تفاوت پست و تیپاکس؛ مقایسه خدمات، سرعت و هزینهها
در دنیای امروز ارسال مرسولات و بستهها به یکی از نیازهای ضروری روزمره تبدیل شده است. پست و تیپاکس دو سرویس اصلی ارسال کالا در ایران هستند که هر کدام ویژگیها و خدمات خاص خود را دارند. اگرچه هر دو این سرویسها هدف مشابهی دارند، اما در جنبههایی مانند سرعت، هزینه و کیفیت خدمات تفاوتهای چشمگیری دارند. در این مقاله به بررسی این تفاوتها میپردازیم تا شما بتوانید بسته به نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

به گزارش تجارت امروز؛ تفاوت پست و تیپاکس در چیست؟ این سوالی است که بسیاری از افراد هنگام تصمیمگیری برای ارسال مرسولات خود با آن مواجه میشوند. در حالی که هر دو سرویس در نهایت هدف یکسانی دارند — ارسال سریع و امن بستهها — تفاوتهای مهمی از لحاظ سرعت، هزینه، کیفیت خدمات و حتی نوع پوشش جغرافیایی بین این دو وجود دارد.
در این مقاله به بررسی دقیق این تفاوت ها خواهیم پرداخت تا شما بتوانید بسته به نیاز خاص خود، بهترین گزینه را برای ارسال مرسوله انتخاب کنید. از ارسالهای روزمره تا تحویلهای فوری، هر سرویس ویژگیها و مزایای خاص خود را دارد که ممکن است بر تصمیم شما تأثیرگذار باشد.
تفاوت پست و تیپاکس چیست ؟
- برای پیگیری مرسولات تیپاکس، شما میتوانید از سامانه رهگیری مرسولات تیپاکس استفاده کنید. به سادگی با وارد کردن کد رهگیری در این سامانه میتوانید از وضعیت ارسال محموله خود مطلع شوید. علاوه بر این یک روش دیگر برای پیگیری، استفاده از سیستم رهگیری پیامکی تیپاکس است که وضعیت دقیق مرسوله را به شما اطلاع میدهد.
- نحوه محاسبه هزینههای ارسال تیپاکس به مقصد و وزن مرسوله بستگی دارد. به عنوان مثال برای ارسال بستهای تا ۶ کیلوگرم به تهران و شهرهای اطراف، هزینه ارسال ۷ هزار تومان است. برای هر کیلوگرم اضافه وزن، ۲ هزار تومان به این مبلغ افزوده میشود. برای شهرهای دورتر، هزینه ارسال بسته به این وزن به ۱۶,۵۰۰ تومان میرسد.
- ماموران تیپاکس با دقت بسیار بالا و مطابق با استانداردهای تعیینشده، مرسولههای بستهبندی شده را در سریعترین زمان ممکن به گیرندگان در سراسر کشور تحویل میدهند. همچنین در بسیاری از موارد هزینه خدمات تیپاکس میتواند مقرون به صرفهتر از پست باشد.
تیپاکس
شرکت تیپاکس نخستین شرکت خصوصی پست داخلی و بینالمللی در ایران، با داشتن بیش از ۱۰۰ شعبه فعال در سراسر کشور، به یکی از پیشگامان در عرصه ارسال مرسولات تبدیل شده است. ماموران متخصص و ماهر تیپاکس، پس از اولین تماس تلفنی با مشتری به سرعت به محل فرستنده مراجعه کرده و محمولات را از او دریافت میکنند. سپس این مرسولات با دقت و مطابق با استانداردها و ضوابط ویژه شرکت بستهبندی شده و در کوتاهترین زمان ممکن به گیرنده در هر نقطه از کشور تحویل میشود.
در این مدت، مشتریان میتوانند از روشهای مختلف پیگیری وضعیت مرسولات خود را دنبال کنند. نکته مهم این است که هزینههای تیپاکس بر اساس وزن محمولات محاسبه میشود، نه بر اساس حجم یا موارد دیگر. همچنین جالب است بدانید که در بسیاری از مواقع، هزینههای ارسال تیپاکس نسبت به پست بهطور قابل توجهی ارزانتر است. تیپاکس دارای سه نوع تعرفه مختلف است: تعرفه شهرهای نزدیک، تعرفه شهرهای دور و تعرفه حمل اکسپرس.
مزایای ارسال مرسولات با تیپاکس
یکی از مزایای مهم ارسال از طریق تیپاکس این است که تمام مرسولات تحت پوشش بیمهای قرار دارند. بنابراین مشتریان میتوانند با خیال راحت محمولات خود را به ماموران تیپاکس بسپارند و در صورت بروز هرگونه آسیب، شرکت مسئولیت تعویض یا جبران خسارت را به عهده خواهد گرفت. همچنین هزینه ارسال مرسولات میتواند بر اساس درخواست مشتری به دو صورت نقدی یا پسکرایه پرداخت شود. یکی از مزیتهای بزرگ این روش ارسال این است که در طول فرآیند، مشتریان قادر خواهند بود وضعیت مرسولات خود را از طریق پیگیری آنلاین یا تماس با اپراتورهای تیپاکس دنبال کنند.
از دیگر مزایای ارسال با تیپاکس امکان ارسال به مناطق دورافتاده است که ممکن است شعبهای از تیپاکس در آنجا وجود نداشته باشد. در این صورت مشتری باید هزینه سرویس ارسال را تامین کند و میتواند از طریق پیگیری با تیپاکس از روند ارسال مرسوله خود مطلع شود. یکی دیگر از ویژگیهای برجسته تیپاکس، ارائه خدمات اختصاصی برای ارسال محمولات کارخانجات و شرکتها است که این امکان را برای کسبوکارها فراهم میکند تا به صورت ویژه و سریع ارسالهای خود را انجام دهند.
با این حال باید توجه داشت که خدمات تیپاکس در تمام شهرهای کشور قابل دسترسی نیست. بنابراین قبل از ارسال بسته، بهتر است از وجود شعبه یا سرویس در شهر مبدأ و مقصد اطمینان حاصل کنید تا در پیگیری مرسولات با مشکلی مواجه نشوید. اگر در حین دریافت مرسوله بسته دچار آسیبدیدگی باشد، باید از تحویل آن خودداری کرده و همراه نماینده تیپاکس، بسته را به شعبه انتقال دهید. در آنجا صورتجلسهای مبنی بر وجود آسیب تنظیم شده و پس از آن، شرکت موظف به ارسال یک کالای جایگزین برای شما خواهد بود.
پست پیشتاز چیست؟
پست پیشتاز سریعترین سرویس پستی در ایران است که مرسولات را در کوتاهترین زمان ممکن، معمولاً بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت به مقصد ارسال میکند. این سرویس علاوه بر ارسال داخلی، امکان ارسال پست خارجی را نیز فراهم کرده است که به شخص این امکان را میدهد که در سریعترین زمان، نتیجه دلخواه خود را دریافت کند. یکی از ویژگیهای خاص پست پیشتاز، فراهم آوردن امکان رهگیری مرسولات است.
هر مرسوله دارای بارکد ۱۰ یا ۲۰ رقمی است که به فرستنده این امکان را میدهد تا وضعیت ارسال خود را بهراحتی پیگیری کند. برای این منظور فرستنده میتواند بارکد مرسوله را به شماره پیام کوتاه ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کرده یا از طریق وبسایت رسمی پست پیشتاز وضعیت مرسوله را دنبال نماید.
تفاوت پست با تیپاکس در چیست؟
پست و تیپاکس هر دو خدمات پستی ارائه میدهند، اما در برخی جنبهها با یکدیگر تفاوت دارند. پست پیشتاز سرعت بالایی در ارسال دارد، اما تیپاکس بیشتر بر ارسالهای فوری و ویژه تمرکز دارد و به دلیل هزینههای متفاوت و خدمات اضافی ممکن است گزینهای مقرون به صرفهتر یا مناسبتر برای برخی مشتریان باشد.
کلام آخر
در نهایت هر دو پست پیشتاز و تیپاکس خدمات پستی قابل اعتمادی را ارائه میدهند، اما انتخاب بین این دو به نیاز و شرایط خاص شما بستگی دارد. اگر به سرعت بالا در ارسال مرسوله نیاز دارید و قصد دارید در کوتاهترین زمان ممکن محموله خود را به مقصد ارسال کنید پست پیشتاز گزینه مناسبی است. این سرویس به دلیل سرعت عالی و قابلیت رهگیری دقیق مرسولات به ویژه برای ارسالهای داخلی، بسیار کارآمد است.
از همراهی شما در معرفی فرق پست با تیپاکس سپاسگزاریم. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد و اگر سوالی در ذهن دارید در بخش نظرات منتظر شما هستیم. همچنین پیشنهادات شما برای بهبود کیفیت مطالب ما چراغ راه آینده ما خواهد بود. با همراهی شما تجارت امروز تلاش میکند تا اطلاعات دقیق و بهروز را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.
انتهای مطلب/م.د