اجتماعی

تاریخ روز بزرگداشت شاهچراغ چه زمانی است؟ + ورود شاهچراغ به ایران

تاریخ روز بزرگداشت شاهچراغ در ایران ششم ذی‌القعده است. این روز برای مردم ایران ارزشمند و مهم است و به احترام شاهچراغ مراسماتی برگذار می شود.

به گزارش تجارت امروز؛ تاریخ روز بزرگداشت شاهچراغ در تقویم ایران به ثبت رسیده است. زیرا حضرت احمد، فرزند امام موسی کاظم(علیهما السلام) هستند و از امام زادگان به شمار می روند.

اهمیت تاریخ بزرگداشت شاهچراغ

از آنجایی احمدبن موسی از فرزندان امام موسی کاظم بودند. برای ایرانی و شیعه اهمیت زیادی دارد. همچنین ایشان از برجسته ترین فرزندان امام بودند که ویژگی های خاصی همچون وفاداری، پرهیزکار و کریم النفس داشتند و به احترام این فرد بزرگوار در این روز همیشه یاد ایشان را خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

زندگی نامه احمد بن موسی

احمد بن موسی از امامزادگان مشهور در ایران است که در زمان خلافت مأمون به ایران سفر کرد و با شنیدن خبر شهادت امام رضا(ع)، در شیراز ماند و در همان‌جا به شهادت رسید. مقبره وی در شیراز، مدت‌ها مخفی بود.

بسیاری از علمای انساب احمد بن موسی را بدون فرزند دانسته‌اند؛ اما بر خلاف آنان بعضی وی را دارای فرزند دانسته‌اند، ضامن بن شدقم برای وی چهار فرزند به نام‌های محمد، علی، عبدالله و داود نقل کرده است. عباس فیض قمی امامزاده ابراهیم مدفون در قم را فرزند احمد بن موسی می‌داند

جایگاه و مقام شاهچراغ

شاهچراغ فردی بزرگوار و نجیب بودند. از ویژگی های بارز این شخصیت بزرگ به وفاداری، پرهیزکاری و کریم النفس بودن می توان اشاره کرد. این امام همواره مورد اعتماد و پذیرش پدرش بود. از همه فرزندان در نزد پدر عزیزتر بود.

احمد بن موسی یکی از فضلای عصر خود بود، او در زمره محدثانی بود که احادیث زیادی از پدر و اجداد بزرگوارش نقل کرده است و احمد بن موسی به دست مبارک خود قرآن کریم را نوشته است.

بیعت مردم با احمدبن موسی

هر چند پس از شهادت امام هفتم، عده‌ای به گمان امامت احمد بن موسی(ع) جلوی منزل اُم‌ِّاحمد(مادر احمد بن موسی و یکی از همسران امام کاظم) اجتماع کردند، احمد بن موسی با صراحت اعلام کرد:

هر کسی که در بیعت با من است. من خود در بیعت برادرم رضا هستم. او ولی خدا و من جانشین پدر خود هستم.
سپس همگان با علی بن موسی(ع) بیعت کردند و امام رضا(ع) در حق برادرش دعا کرد. با این حال برخی فرقه‌نویسان و کتب ملل و نحل، از فرقه‌ای با عنوان «‌احمدیه‌» و پیروان احمد بن موسی(ع) نام برده که پس از شهادت امام کاظم(ع) قائل به امامت وی شدند.

با همه این احوال در آثار برخی ملل و نحل نویسان، از فرقه ای به نام «احمدیه» که قائل به امامت احمدبن موسی بعداز شهادت امام کاظم(ع) بوده اند نام برده شده است

آیا شاهچراغ قیام کرده بود؟

بعضی از منابع، به قیام احمد بن موسی(ع) بر ضد خلفای عباسی اشاره کرده، ولی نسبت به جزئیات و چگونگی آن نپرداخته‌اند. این گزارش‌های تاریخی، حاکی از حضور احمد در قیام ابن طباطبا بوده است

علت مهاجرت شاهچراغ به ایران چه بود؟

شاهچراغ به همراه کاروانی بزرگ و پرجمعیت که به ۱۵ هزار نفر رسیده بود وارد ایران شدند. دلایل مهمی برای مهاجرت و ورود به ایران داشتند که شامل:

  • خون خواهی برادرش علی بن موسی(ع) که به دست مأمون به شهادت رسید.
  • برای دیدار علی بن موسی الرضا(ع) که در میانه راه از شهادت برادر آگاهی یافت.

ماجرای لقب شاهچراغ به احمد بن موسی

این لقب از کتاب و افسانه ها به احمدبن موسی رسیده است و گرنه در منابع قرآنی این لقب وجود ندارد.

تا زمان عضدالدوله، کسی از مدفن شاه‌چراغ(ع) اطلاع نداشت و مکان حاضر، تل گلی بیشتر نبود که در اطراف آن خانه‌های متعدد وجود داشت. از جمله پیرزنی در پایین آن تل، خانه‌ای گلی داشت و در هر شب جمعه، ثلث آخر شب می‌دید چراغی در نهایت روشنایی در بالای تل خاک می‌درخشد و تا طلوع صبح نورش به نظر می‌رسد.

تا این که پیرزن به دیدن و مراقبت از آن نور کرد و متوجه شد این نور هیچ گاه خاموش نمی شود و سپس به حاکم شهر خود و مردم خبر داد و حاکم با ایین حرف تحت تاثیر قرار گررفت و آن هم این کار را تکراد کرد و با توجه به روشنایی دائم آنجا نام شاهچراغ را نسبت دادند.

احمدبن موسی چگونه به شهادت رسید؟

قُتلُغ خان، حاکم شیراز و عامل مأمون در خان زینان در هشت فرسخی شیراز با احمد بن موسی(ع) و کاروان همراه وی ملاقات کرد و خبر شهادت امام رضا(ع) را به آنان رسانید. این خبر باعث تضعیف روحیه و پراکندگی آنان گردید. احمد به همراه نزدیکان خود راهی شیراز شد و در آنجا در جریان جنگ به شهادت رسید.

وفاداری حضرت احمد بن موسی به امام رضا(ع)

می دانیم که پس از شهادت امام کاظم(علیه السّلام) متأسفانه بین برخی از شیعیان آن حضرت، با انگیزه هایی خاص، عقیده ای منکر امامت امام رضا(علیه السلام) پدید آمد که به «واقفیه» مشهور شدند. گرایش «واقفیه» به بهانه باور نداشتن به درگذشت امام کاظم(ع) بر اعتقاد به امامت یا مهدویت آن حضرت باقی ماند. در مقابل «قطعیّه» رحلت امام کاظم(ع) را تأیید کرده و امامت امام رضا(ع) پذیرفت.

قطعبه به امامت پس از امام رضا تا امام دوازدهم اعتقاد دارند. همچنبن به اعتقاد ملل و نحل شناسی چون شهرسانی قطعیبه یعنی همان شیعه اثنی عشریه است.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا