خودرو سایپا اطلس؛ گامی جدید در جهت تولید خودروهای اقتصادی و مقرون به صرفه
خودرو اطلس به عنوان یک مدل جدید در صنعت خودروسازی ایران، فرصت مناسبی برای افرادی است که میخواهند خودرویی با هزینههای پایینتر و عملکرد بهینه داشته باشند. این خودرو به دلیل مصرف سوخت پایین و نگهداری آسان گزینهای مناسب برای استفاده در شرایط مختلف اقتصادی است.

به گزارش تجارت امروز؛ خودرو سایپا اطلس یکی از جدیدترین تولیدات صنعت خودروسازی ایران است که به سرعت توانسته توجه بسیاری از مشتریان و کارشناسان را جلب کند. این خودرو که با هدف برآورده کردن نیازهای بازار داخلی طراحی و تولید شده است، به عنوان یک گزینه اقتصادی و مقرون به صرفه در بازار خودروهای کشور شناخته میشود. در دنیای امروز که قیمت خودرو و هزینههای نگهداری آن برای خانوادهها و افراد بسیار مهم است، خودروهایی که هم از لحاظ قیمت مناسب و هم از نظر کیفیت در سطح قابل قبولی باشند توجه بیشتری را به خود جلب میکنند.
سایپا اطلس با ترکیب طراحی مدرن، مصرف سوخت بهینه و ویژگیهای امنیتی استاندارد در تلاش است تا جایگاه خود را در بین خودروسازان داخلی تثبیت کند. این خودرو به عنوان یک گزینه عالی برای افرادی که به دنبال خودرویی با هزینه نگهداری پایین، راحتی و کارایی مناسب هستند به بازار عرضه شده است. علاوه بر این تولید خودرو اطلس به نوعی گامی مهم در جهت تقویت صنعت خودروسازی داخلی و کاهش وابستگی به واردات محسوب میشود که میتواند به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشور کمک کند.
در این مقاله به بررسی ویژگیهای فنی، اقتصادی و مزایای خودرو سایپا اطلس پرداخته ایم. از جمله ویژگیهایی که باعث شده این خودرو به یکی از انتخابهای محبوب مشتریان تبدیل شود میتوان به طراحی بهروز، مصرف سوخت بهینه، قیمت مناسب و امکانات رفاهی اشاره کرد.
مشخصات فنی سایپا اطلس
با توجه به ویژگیهای طراحی داخلی و خارجی خودرو سایپا اطلس از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به مدل کوییک دارد، به همین دلیل احتمال معرفی پیشرانه جدید در این مدل بعید به نظر میرسد. حالا بیایید بهطور دقیقتری مشخصات فنی سایپا اطلس را بررسی کنیم. موتور استفادهشده در این خودرو همان پیشرانه شناختهشده M15 است که در مدلهایی مانند کوییک، تیبا، ساینا و پراید وانت بهکار رفته است ولی این موتور در اطلس با برخی تغییرات جزئی و بهبودهایی همراه شده است.
پیشرانه سایپا اطلس بهطور دقیق با کد M15GSI شناخته میشود. سیستم GSI که در این خودرو نصب شده به راننده کمک میکند تا بهطور دقیق و بهموقع دنده مناسب را انتخاب کند و در نتیجه مصرف سوخت و کارایی خروجی موتور بهبود یابد. از دیگر بهبودهای موتور سایپا اطلس نسبت به نسخههای قبلی میتوان به نصب سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (VVT) و دریچه گاز برقی اشاره کرد که باعث افزایش راندمان پیشرانه و بهبود عملکرد آن شدهاند. بنابراین موتور سایپا اطلس قادر به تولید ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتنمتر گشتاور است.
اگر وزن خودرو اطلس بهطور قابلتوجهی نسبت به کوییک افزایش نیافته باشد، میتوان انتظار داشت که این خودرو به عنوان یک هاچبک اقتصادی و سریع عملکرد قابل قبولی ارائه دهد. در زمینه گیربکس نیز اطلس از یک گیربکس پنجسرعته دستی استفاده کرده که وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو را برعهده دارد. طبق ادعای سایپا مصرف سوخت خودرو اطلس نسبت به مدل کوییک حدود ۷ درصد بهبود یافته است، بنابراین پیشبینی میشود مصرف ترکیبی این خودرو حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر باشد.
موتور | ۴ سیلندر ۸ سوپاپه |
حجم موتور | ۱۴۹۷ سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت
|
۹۰ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور
|
۱۳۷ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر در ساعت |
جعبه دنده
|
۵ سرعته دستی یا CVT |
اندازه (میلیمتر)
|
۴۰۲۰ طول – ۱۶۸۵ عرض – ۱۵۴۰ ارتفاع |
فاصله بین دو محور | ۲۴۱۰ میلیمتر |
ترکیبی | ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | ۴۱ لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
طراحی بدنه بی نظیر سایپا اطلس
طراحی خارجی سایپا اطلس را میتوان بهعنوان یک فیسلیفت از فیسلیفتها توصیف کرد. به عبارتی این خودرو نسخه فیسلیفت سایپا کوییک است که خود کوییک هم نسخه فیسلیفت تیبا ۲ بود. بنابراین میتوان گفت که سایپا اطلس نسل سوم تیبا ۲ به حساب میآید که در سال ۱۴۰۲ و حدود ده سال پس از معرفی نسخه اصلی تیبا به بازار عرضه خواهد شد.
برای طراحی اطلس طراحان شرکت سایپا از الگوهای طراحی موفق و شناختهشده بینالمللی بهره بردهاند. در نمای جلو، ظاهری مشابه به خودروهای برندهایی همچون کیا و هاچبکهای فورد مانند فورد فیستا به چشم میخورد که این طراحی برای یک خودرو اقتصادی ایرانی، جذابیت خاصی برای مشتریان داخلی ایجاد کرده است. در نمای عقب سایپا اطلس ویژگیهایی مشابه با طراحیهای جدید کمپانی رنو همچون رنو تالیانت یا نسل سوم رنو لوگان را به نمایش میگذارد که بهطور قابلتوجهی از چراغهای عقب کوییک زیباتر و جذابتر است.
البته در نمای جانبی سایپا اطلس تغییرات قابلتوجهی نسبت به سایپا کوییک نداشته است. این خودرو همانند کوییک با تریم دو رنگ بدنه تولید میشود تا توجه مشتریان جوان را به خود جلب کند و جذابیت بیشتری داشته باشد.
حجم پیشرانه | ۱۴۹۷ سی سی |
حجم صندوق عقب | ۲۸۵ لیتر |
طول | ۴۰۲۰ میلیمتر |
عرض | ۱۶۸۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۵۴۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۴۱۰ میلیمتر |
تعداد سرنشین | ۵ نفر |
طراحی داخلی
فضای داخلی اطلس نیز بهطور عمده از مدل کوییک تغییرات جزئی داشته است. در داشبورد اطلس قسمت بالایی با رنگ کرم تزئین شده و به جای نمایشگر دیجیتال ساده یک نمایشگر لمسی بزرگ قرار گرفته است که مشابه آن در نسخه اتوماتیک کوییک استفاده شده بود. فرمان این خودرو نیز همانند فرمانهای بهکار رفته در مدلهای کوییک و ساینا S است. همچنین طراحی دریچههای تهویه در اطلس دستخوش تغییراتی شده است، اما قسمت مرکزی داشبورد که شامل سیستم صوتی و تهویه است، شباهت زیادی به سایر خودروهای خانواده کوییک و ساینا دارد.