اقتصاد خرد

مشکلات و چالش‌های کسب و کارهای کوچک

اداره یک کسب و کار کوچک با مجموعه‌ای از مشکلات و چالش‌ها همراه است و در میان آن‌ها، مدیریت منابع انسانی اغلب مهمترین مشکل است.

مشکل در منابع انسانی می‌تواند رضایت کارکنان را کم کرده و مانع پیشرفت کسب و کارهای کوچک شود. در حالی که شرکت‌های بزرگ اغلب بخش‌ منابع انسانی و منابع قابل توجهی برای رسیدگی به مسائل آن دارند، شرکت‌های کوچک ​از نظر تخصص، بودجه و زمان با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

محمد گودرزی، هم‌بنیان گذار استودیوی انیمیشن سا‌زی پیکسیون ( Pixune)  در این باره می‌گوید:

«بیشتر کسب‌وکارهای کوچک دچار کمبود نیروی انسانی هستند و این موضوع می‌تواند گاهی اوقات نگران کننده باشد، به ویژه در درازمدت.  کارمندان در یک کسب‌وکار کوچک که دچار کمبود نیروی انسانی هست، مجبور به کار بیشتر هستند که معمولاً ایرادی ندارد. ولی با این حال، گذر زمان می‌تواند منجر به تأثیر منفی روی آن‌ها شود.  آیا طبیعی است که نیروی انسانی کم باشد و مجبور شویم سخت کار کنیم؟ بله. اما همه کسب‌وکارهای کوچک باید بر این موضوع نظارت داشته باشند.»

“ Most small businesses are understaffed and it can be worrisome at times, especially in the long term. Employees within a short-staffed small business are asked to do more, which is usually fine. However, over time it can take its toll and leave negative marks on you. Is it normal to be short-staffed and have to work hard? Yes. But it’s still something all small businesses should keep an eye on.”

Mohammad Goodarzi, Co-Founder Pixune Game Art & ۳D Animation Studio

در اینجا، مشکلات و چالش‌های رایج منابع انسانی که کسب و کارهای کوچک با آن مواجه هستند و پیچیدگی‌های مدیریت منابع انسانی در آن‌ها​ را بررسی می‌کنیم.

 جذب و حفظ استعدادهای برتر

یکی از چالش‌های مهم منابع انسانی در شرکت‌های کوچک جذب و حفظ کارکنان ماهر است. شرکت‌های بزرگ اغلب با برند شناخته شده و مزایای جذاب برای کارکنان بر کسب و کارهای کوچک سایه می‌اندازند. این بدان معناست که کارمندان، به ویژه آن‌هایی که به دنبال ارتقا شغلی هستند، ممکن است تمایل بیشتری برای پیوستن به شرکت‌هایی داشته باشند که مسیر شغلی روشن و فرصت‌هایی برای پیشرفت حرفه‌ای ارائه می‌دهند.

  • راه حل: برای غلبه بر این موضوع، شرکت‌های کوچک ​​می‌توانند بر ایجاد یک برند قوی، مشخص کردن نقاط فروش منحصر به فرد، و ارائه بسته‌های حمایتی و تشویقی رقابتی تمرکز کنند. علاوه بر این، ارائه فرصت‌های رشد و پرورش فرهنگ کاری می‌تواند به حفظ افراد با استعداد کمک کند.

منابع انسانی محدود

شرکت‌های کوچک اغلب با محدودیت منابع انسانی دست و پنجه نرم می‌کنند و اغلب فاقد بخش و پرسنل منابع انسانی، سیستم‌ها و نرم‌افزارهای تخصصی هستند. این محدودیت می‌تواند منجر به نامناسب بودن فرایند استخدام، مدیریت حقوق و دستمزد و فرآیندهای ارزیابی عملکرد کارکنان شود.

  • راه حل: سرمایه گذاری در ابزارهای اتوماسیون منابع انسانی، برون سپاری برخی از وظایف یا استخدام یک مشاور منابع انسانی می‌تواند این مشکل را رفع کند.

رعایت قوانین کار

ماهیت گسترده و متفاوت قوانین کار در حوزه‌های قضایی به مشکلات منابع انسانی در کسب و کارهای کوچک می‌افزاید. به دلیل منابع محدود، بسیاری از کسب و کارهای کوچک برای استخدام کارشناسان حقوقی یا مشاوران متخصص در قانون کار مشکل دارند. در نتیجه، ​​ممکن است از قوانین کار قابل اجرا یا تغییرات اخیر آگاهی نداشته باشند و به دلیل عدم رعایت آن‌ها در معرض خطر جریمه یا شکایت قضایی قرار گیرند.

  • راه‌حل: کسب و کارهای کوچک ​​می‌توانند از طریق آموزش مداوم کارکنان درک کاملی از قوانین کار را ایجاد کنند. آن‌ها باید فعالانه بر این موضوع نظارت کنند و با منابع قانونی تعامل داشته باشند تا به‌روز بمانند.

 توسعه سیاست‌های منابع انسانی مؤثر

کسب و کارهای کوچک ​اغلب با ایجاد خط مشی‌های منابع انسانی قوی که انصاف، شفافیت و انطباق را ترویج می‌کند، مشکل دارند. سیاست‌های منابع انسانی می‌تواند تأثیر زیادی بر انگیزه کارکنان، شهرت سازمان و توانایی جذب و حفظ استعدادها داشته باشد.

  • راه حل: تهیه یک کتابچه راهنمای جامع که به وضوح خط مشی‌ها و رویه‌های مربوط به مدیریت عملکرد، مرخصی و حضور و غیاب، آیین نامه رفتار و دیگر جنبه‌های ضروری منابع انسانی را مشخص کند، بسیار مهم است.

مشکلات و چالش‌های کسب و کارهای کوچک

 تعامل و روحیه کارکنان

محیط کار مثبت و روحیه بالای کارکنان برای حفظ استعدادها و افزایش بهره‌وری حیاتی است. منابع محدود ممکن است اجرای طرح‌های تعاملی را محدود کند.

  • راه‌حل: اگرچه ممکن است شرکت‌های کوچک ​​نتوانند حقوقی به اندازه شرکت‌های بزرگ به کارکنان خود بدهند، اما می‌توانند مزایای منحصر به فردی را ارائه دهند که برای کارمندان جذاب باشد. اینها می‌تواند شامل انعطاف پذیری کاری، فرصت‌های مالکیت یا برابری، برنامه‌های توسعه شغلی، یا تعادل خوب بین کار و زندگی باشد.

 مدیریت تنوع و مشارکت در محل کار

این مشکلی است که حتی شرکت‌های بزرگتر هم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اجرای این طرح‌ها مستلزم  تغییر فرهنگ در سازمان است که می‌تواند با مقاومت کارکنان یا مدیران مواجه شود. غلبه بر مقاومت و ایجاد یک محیط حمایتی و فراگیر می‌تواند یک چالش مداوم به خصوص برای کسب و کارهای کوچک ​باشد.

  • راه حل: یکی از راه حل های مقرون به صرفه، ایجاد گروه‌های منابع کارکنان (ERGs) است. اینها گروه‌های داوطلبانه و تحت رهبری کارکنان هستند که افراد با ویژگی‌ها یا علایق مشترک را گرد هم می‌آورند تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، از هم حمایت کنند و آگاهی و درک دیدگاه‌های مختلف در سازمان را ارتقا دهند.

 سازگاری با پیشرفت‌های تکنولوژیکی

در حالی که پذیرش فناوری می‌تواند فرآیندهای منابع انسانی را ساده کند، مدیریت داده‌ها را بهبود بخشد و کار از راه دور کارآمد را امکان پذیر کند، شرکت‌های کوچک ​​اغلب به دلیل محدودیت منابع برای همگام شدن با آخرین ابزارها و روندهای منابع انسانی مشکل دارند.

  • راه‌حل: صاحبان کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند بر روی نرم‌افزارهای منابع انسانی کاربرپسند و در دسترس و برگزاری جلسات آموزشی منظم برای کارکنان خود سرمایه‌گذاری کنند تا با پیشرفت‌های فناوری همگام شوند.

 مدیریت عملکرد

سیستم‌های مدیریت عملکرد هدف‌گرا همراه با برنامه‌های توسعه کارکنان می‌توانند بهره‌وری را افزایش دهند، عملکرد فردی را با اهداف سازمانی هماهنگ کنند و فرهنگ بهبود مستمر را ایجاد نمایند. اما ایجاد این سیستم‌ها می‌تواند برای کسب و کارهای کوچک چالش برانگیز باشد، زیرا منابع محدودی دارند.

  • راه حل: یک راه حل عملی که شرکت‌های کوچک و متوسط ​​می‌توانند اتخاذ کنند، اجرای منظم بررسی‌های عملکرد، تعیین انتظارات و اهداف روشن، ارائه بازخورد سازنده به طور منظم و پاداش دادن به کارمندان است.

 برنامه‌ریزی جانشین پروری

جانشین پروری چیزی است که کسب و کارهای کوچک اغلب آن را نادیده می‌گیرند و وقتی یک نیروی کار باتجربه شرکت را ترک می‌کند به مشکل برمی‌خورند.

  • راه حل: صاحبان مشاغل کوچک می‌توانند به دنبال کارمندان با پتانسیل بالا باشند و فرصت‌های رشد و مسیرهای شغلی روشن را برای آن‌ها فراهم کرده و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

نتیجه‌گیری

مدیریت منابع انسانی یکی از مشکلات اساسی در کسب و کارهای کوچک است. طبق گفته محمد گودرزی کمبود نیروی انسانی مهمترین چالش منابع انسانی در کسب و کارهای کوچک است. امروزه به ویژه بعد از همه‌گیری کرونا مواجه شدن با کمبود نیرو طبیعی است اما اینکه بدانید در هنگامی که با این مشکل مواجه می‌شوید چگونه رفتار کنید و به چه نحو این چالش را مدیریت کنید تفاوت و تمایز شما از رقبا را مشخص کرده و شما را در عرصه رقابت نگه می‌دارد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا