خودرو

معرفی مشخصات جک KMC T9 + بررسی طراحی، موتور و قیمت

به گزارش تجارت امروز؛ خودرو جک KMC T8 نخستین محصول وارداتی کرمان موتور از خانواده کی ام سی T بود که توسط کرمان موتور وارد ایران شد. اما این بار در میان نام خودروهای وارداتی، نامی جدید به چشم می‌خورد که نسخه به روزرسانی شده پیکاپ T8است. این خودرو جک T9 نام گرفت که البته با لقب هانتر یا شکارچی نیز شناخته می‌شود. جک T9 در سال ۲۰۲۲ میلادی برای نخستین بار معرفی شد و از سال ۲۰۲۳ در بازار چین عرضه شده است. بنابراین با خودرویی کاملا جدید و به روز مواجه هستیم. در ادامه به بررسی کامل مشخصات جک KMC T9 خواهیم پرداخت.

معرفی مشخصات جک KMC T9مشخصات فنی KMC T9

از نظر مشخصات جک KMC T9 در بخش فنی شباهت هایی با کی ام سی T8 وجود دارد؛ اما یک مزیت بزرگ این دو پیکاپ را از یکدیگر متمایز می‌کند. کی ام سی T9 به گیربکس اتوماتیک مجهز است و رقیبی برای پیکاپ‌های چینی اتوماتیک در بازار ایران خواهد بود. همین مزیت باعث می‌شود تا این خودرو یک کلاس بالاتر از جک T8 به رقابت با سایر گزینه‌ها بپردازد.

پیکاپ جک T9 همانند جکT8  با مونتاژ شرکت کرمان موتور، با نشان KMC روانه بازار شد. این خودرو ابعاد بزرگ‌تری نسبت به KMC T8 دارد و ظاهر آن نسبت به مدل قبل‌تر از خود تغییراتی داشته است. طراحی قسمت جلوپنجره بزرگ‌تر با سپر برجسته‌تر برای آن تعبیه شده است. قسمت‌های اصلی نمای جلو به‌وسیله یک حاشیه مشکی‌رنگ احاطه شده‌اند که از طرفین به قوس چرخ‌ها ختم می‌شود.

در مورد مشخصات جک KMC T9 در این بخش باید گفت که این ماشین به دو نوع پیشرانه متفاوت مجهز شده است. یک نسخه در زیر کاپوت خود از موتور ۴K22 میتسوبیشی با حجم ۲.۴ لیتر استفاده می‌کند که از فناوری توربوشارژ بهره‌مند بوده و قادر به تولید ۲۱۱ اسب‌بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور است. گیربکس‌های ۶ سرعته اتوماتیک زومکس و ۶ سرعته دستی برای این خودرو قابل سفارش هستند که قوای محرکه را به هر چهار چرخ وارد می‌کنند.

جدول مشخصات جک KMC T9

برند کی ام سی
مدل T9
کلاس بدنه پیکاپ
سال تولید ۱۴۰۳
حجم موتور ۱۹۹۸ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور توربوشارژر TGDi
قدرت ۲۲۵ اسب بخار
گشتاور ۳۸۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرت دو دیفرانسیل
تعلیق جلو دابل ویشبون
تعلیق عقب فنر تخت
طول ۵۳۳۰ میلی متر
عرض ۱۹۶۵ میلی متر
ارتفاع ۱۶۲۰ میلی متر
فاصله محوری ۳۱۱۰ میلی متر
وزن ۲۰۵۰ کیلوگرم
حجم باک ۷۶ لیتر
مصرف سوخت ۹.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۶۵/۶۰R18
شرکت عرضه کننده کرمان موتور
برند نشان مادر جک
کشور سازنده ایران – چین

طراحی ظاهری و مشخصات بدنه جک KMC T9طراحی بدنه KMC T9

جک T9 به عنوان وانت پیکاپ اندازه بزرگ و پرچمدار برای شرکت سازنده، شناخته می‌شود. این محصول با نام هانتر یا هانتو (Han Tu)، علاوه‌بر چین به بازار امریکای جنوبی نیز رسیده است و ظاهرا توسط کرمان موتور به زودی وارد کشورمان خواهد شد. فراتر از ابعاد بدنه، بهره‌گیری از گیربکس اتوماتیک باعث می‌شود T9 رده‌ی قیمتی متفاوت با T8 داشته باشد و رقابت با آمیکو آسنا یا فوتون تونلند G7 اتوماتیک را آغاز کند.

هرچند که بسیاری از مشخصات جک KMC T9 با T8 یکسان است اما این خودروها تفاوت چهره‌ اساسی دارند. از سویی دیگر، Jac T9 کاملا تحت تاثیر جی‌ام‌سی کنیون ۲۰۲۳ (تصویر زیر) طراحی شده است. جلوپنجره‌ی بسیار بزرگ با نشان تجاری JAC به رنگ کروم،  در نمای اصلی T9 جلب نظر می‌کند و تامین‌کننده‌ی روشنایی، LED هستند. باوجود ادوات پلاستیک سیاه‌رنگ در نمای اصلی، حالت مشبک جلوپنجره و فرم شبیه به حرف S، جلوه‌ای جذاب برای جک T9 فراهم می‌کند. حجم‌دهی جلوپنجره و جاسازی محل مه‌شکن‌ها نیز، متناسب با دیگر اجزا به نظر می‌رسد.

برای نمای جانبی، خطوط بدنه در محل دستگیره‌ها و نزدیک رکاب دیده می‌شوند. از سویی دیگر، پنجره‌های کوچک و آینه بغل بزرگ، کمی نامتناسب به نظر می‌رسند. رینگ‌ ۱۸، تایرهای عاج‌دار، حفاظ قسمت حمل بار و ریل باربند، دیگر تجهیزات T9 هستند که در تصاویر رسمی این خودرو دیده می‌شوند.

در نمای پشت، چراغ‌های مستطیل‌شکل مشابه دیگر وانت‌پیکاپ‌ها برای T9 استفاده شده اما سازنده تلاش کرده است با حالت برجسته و LEDهای عمودی، کم خلاقانه‌تر از رقبا عمل کند. سپر و قاب گلگیرها، تمام پلاستیک هستند و ظاهرا استحکام لازم برای عبور از مسیرهای سخت را فراهم نمی‌کنند.

با توجه به ظاهر و قدرت مشخصات جک KMC T9 را می‌توان یک پیکاپ زیبا در گروه وانت‌های چینی مونتاژ ایران، توصیف کرد که البته با نکات منفی، مثل انبوه مواد پلاستیکی داخل سپرها و دیگر اجزای بدنه، ارائه می‌شود. این مدل با طول بدنه‌ی۵۳۳۰  میلی‌متر، عرض ۱۹۶۵ میلی‌متر و ارتفاع سقف  ۱۹۲۰ میلی‌متر تولید شده است و فاصله محوری ۳۱۱۰  میلی‌متر دارد.

طراحی داخلی و نمای کابین جک KMC T9 کرمان موتور

کابین راننده KMC T9

درون کابین KMC T9 از سبک جدید طراحی کمپانی JAC استفاده شده است و طراحی کابین این خودرو شبیه به KMC J7 است. در قسمت بالا رودری ها از پلاستیک خشک استفاده شده است. دستگیره های درب باز کن درون قابی نقره ای رنگ  قرار گرفته اند که احساس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند. در بخش وسط و میانه رودری ها از متریال پارچه ای نرم استفاده شده که طراحی و دوخت آن و همچنین هماهنگی ترکیب رنگ آن با تریم داشبورد و رنگ روکش صندلی ها جلوه مناسبی را ایجاد کرده است.

فرمان و دسته‌دنده، مشابه با نمونه‌های دیده شده در شاسی‌بلندهای جک مثل K7 هستند. بخش کوچکی از داشبورد، از چرم ساخته شده و دیگر قسمت‌ها، پلاستیک سخت دارند. مواد به کار رفته در تودری‌ها و کلیدهای کنترلی نیز، چندان باکیفیت محسوب نمی‌شوند. خریدار جک T9 می‌‌تواند از صندلی‌‌های خوش‌فرم با چرم مصنوعی و خط دوخت چشم‌نواز،  رضایت داشته باشد.

موتور و تجهیزات مشخصات جک KMC T9موتور KMC T9

موتور ۲ لیتر توربوشارژ برای T9 قدرت ۲۲۱ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. نهایت گشتاور از ۱۹۰۰ دور بردقیقه تولید می‌شود و گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ساخت ZF با سیستم دو دیفرانسیل وجود دارد. این خودرو با وزن خالص ۲۳۰۰ کیلوگرم، به نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت  ۱۰ لیتر در صد کیلومتر ارائه می‌دهد.

جک T9 مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDi) است. این خودرو در حالت رانندگی عادی، محرک عقب است و به خواست راننده، دو دیفرانسیل سبک یا سنگین را فعال خواهد کرد. صفر تا صد کیلومتر برساعت جک T9 هنوز مجهول است اما باتوجه به اطلاعات مشخصات جک KMC T9، احتمالا مشابه KMC T8 در حدود ۱۵ تا ۱۶ ثانیه خواهد بود. دیگر خودروی کرمان موتور به نام جک T8 مجهز به موتور ۲ لیتر توربو با ۱۷۴ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن‌متر، ۱۹۶۵ کیلوگرم وزن دارد.

امکانات رفاهی و ایمنیفضای سرنشینان KMC T9

مشخصات جک KMC T9 در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی (در نسخه فول آپشن چینی) شامل سیستم کنترل پایداری ESP و کنترل کشش TCS ، ترمزهای دیسکی به همراه  ABS و EBD ، ترمز اضطراری خودکار، هفت کیسه هوا، کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، هشدار رانندگی بین خطوط، رادار هدایت بین خطوط، رادار نقطه کور، جلو آمپر دیجیتالی، صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم برقی، قفل دیفرانسیل اتوماتیک عقب، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، و تنظیم انتقال قدرت بین چرخ‌ها می‌شود.

مزایا و معایب KMC T9

مزایا توان حرکتی خوب – جعبه دنده اتوماتیک با نشان معتبر – فضای کابین جادار – خدمات پس از فروش گسترده – امکانات رفاهی مناسب
معایب نبود برخی ویژگی ها مانند رادار خط خوان و نقطه کور – تعلیق عقب ساده به نسبت برخی رقبا

رقبای جک T9 کرمان موتور در ایران

فوتون تونلند G7 اتوماتیک و آمیکو آسنا، مهم‌ترین رقبای پیکاپ T9 در ایران هستند. نکته‌ی جالب، شباهت تونلند G7 با در مشخصات جک KMC T9 است؛ به طوری‌که محصول مونتاژ ایران خودرو کمی قدرت بیشتر و گشتاور کمتر، همراه گیربکس مشابه ارائه می‌کند. از سویی دیگر، آمیکو آسنا اتوماتیک از موتور ۲/۴ لیتر توربوشارژ، قدرت ۲۱۸ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر می‌گیرد که روی کاغذ، ضعیف‌تر از جک T9 است.

قیمت جک KMC T9

امکان خرید مدل‌های دو دیفرانسیل ساخت برندهای مطرح جهان برای علاقه‌مندان طبیعت‌گردی در ایران فراهم نیست. احتمالا به همین دلیل، پیکاپ‌های چینی با وجود قیمت‌ بالا، مشتریان پرشمار در ایران دارند. ظاهرا بسیاری از مردم، صرفا وانت‌های دو دیفرانسیل ساخت چین را به دلیل نمای بیرونی و قابلیت‌های تردد در خارج جاده، می‌خرند. هرچند که مشخصات جک KMC T9 مناسب آفرود حرفه‌ای نیست.

در استرالیا نسخه‌ی دو دیفرانسیل مجهز به موتور توربوشارژ بنزینی و گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته با امکانات کامل، ۲۷ تا ۳۰ هزار دلار امریکا قیمت‌گذاری شده است. از اطلاعات موجود می‌توان نتیجه گرفت جک KMC T9 برای بازار ایران، حدود ۲/۵ میلیارد تومان هزینه خرید داشته باشد.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا