گردشگری

گردشگری شهری و نگاهی به شهر گردشگر پذیر 

مینا علی اسلام: امروزه شهرها به منبع مهمی برای توسعه خدمات گردشگری تبدیل شده‌اند و ظرفیت‌های متعدد شهر برای توسعه گردشگری به عنوان اهرمی اثرگذار در ایجاد کسب و کارهای پایدار شهری به جایگاه مهمی در برنامه‌ریزی های شهر  و مدیران شهری دست یافته است.

به گزارش تجارت امروز؛ ابتدا ذکر این نکته ضروری است که شهر گردشگر پذیر شهری است که تمامی امکانات و برنامه‌های آن برای دو گروه شهروندان و گردشگران برنامه‌ریزی و اجرا شود و ملاحضات هر دو گروه به صورتی همزمان و برابر مورد توجه مدیران شهری باشد.

اولین نکته قابل توجه در هرگونه برنامه‌ریزی شهری مرتبط با توسعه گردشگری، توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز برای این امر است که در ادامه به برخی از مهمترین این زیرساخت‌ها اشاره می کنیم.

• دسترسی مناسب جاده‌ای، ریلی و هوایی به شهر و خدمات حمل و نقل داخلی در شهر

•  آموزش نیروی انسانی علاقه‌مند و کارآمد در بخش‌های مختلف

• تنوع بیشتر جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و انسان ساخت و تجربه‌گرا

• دسترسی مناسب به تکنولوژی و ابزارهای ارتباطی

• امکانات مالی و قانونی دستگاه‌های متولی برای توسعه زیرساخت‌ها

• وجود سرمایه و امکانات مالی بیشتر بخش خصوصی

• گستردگی دانشگاه‌ها، استارت آپ‌ها و مراکز علمی و خلاقیت

• توجه ویژه به امکان تجربه‌گرایی در گردشگری و گردشگری خلاق و تجربه‌گرا

• برندسازی و تدوین استراتژی برند گردشگری شهر و انجام تمامی اقدامات با توجه به استراتژی تدوین شده

در این ارتباط مهمترین نکته توجه به زیرساخت‌ها محتوایی همچون: آموزش نیروی انسانی، افزایش فناوری و ارتباطات و برندسازی شهری است چرا که عموما در فرآیند برنامه ریزی‌های شهری مسائل و زیرساخت‌های کالبدی و فیزیکی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد در صورتی زیر ساخت‌های محتوایی در دنیای امروز از اهمیت و اثرگذاری بیشتری برخوردار است و لازم است تا مدیران شهری توجه مضاعفی را به این امر مبذول دارند و در برنامه ریزی‌ها و بودجه‌بندی های خود مسائل محتوایی را همپای زیرساخت‌های کالبدی در نظر بگیرند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا