گردشگری

معرفی تنگه بلاغی، از مناطق گردشگری فارس

تنگه بلاغی، یکی از قدیمی ترین گذرگاه های فارس محسوب می شود. این تنگه پر از درختان چند هزارساله است. شما با رفتن به این منطقه متوجه قدمت و عظمت این تنگه خواهید شد. در ادامه به معرفی کامل  تنگه بلاغی یا تنگه هخامنشی می پردازیم.

به گزارش تجارت امروز؛ تنگه بلاغی، نزدیک به ۱۸ کیلومتر طول دارد. در این تنگه درختان انبوهی از جمله درخت بنه وجود دارد. این تنگه در قسمت جنوب غربی میراث جهانی پاسارگاد قرار دارد. عاشقان تاریخ و تمدن با دیدن این منطقه حیرت زده می شوند. همچنین کلمه بلاغی ریشه ترکی دارد که معنای آن سرچشمه است.

معرفی تنگه بلاغی یا تنگه هخامنشی

تنگه بلاغی تنگهٔ دراز و گودی در جنوب غربی جلگه پاسارگاد و در شمال جاده جیسقان به قصرالدشت در دشت زیبای کمین واقع شده‌است. درازای تنگه حدود ۱۸ کیلومتر و عرض آن ۲۰۰ تا ۵۰۰ متر است ولی این پهنا قابل عبور نیست زیرا رودخانه پلوار یا سیوند و درختان انبوه و جنگلی اطراف رود عبور را مشکل کرده و تنها از کمر کوه که دارای راه باریکی است می‌توان گذشت.

شما پس از اینکه از پوزه های سنگ بر، تیرانداز، پوزه سرخ عبور کردید. به یک دشت وسیع به نام بلاغی می رسید. در ابتدای این تنگه در دامنه کوه راه باریکی به عرض ۵/۱ متر و طول ۲۰۰ متر در سنگ کوه تراشیده شده است. دیوار سنگی این گذرگاه برای رفت و آمد تراش داده شده است که از یک متر به ده متر پهنای آن می رسد.

همچنین در وسط تنگه پایه‌های پلی دیده می‌شود که برای گذشتن از این سوی آب به سوی دیگر در قدیم‌الایام ساخته بودند. تنگهٔ بلاغی به موازات تنگهٔ سعادت آباد قرارگرفته ولی همانقدر که تنگهٔ سعادت آباد خشک می‌باشد این تنگه با صفا و پر درخت است و بدون شک در دوران شاهنشاهی هخامنشی و قرنها پس از آن راه مواصلاتی تخت جمشید و نقش رستم و استخر به پاسارگاد از همین طریق بوده و از این شهر به سوی هگمتانه می‌رفتند.

تاریخچه تنگه بلاغی

این رودخانه در کتاب فارسنامه ابن بلخی مورخ قرن چهارم به نام پلوار آمده است. همچنین باستان شناسان طی بررسی هایی که انجام داده اند، متوجه آثاری شدند که مربوط به دوران فرا پارینه سنگی است. ریشه کلمه بلاغی ترکی است و هر جا که چشمه باشد به آن بلاغ می گویند. تنگه بلاغی در استان فارس، بین پاسارگارد و تخت جمشید قرار گرفته است. همچنین باستان شناسان معتقد هستند که این تنگه زمانی در مسیر راه شاهی یا جادهٔ سلطنتی و از شواهد راه‌سازی دوران پادشاهی هخامنشیان قرار داشته‌است.

راه شاهی اولین جاده بین المللی شناخته شده می باشد. راه شاهی محل تردد کاروان های زیادی برای سفر های زیارتی و غیره بوده است، که پاسارگاد را به تخت جمشید و شوش و دیگر مناطق شاهنشاهی ایران پیوند می‌داده‌است.

جاده‌ای که به فرمان داریوش بزرگ هخامنشی ساخت آن از سارد (پایتخت لیدی) آغاز شد و پس از اینکه پاسارگاد را به تخت جمشید پایتخت هخامنشیان متصل کرد، به شوش کشیده شد و از همان زمان به نام راه شاهی معروف شد. داریوش شاه بارها و بارها برای اداره امور کشوری و برگزاری جشن‌های بهاره در تخت جمشید با گردونه (ارابه) ویژه خود از این جاده گذر کرد.

اهمیت تنگه بلاغی در دوران خامنشی

مهم ترین ویژگی تنگه بلاغی، اتصال شهرهای مهم هخامنشی به یک دیگر بوده است. همچنین این تنگه شکارگاه هخامنشی بوده که گونه های مختلف گیاهی و جانوری در آن وجود داشته است. که دیگر اثر کمی از آن باقی مانده است.

قدمت آثار تنگه بلاغی

برخی از آثار به جا مانده در تنگه بلاغی عبارت اند از: دو اسکلت کشف شده که در زمین دفن شده اند و جواهراتی را در گور به همراه دارند، خمره و کوزه ای متعلق به هخامنشیان، کارگاه شراب سازی، کارگاه سفال سازی که قدمت آن مربوط به ۷۵۰۰ سال پیش است،

مهر سنگی که نقش و نگارهایی عجیب دارد، محیط باستانی با قدمتی حدود ۷۰۰۰ هزارسال، روستای از‌ بین رفته که امروزه بقایای کمی از آن به جا مانده است. این روستا دیوارهای کوتاه سفالی دارد، قبرستان یا بهتر است بگوییم گورستانی با قدمتی ۶۰۰۰ هزار سال، گورستان دیگری که سنگی است و محققان حدس زده اند متعلق به ساسانی باشد، آثاری به جا مانده از دوره ایلامی، حوضی ‌تاریخی‌ که با سنگ و کمی گچ ساخته شده است.

گورستان های فرا هخامنشی

از جمله آثار حیرت انگیزی که در این تنگه یافت شده، وجود دو قبر می باشد که نام آن ها را گورهای خرسنگی گذاشته اند. ساختار هندسی این دو قبر به صورت اشکال هندسی منظم و نامنظم است. در ساخت این قبرها از سنگ های بزرگ مستطیلی و دایره ای شکل به ابعاد یک در یک استفاده شده است.

در این قبرها ابتدا جسد را به عمق یک و نیم متر دفن کرده اند. سپس در کنار آن ها اشیا ارزشمند و قیمتی قرار گرفته است که شامل: وسایل تزئینی برای زنان و خنجر و پیکان برای مردان است.

از آنجایی که این قبرها در مکان غیر قابل کاشت کنده شده است. صاحبان آن ها افراد زرتشتی بودند که اعتقاد داشتند خاک حاصلخیز را از هر گونه نجاست باید پاک و محفوظ نگه داشت.

مسیر دسترسی به تنگه بلاغی

قطعا تاکنون با توجه به مطالبی که در بالا بیان شد، متوجه شده اید که تنگه بلاغی، در یک محیط دره مانند واقع شده است، از همین رو دسترسی با تمام وسایل نقلیه امکان پذیر نیست و تا حدی می توان وسایل نقلیه را جلو آورد و بقیه راه را باید با پیاده روی طی کرد. تنگه بلاغی در اصل در بین شهر تاریخی پاسارگاد و مرودشت واقع شده است که تمام افراد بدون محدودیت می توانند از آنجا بازدید کنند.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا