خودرو

آپشن‌های ژیان را بشناسید!

خودرو ژیان ۶۰۲ جزو آن دسته از خودروهایی بود که با زندگی مردم ایران عجین شده بود؛ خودرویی که می‌گفتند هیچ وقت چپ نمی‌کند؛ با آپشن‌های این خودرو در سال ۵۵ آشنا شوید.

به گزارش تجارت امروز؛ برخی خودروها با خاطرات یک ملت عجین هستند؛ خودرو ژیان نیز به خاطر امکاناتی در زمان خود داشت یکی از بهتری خودره‌های آن سال‌های ایران بود.

خودرو اقتصادی سیتروئن دایان خودرو رقابتی شرکت سیتروئن به مدل رنو ۴CV بود که از اتاق به روزتری نسبت به سیتروئن ۲CV بهره می‌برد. جالب است بدانید که برعکس بیشتر خودروهای آن زمان سیتروئن این خودرو طراحی این شرکت نیست و طراحی آن به شرکت پنهار سپرده شد. این خودرو در کلاس خودروهای اقتصادی و شهری آن روزها بود. این خودرو به دلیل قیمت کم مصرف پایین بنزینش در کشور خیلی محبوب بود.

در ادامه توجه شما را به مشخصات فنی این خودرو جلب می‌کنیم

طول:۳٬۸۹۹ میلیمتر (۱۵۳٫۵ اینچ)

عرض:۱٬۴۹۹ میلیمتر (۵۹٫۰ اینچ)

فاصله بین دو محور:۲٬۴٠٠ میلیمتر (۹۴٫۵ اینچ)

ارتفاع:١،۶٠٠میلیمتر(۶٢,٩اینچ)

حجم موتور: ۶۰۲ سی‌سی هوا خنک، ۲ سیلندر و ۴ زمانه

قدرت موتور: ۳۲ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰

حداکثر گشتاور: ۴۳ نیوتن متر در دور موتور ۳۷۵۰

بیشترین سرعت: ۱۵۰ کیلومتر در ساعت

وزن خالص: ۶۴۰ کیلوگرم

وزن ناخالص: ۹۱۵ کیلوگرم

مصرف بنزین ترکیبی: حدود ۵لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

ظرفیت باک:۲۵ لیتر

گیربکس: ۴ دنده در جلو و یکی عقب

انتقال حرکت: دیفرانسیل جلو-موتورجلو است و ترمز دستی هم بر روی چرخهای جلو قرار دارد.

شعاع گردش فرمان:۵/٣۵متر

سیستم تعلیق: تعلیقی که در ژیان استفاده شده‌است، نسبت به زمان خود بی‌نظیر است: تعلیق Suspention این خودرو به صورت دو استوانه‌است

که در زیر خودرو قرار دارد، در واقع نوعی کمک فنر که در طول خودرو قرار می‌گیرد و هر کدام از میله‌ها به یکی از چرخ‌ها متصل می‌شود. ضربه گیر هم یک واحد مجزاست.

شتاب صفرتاصد:به صد کیلومتر نمی رسد

جالب است بدانید که یک مهره در آن وجود دارد که با شل و سفت کردن آن (به‌صورت دستی) می‌توان ارتفاع خودرو را تنظیم کرد. (بسیاری آن را با سیستم تعلیق هیدرونیوماتیک مشهور سیتروئن اشتباه می‌گیرند). بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق است که در موانع و دست اندازها تا این حد نرم و راحت است.

سیستم ترمز: به صورت چهار چرخ کاسه‌ای فاقد بوستر و عجیب این است که ترمزهای محور جلوی آن برای کاهش جرم فنربندی به جای پشت چرخ‌ها، روی پلوس‌ها و در کاپوت قرار دارد. البته در مهاری دو دیفرانسیل ترمزهای ۴ چرخ دیسکی بوده و نمونه‌های تولیدی سالهای آخر ۲CV نیز از ترمزهای دیسکی در محور جلو و روغن LHM به عنوان روغن ترمز سود می‌برند.

از جمله دیگر ویژگی‌های جالب ژیان، سیستم جرقه زنی آن است که همانند بسیاری از خودروهای امروزی از نوع کوئل دوبل بوده و فاقد دلکو است. پیشرانه دو سیلندر آن از نوع باکسر با فشار روغن و جریان هوا خنک می‌شود و شاتون‌های آن بر روی میل لنگ پرس شده‌است. همانند بسیاری از خودروهای فرانسوی دیفرانسیل جلوی آن دوره، مجموعه پیشرانه و گیربکس به صورت طولی نصب شده‌است. جالب است بدانید که ژیان حتی دارای پیچ تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل کابین بوده‌است. بخاری آن نیز با حرارت اگزوز کار می‌کند. ژیان را می‌توان حتی با هندل هم روشن کرد و به دلیل نوع آبکاری دیواره سیلندرها و نسبت تراکم آن، موتور حتی با گازوییل و نفت هم قادر به کار کردن است.

آپشن‌های ژیان را بشناسید!

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا