازاریابی ممنوع می‌باشد؛ اما فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای با رعایت قوانین کشور، همچنان امکان‌پذیر است.

جمع بندی

همانطور‌ که در متن بالا گفته شد، بازاریابی شبکه‌ای یک روش جذاب از بازاریابی بوده که در آن افراد محصولات یا خدمات خود را به دیگران معرفی می‌کنند و در صورت خرید موفق، پاداشی به عنوان کمیسیون دریافت می‌نمایند. این سبک بازاریابی بر ارتباطات مستقیم با مشتریان تأکید دارد و نقش افراد در انتشار اطلاعات بسیار مهم است. بازاریابی شبکه‌ای می‌تواند به ایجاد شبکه‌های گسترده‌تر و افزایش درآمد افراد کمک کند، اما نیازمند تلاش و استقامت در طول زمان می‌باشد. این روش از کسب و کار دارای معایب و مزایایی می‌باشد که شما باید باتوجه به دیدگاه و ذهنیت خود برای عضویت در این شرکت‌ها تصمیم‌گیری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه بازاریابی شبکه ای، به وبسایت خبری نتورک نیوز مراجعه کنید.

بازاریابی شبکه‌ای چیست؟ تعریف نتورک مارکتینگ

سوالات متداول

آیا بازاریابی شبکه‌ای قانونی است؟

بله، بازاریابی شبکه‌ای در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، به صورت قانونی انجام می‌شود.

سقف درآمدی بازاریاب شبکه‌ای چقدر است؟

سقف درآمدی بازاریاب شبکه‌ای بسته به سیستم هر شرکت و نحوه طرح‌ریزی‌ آنان متفاوت است.

آیا می‌توان از طریق بازاریابی شبکه‌ای به ثروت رسید؟

بله، اگر فرد تلاش کند و دارای یک استراتژی مناسب باشد، از طریق بازاریابی شبکه‌ای می‌تواند به ثروت و درآمد بالا دست پیدا کند. این امر نیازمند پشتکار، تعهد به کار، و مهارت‌های مرتبط است.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا