اقتصاد کلان

وزارت بازرگانی در سال 1403 تشکیل می شود؟

وزارت بازرگانی از جمله وزارتخانه هایی بود که در دوران احمدی نژاد زیر مجموعه یک وزارتخانه متشکل از دو وزارتخانه دیگر شد. اما این روزها به شدت نیاز به احیاء آن حس می شود.

به گزارش تجارت امروز؛ در سال ۱۴۰۲ مجدداً مسئولیت نظارت بر بازار از وزارت جهاد گرفته شد و به سازمان حمایت که زیرمجموعه وزارت صمت است برگردانده شد و در مورد ایجاد وزارت بازرگانی باید منتظر ماند. تصمیم جدید مجلس در سال جاری

وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۸۹ با ادغام دو وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت برای کوچک شدن دولت ایجاد شد. طرح کلی تأسیس وزارت تجارت و خدمات بازرگانی تصویب شد. البته در سال ۱۳۹۳، چهار سال پس از ادغام این دو وزارتخانه، احیای وزارت بازرگانی بر لبان همگان افتاد و فراز و نشیب‌هایی را طی کرد تا سرانجام در سال ۱۳۹۳ از دستور کار مجلس خارج شد.

البته ماجرای جدایی به دولت دوازدهم ختم نشد و مجلس در دولت جدید به دنبال جدایی وزارت صمت بود که استیضاح وزیر سابق صمت را نیز تحت تأثیر قرار داد. در اواخر آبان ۱۴۰۰ اعلام شد که بحث تفکیک وزارت صمت رد شده است؛ اما در اواخر سال ۱۴۰۱، دولت تصمیم گرفت اهداف خود را به‌گونه‌ای دیگر، یعنی از طریق ایجاد سازمان بازرگانی که در بهمن ۱۳۰۰ به تصویب دولت رسید، دنبال کند؛ اما در اواخر فروردین‌ماه سال گذشته، نمایندگان مردم با فوریت درخواست رسیدگی به لایحه سازمان تجارت و تنظیم بازار مخالفت کردند و مقرر شد دولت مجدداً لایحه وزارت بازرگانی را به مجلس تقدیم کند و درنهایت لایحه وزارت بازرگانی به تصویب دولت رسید.

تشکیل وزارت بازرگانی چه زمانی مشخص می‌شود؟

آبان ماه سال گذشته رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی از احتمال تشکیل وزارت بازرگانی در نیمه اول زمستان ۱۴۰۲ خبر داد، اما در دی‌ماه مجلس تصمیم گرفت بررسی تشکیل این وزارتخانه را به تعویق بیندازد. وزارت بازرگانی برای شش ماه آینده

در پی این تصمیم، رئیس‌جمهور مسئولیت نظارت بر بازار را به‌طور کامل به سازمان حمایت‌کننده تفویض کرد. این در حالی است که پیش‌ازاین از سال ۱۴۰۰ با اعمال قانون انتزاع، پس از مدت‌ها بلاتکلیفی این قانون، کلیه وظایف مربوط به واردات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی با یک مرحله تبدیل از وزارت صنعت، معدن و تجارت ضبط و به وزارت جهاد کشاورزی تحویل داده شد؛ بنابراین به‌طورکلی اکنون مسئولیت نظارت بر بازار به سازمان حمایت که زیرمجموعه وزارت حراست است بازگشته است و در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی باید منتظر تصمیم جدید مجلس باشیم. امسال.

موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

عمدتاً مخالفان تشکیل وزارتخانه یا سازمان تجارت نگران بی‌توجهی به تولید و رونق واردات پس از جدایی وزارت صمت هستند. همچنین برخی از مخالفان این طرح به همین دلیل استناد می‌کنند که در اکثر کشورها سیاست‌های تولید و تجارت یکپارچه است. از سوی دیگر، موافقان این طرح می‌گویند که در حال حاضر به تجارت خارجی و وضعیت تنظیم بازار توجه کافی نمی‌شود.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا