صنعت

نحوه تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی

هر راننده‌ای به خوبی می‌داند که حفظ عملکرد بهینه وسیله نقلیه خود چقدر حیاتی است؛ اما گاهی اوقات به دلیل بی‌توجهی به راهنمایی‌ها، احتمالا لوازم یدکی تقلبی را خریده باشد که همین موضوع روی کارکرد خودرو تاثیر منفی دارد. شاید برای‌تان سوال باشد که آیا قطعات یدکی اتومبیل هم به‌صورت تقلبی عرضه می‌شوند؟ بله؛ در دنیایی که از تکنولوژی گرفته تا پوشاک تقلبی در آن وجود دارند؛ قطعا باید انتظار این را هم داشت که لوازم یدکی هم به‌صورت تقلبی عرضه شود؛ اما روش تشخیص لوازم یدکی اصل چگونه است؟ ادامه این متن را حتما بخوانید؛ چراکه ساده‌ترین و قابل‌ اعتمادترین روش‌ها را معرفی کرده‌ایم.

تشخیص لوازم یدکی اصل با ارسال پیامک و استعلام بارکد

خودروسازان راه‌های مختلفی را برای اطمینان از اینکه مشتریان قادر به تشخیص اصل بودن یا نبودن قطعات هستند، ارائه کرده‌اند. اکثر قطعات یدکی دارای یک بارکد هستند که می‌توان با استفاده از گوشی هوشمند اسکن کرد تا از اصل بودن قطعه اطمینان حاصل شود. هر قطعه یدکی دارای یک کد QR منحصر‌به‌فرد است که به حفظ ردیابی محصول هم کمک می‌کند.

تمام قطعات یدکی اصلی با شماره سریال خاصی ارائه می‌شوند. این شماره سریال می‌تواند برای پیگیری قطعه و بررسی اصل بودن یا نبودن قطعه یدکی استفاده شود. همچنین هولوگرام خاص کمپانی سازنده روی قطعات غیرقابل جعل خواهد بود. یکی از روش‌های تشخیص لوازم یدکی اصل، استعلام شماره سریال از طریق پیامک است. در این شرایط می‌توانید شماره سریال محصول را به سرشماره‌ای که توسط شرکت سازنده اعلام شده است، ارسال کنید. بعد از فرستادن پیامک باید منتظر نتیجه استعلام بمانید.

نحوه تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی

روش های حرفه ای تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی

در کنار تشخیص لوازم یدکی اصل با ارسال پیامک و استعلام بارکد، چندین روش حرفه‌ای هم وجود دارد که قطعا اطلاع از آن‌ها می‌تواند برای شما کارساز باشد. در واقع به‌کارگرفتن این روش‌ها در هنگام خرید انواع قطعات خودرویی از جمله خرید تسمه تایم ال ۹۰، پراید و … به شما کمک می‌کند تا تشخیص لوازم یدکی تقلبی برای‌تان آسان شود. در زیر به چند روش مهم اشاره کرده‌ایم.

۱. بسته‌ بندی و لیبل‌ گذاری

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای شناسایی قطعات یدکی تقلبی، نگاه کردن به بسته‌بندی و لیبل‌گذاری آن است. معمولا قطعات یدکی اصل در بسته‌بندی‌های مارک‌دار عرضه می‌شوند که با طراحی خوب و گرافیک باکیفیت چاپ شده‌اند. همچنین بسته‌بندی شامل لوگوی سازنده، شماره سریال و سایر اطلاعات شناسایی خواهد بود. لیبل‌گذاری کارتن واضح، دقیق و بدون اشتباهات املایی یا گرامری است.

قطعات یدکی تقلبی احتمالا در بسته‌بندی‌های ساده یا بدون مارک عرضه شوند. در این شرایط ممکن است بسته‌بندی طراحی ضعیفی داشته باشد یا با گرافیک‌ پایین چاپ شده باشد. همچنین احتمال نادرست بودن برچسب یا حتی اشتباهات املایی یا گرامری روی بسته‌بندی آن وجود دارد. در هر حالت بسته‌ها را مقایسه کنید و جزئیات کوچک مانند چاپ، مواد جعبه، ضخامت آن و … را چک کنید. اگر بسته‌بندی و لیبل مشکوک به نظر رسید، احتمالا قطعه تقلبی است. البته بررسی راهنمای داخل بسته هم می‌تواند مهم باشد. این راهنما را حتما مطالعه کنید؛ چراکه شما باید اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل‌های مربوط به قطعات یدکی هنگام خواندن آن‌ها منطقی است.

۲. قیمت

راه دیگر برای تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی، قیمت آن است. معمولا قطعات یدکی اصلی گران‌تر از قطعات تقلبی هستند؛ چراکه از مواد باکیفیت‌تر ساخته شده‌اند و برای اطمینان از تطابق با استانداردهای سازنده، یک فرآیند آزمایش دقیق را طی می‌کنند. اگر قیمت یک قطعه یدکی به‌طور قابل‌توجهی ارزان‌تر از همتای اصلی خود باشد، به احتمال زیاد تقلبی است. بنابراین تحت تاثیر معامله قرار نگیرید. همیشه قیمت پیشنهادی فروشنده را با قیمت بازار مقایسه کنید؛ اگر تخفیف منطقی نیست، آن را نخرید.

۳. ظاهر و کیفیت ساخت

ظاهر و کیفیت ساخت هم می‌تواند در تشخیص لوازم یدکی تقلبی بسیار مهم باشد. معمولا قطعات یدکی اصل از مواد باکیفیت ساخته می‌شوند و ظاهر و کیفیت ساخت ثابتی دارند. همچنین این قطعات به‌صورت یکپارچه با سایر قسمت‌های خودرو مطابقت خواهند داشت. از طرف دیگر، قطعات یدکی تقلبی ممکن است ظاهر و کیفیت ساخت ناهموار یا ناجوری داشته باشند. از آنجایی‌که این قطعات با عجله ساخته می‌شوند، احتمالا در بعضی از قسمت‌ها تقارن کافی نداشته باشند.

اگرچه برخی از شرکت‌های تولید قطعات یدکی از الگوهای رنگی متفاوتی روی قطعات یدکی استفاده می‌کنند؛ اما سازندگان قطعات تقلبی هم این کار را انجام می‌دهند. برای تشخیص قطعات تقلبی به دنبال رنگ‌هایی باشید که کپی ماتی از رنگ اصلی است. همچنین احتمالا برای ساخت قطعات تقلبی از مواد ضعیف استفاده شده باشد که می‌تواند ایمنی و عملکرد وسیله نقلیه شما را به خطر بیندازد. اگر تفاوت‌های قابل مشاهده در ظاهر یا کیفیت ساخت یک قطعه یدکی را مشاهده کردید، احتمالا قطعه تقلبی است.

۴. مقایسه با قطعه اصل

تولیدکنندگان لوازم تقلبی روز‌به‌روز هوشمندتر می‌شوند. آن‌ها به‌صورت مداوم راه‌های جدیدی برای فریب دادن خریداران پیدا می‌کنند. در اغلب اوقات، تشخیص یک قطعه تقلبی تنها با نگاه کردن به آن تقریبا غیرممکن خواهد بود. به همین دلیل باید قطعه قدیمی که در حال تعویض آن هستید، در دسترس باشد؛ سپس هر دو قطعه را با هم مقایسه کنید. وزن آن‌ها را با هم بسنجید. آیا هر دو قطعه از یک ماده ساخته شده‌اند؟ اگر تفاوت قابل‌توجهی بین این دو وجود داشته باشد، احتمالا قطعه تقلبی باشد.

۵. گارانتی

در نهایت باید گفت که قطعات یدکی اورجینال با گارانتی از سوی سازنده عرضه می‌شوند. اگر قطعه گارانتی ندارد یا نسبت به گارانتی آن مشکوک هستید، احتمال تقلبی بودن آن وجود دارد. پس در زمان خرید حتما در مورد گارانتی قطعه از فروشنده سوال کنید.

نحوه تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی

خرید لوازم یدکی اصل از فروشگاه های اینترنتی

تا اینجا با انواع روش تشخیص لوازم یدکی اصل آشنا شدید. اگر داخل شهر دوری بزنید، قطعا فروشگاه‌های متعددی را مشاهده می‌کنید که اقدام به فروش قطعات خودرو می‌کنند. در کنار فروشگاه‌های حضوری، فروشگاه‌های اینترنتی زیادی هم وجود دارند که انواع مختلف قطعات یدکی را می‌فروشند. فروشگاه آنلاین مستر یدکی به‌عنوان یکی از عرضه‌کنندگان لوازم یدکی اصل فعالیت می‌کند. کلیه قطعاتی که توسط فروشگاه اینترنتی مستر یدکی عرضه می‌شوند از نمایندگی‌های معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند؛ پس شما می‌توانید با خیال راحت نسبت به خرید انواع لوازم یدکی خودرو از فروشگاه مستریدکی اقدام نمایید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا