صنایع هوایی

فریت بار چیست ؟

فریت بار (Freight ) در لغت به معنای حمل کالا یا محموله است در سطح داخل کشور و ببن المللی که از طریق های مختلف نظیر هوایی ،ریلی ،جاده ای،دریایی و ... امکان پذیر میشود .

فریت بار بیشتر در زمان هایی استفاده میشود که فرد قصد انتقال بارهای اضافه خود از جمله لوازم خانگی ،لوازم شخصی، حیوانات خانگی،… دارند اما به دلیل قانون محدودیت وزن بار و هزینه ی زیاد آن یا ممنوعیت آن در هواپیما موفق به انجام آن نمیشوند در این زمان میتوانند با فریت بار با هرینه ی کمتری نسبت به هزینه ی اضافه بار وسایل خود را به مقصد خود منتقل کنند در واقع فریت بار جایگزینی مناسب برای اضافه بار مسافری است ، در ادامه به چگونگی این روش و مراحل و سایرنکات مهم آن خواهیم پرداخت :

انواع فریت بار

انتقال کالا ها به روش فریت بار عمدتاً به چهار نوع زمینی ،هوایی،دریایی و ریلی انجام میشود که در ادامه هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

نوشته های مشابه
  1. فریت بار زمینی

این روش بیشتر در صورتی انجام میشود که کشور مبدا و مقصد مرز زمینی با یکدیگر داشته باشند . در این روش کالاها توسط شرکت های حمل و نقلی تحویل گرفته میشود و از طریق کامیون ها و تریلی ها انتقال داده میشوند .این روش نسبت به روش های دیگر زمان بیشتری میبرد، اما هزینه ی آن نسبتا کمتر است . همچنین این روش برای محموله هایی بیشتر از ۱۵۰۰ کیلو گرم پیشنهاد میشود تا بتواند یک کامیون را کامل پر کند .

  1. فریت بار هوایی

پرطرفدارترین و پرکاربردترین نوع انتقال کالا ، فریت بار هوایی است که در آن محموله ها توسط هواپیماهای باربری بعد از بازرسی کامل محموله به کشور مقصد منتقل میشوند . در این روش محدودیتی در انتخاب کشور مقصد وجود ندارد و افراد میتوانند بارهای خود را به هر نقطه ای از دنیا منتقل کنند

معمولا حمل و نقل هوایی برای کالاهایی با وزن و حجم کمتر و ارزش بالا مناسب تر است . این روش انتقال بار مزیت های ثابل توجهی از جمله ارسال سریع بار و امنیت دارد . در کشور ایران و شهر تهران، فریت بار از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی انجام می‌شود .

  1. فریت بار دریایی

در این روش کالاها در کانتینر ها توسط کشتی های باربری از طریق مسیرهای دریایی منتقل میشوند . این روش معمولا برای انتقال کالاهای سنگین , حجیم و با ارزش کمتر مناسب است . از مزیت های این روش انتقال میتوان به هزینه نسبتا کمتر پایین حمل و نقل اشاره کرد که زمان بیشتری را در تحویل کالا در نظر میگیرد .

  1. فریت بار ریلی

 فریت بار چیست ؟

این روش که از طریق ریلی و با واگن های ریلی راه آهن صورت میگیرد با محدودیت های مختلفی از جمله تحریم ها روبرو است و مناسب انتقال بار به مقاصد دور نیست . این روش ارزان ترین روش حمل و نقل در مقایسه با روش های گفته شده است اما به دلیل ایجاد تاخیر در تحویل به دلیل محدودیت های مربوط به خدمات ریلی گزینه ی مناسبی برای انتخاب نیست .

درنتیجه، انتخاب روش مناسب برای انتقال کالا، بستگی به ویژگی‌های کالا، زمان مورد نیاز برای تحویل، هزینه‌ها و محدودیت‌ها مربوط به هر روش دارد.

 فریت بار چیست ؟

مراحل فریت بار

مراحل انتقال بار در روش های مختلف تقریبا مختلف هستند که در ادامه به طور کامل هر مرحله را بازگو می‌کنیم .

  1. جمع آوری و دریافت بار

در این مرحله، کالاها از مبدا (مثلاً کارخانه یا انبار) جمع آوری و آماده حمل و نقل می‌شوند. این شامل بسته‌بندی مناسب و برچسب‌گذاری کالاها و قراردادن آن‌ها در بسته‌ها (پالت، جعبه یا کانتینر) می‌باشد .

  1. حمل بار به فرودگاه ، بندر ، راه آهن یا ترمینال

در این مرحله محموله توسط وسایل نقلیه مانند کامیون به فرودگاه ، بندر ، راه آهن یا ترمینال منتقل میشود .در اینجا، امکانات لازم برای ذخیره‌سازی موقت و مراقبت از بار مثل انبار کوتاه مدت یا مناطق پارکینگ بار فراهم می‌شود .

  1. انجام تشریفات گمرکی

در این مرحله شرکت های حمل و نقل مخصات کالا از جمله وزن و جنس کالا را مطابقت داده و به گمرک درخواست مجوز و بارنامه میدهند.

  1. بارگیری

بار در انبار های موقت با توجه به نوع انتقال ، بسته بندی و آماده میشود و تحویل خطوط حمل و نقلی میشود تا داخل هواپیما ، کانتینر یا قطار جاگیری شود.

  1. تحویل بار در مقصد

هنگامیکه که بار به مقصد میرسد ، بار توسط خدمه تخلیه شده و برای بررسی دقیق برای اطمینان از مراقبت و امانت محتویات بسته‌ها به انبار موقت خطوط حمل و نقلی (فرودگاه ،بندر) منتقل میشوئ و از آنجا به دست صاحب بار میرسد .

مدارک لازم برای کارهای گمرک

برای ارسال کالا به هر نوعی از فریت بار مدارک مختلفی نیاز است که باید به گمرک ارائه شود . در فریت بار مسافری گذرنامه و مدارک شناسایی مسافر ، بارنامه ی ارسال بار ، فهرست لوازم (پکینگ لیست) و برای فریت بار تجاری به کارت بازرگانی ، گواهی استاندارد ، مجوز صادرات ، مجوز تردد بین الملل ، بیمه نامه ، و گواهی مبادله نیاز است .

ممنوعیات فریت بار

ممنوعیت‌های انتقال کالا می‌تواند بسته به قوانین و مقررات هر کشور و هر صنعت مختلف متفاوت باشد. برخی از کالاهای ممنوعه از نظر گمرک به شرح زیر است :

کالای قاچاق یا غیر قانونی از جمله اسلحه ، مهمات ، مواد مخدر ، مواد منفجره

کالا های محافظت شده و موروثی (تاریخی) از جمله عتیقه جات ، فرش های دستباف قدیمی و با ارزش ، ظروف باستانی ، کتب خطی

طلا و نقره بیشتر از وزن مجاز( ۱۵۰ گرم )

ارزهای های خارجی بیش از حد تعیین شده

نکات تکمیلی

در فریت بار هوایی علاوه بر درج کامل اطلاعات از جمله نام و نام خانوادگی مسافر و آدرس و … باید کد مخصوص شرکت هواپیمایی نیز درج شود . هر یک از شرکت های هواپیمایی دارای یک کد مخصوص هستند که توسط آن شناسایی میشوند برای مثال کد شرکت هواپیمایی امارات ۱۷۶ یا ترکیش ایر ۲۳۵ است .

اگر کالای شما ارزش بالایی دارد، می‌توانید تضمینات اضافی مانند بیمه حمل و نقل یا پیگیری دقیق تحویل را درنظر بگیرید. این تضمینات به شما اطمینان می‌دهند که در صورت بروز هرگونه خسارت یا از دست دادن کالا، جبران این خسارت‌ها صورت می‌پذیرد.

مدارک مورد نیاز برای انتقال موجودات زنده (حیوانات) شامل گواهی سلامت حیوان ،مدارک اطلاعات حیوان ،مجوز ورود و خروج حیوان ، شناسنامه و گذرنامه ، دریافت تایید قرنطین از مبدا ، قفسه مخصوص حمل حیوانات و … است که باید حداقل ۳ ساعت قبل از پرواز به دفتر قرنطینه ی فرودگاه یا بندر ارسال شود .

قیمت فریت بارمتغیراست و به عوامل مختلفی از جمله هزینه بسته بندی و حمل ، هزینه ی مربوط به گرفتن مجوز برای ترخیص کالا از گمرک ، هزینه مربوط حمل بار تا مقصد بستگی دارد .

در نهایت انتقال کالا، وسایل شخصی و حیوانات خانگی برای افرادی که مهاجرت کردند یا قصد آنرا دارند یکی از مهم تریم چالش ها است.فریت کردن یکی از راه های موجود برای انتقال کم هزینه تر و امن تر کالاها است . برای انتقال راحت تر و موفق تر لازم است که قوانین، مقررات و نکات تکمیلی آن‌ها را رعایت کرد .

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا