بین الملل

گروسی: مدرکی دال بر تولید بمب اتم در ایران وجود ندارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت هیچ مدرکی دال بر ساخت سلاح هسته‌ای ایران وجود ندارد و تنش‌های اخیر تأثیری بر کار بازرسان در آن کشور نداشته است.

به گزارش تجارت امروز؛ رافائل گروسی که در حال سفر به نیویورک است در جمع خبرنگاران توضیح داد: بازرسان ما در ایران روز گذشته از سوی دولت آن کشور مطلع شدند که تمامی تاسیسات هسته ای که ما هر روز بازرسی می کنیم به دلایل امنیتی بسته است. این مراکز امروز برای ادامه بازرسی ها باز بودند، اما تصمیم گرفته ام تا زمانی که اوضاع آرام نشود بازرسان ما برنگردند. پس فردا کار را از سر خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه تنش های اخیر بر فعالیت های آژانس تاثیری نداشته است، افزود: ما در ایران هستیم و به کار خود ادامه می دهیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره تحولات جدید در برنامه هسته‌ای ایران، برخی اظهارات سیاسی را تکرار کرد و گفت: ایران اورانیوم غنی‌شده بسیار بالایی دارد.این به خودی خود به این معنا نیست که ایران دارای سلاح هسته ای است.

وی افزود: تا آنجا که به آژانس مربوط می شود – البته ما باید در اظهار نظرهای عمومی محتاط باشیم – هیچ اطلاعات یا نشانه ای مبنی بر اینکه ایران برنامه تسلیحات هسته ای دارد نداریم. در عین حال به طرف ایرانی گفتیم که این میزان از ذخایر مواد هسته ای که از نظر فنی به ساخت سلاح هسته ای نزدیک است، در سطح جهانی مشکوک است و به همین دلیل از آنها خواستیم که با ما همکاری کامل داشته باشند.

گروسی ابراز امیدواری کرد تا چند هفته آینده به تهران برود و شرایط را در مسیر درست قرار دهد.

لازم به ذکر است که با گذشت ۲ سال از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات خود در این توافق، ایران زیر نظر آژانس اقداماتی را برای کاهش تعهدات خود برای ایجاد یک توافق انجام داده است. تعادل در اجرای این توافقنامه جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که اقدامات انجام شده قابل برگشت است و زمانی که سایر کشورها به تعهدات خود به طور کامل عمل کنند، ایران نیز متقابلاً پاسخ خواهد داد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا