سامانه ستاد ایران چیست؟ آموزش کامل ثبتنام در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت
سامانه ستاد ایران بستری قدرتمند برای نظاممند کردن تدارکات دولتی و افزایش شفافیت است. با ثبتنام رایگان، کاربران حقیقی و حقوقی میتوانند به مناقصات، مزایدات و خریدهای دولتی دسترسی داشته باشند و ضمن رعایت قانون، از فرصتهای اقتصادی بهرهمند شوند.

سامانه ستاد ایران، دروازه ورود کسبوکارها به بزرگترین بازار معاملات دولتی کشور است. اگر تأمینکننده، پیمانکار یا مناقصهگری هستید که به دنبال فرصتهای مطمئن، شفاف و سودآور میگردید، وقت آن رسیده که با این سامانه ملی بیشتر آشنا شوید. در این مطلب تجارت امروز، به صورت کامل و گامبهگام، با نحوه ثبتنام، مزایا و کارکردهای این سامانه آشنا میشوید تا بتوانید با اطمینان وارد چرخه معاملات رسمی کشور شوید.
سامانه ستاد ایران چیست؟
سامانه ستاد ایران، یا همان «سامانه تدارکات الکترونیکی دولت»، از سال ۱۳۸۹ توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت راهاندازی شده است. هدف اصلی آن ایجاد بستر الکترونیکی جهت برگزاری مناقصات، مزایدات و خریدهای دولتی در وب، با تمرکز بر شفافیت، کاهش هزینه و افزایش کارایی است.
براساس قانون، تمامی دستگاههای اجرایی مشمول بند «ب» ماده یک قانون مناقصات، موظفند معاملات بالای ۱۰٪ سقف کوچک را از طریق این سامانه انجام دهند
مزایای سامانه ستاد
سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به منظور ایجاد یک سیستم یکپارچه و استاندارد برای معاملات دستگاههای اجرایی دولتی ایجاد شده است. این سامانه از مراحل ثبت درخواست تا تبادل وجه را تحت یک بستر الکترونیکی ارائه میدهد. از مزایای سامانه ستاد، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کاهش هزینه و زمان انجام معاملات: سامانه تدارکات الکترونیکی به دلیل کاهش نیاز به اسناد فیزیکی و همچنین حضور فیزیکی در مکانهای مختلف، هزینههای معاملات دولتی را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد.
- شفافیت کامل در فرآیند انجام معاملات: معاملات از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی به صورت شفاف انجام میشوند و همه مراحل معاملات، اسناد و پیشنهادات قابل مشاهده هستند.
- ذخیرهسازی الکترونیکی بلندمدت اسناد و اطلاعات: این سامانه امکان ذخیرهسازی الکترونیکی بلندمدت اسناد و اطلاعات را فراهم میکند، که به دولت اجازه مدیریت بهتر و دسترسی آسانتر به اطلاعات را میدهد.
- امنیت الکترونیکی
- انجام معاملات به صورت آنلاین و حذف سیستم کاغذی
- امکان دسترسی به اطلاعات معاملات به صورت یکپارچه در ۲۴ ساعت شبانه روز
- افزایش درآمد مالیاتی دولت
- امکان نظارت بر کلیه مراحل معاملات در هر زمان و مکان به صورت آنلاین
حوزههای فعالیت سامانه
-
مناقصات: دستگاههای دولتی برای خرید کالا یا خدمات، فراخوان صادر کرده، پیشنهاد میگیرند و با امضای الکترونیکی از طریق سامانه قرارداد را منعقد میکنند.
-
مزایدات: فروش اموال دولتی یا اجاره، به بیشترین پیشنهاددهنده انجام میشود.
-
خرید جزیی و متوسط: تأمین کالا و خدمات با شرایط تعریف سفارش، دعوتنامه و انتخاب پیمانکار و پرداخت آنلاین.
-
استعلام و قراردادهای کوچک: ابزارهای هوشمند برای شفافسازی و کوتاهسازی فرآیند معاملات .
نحوه ثبت نام در سامانه ستاد
برای استفاده از خدمات سایت تدارکات الکترونیکی دولت، قدم اول ثبت نام و عضویت در سایت است. (کلیه مراحل به صورت اینترنتی و از طریق سامانه ستاد انجام میشود.)
مراحل ثبت نام در سامانه
پس از ورود به سامانه ستاد، از منوی بالا، گزینه «ورود/ ثبت نام» را انتخاب کرده و روی گزینه ثبت نام، کلیک کنید:
پس از کلیک روی گزینه ثبت نام، سه مورد زیر برای شما نمایش داده میشود که لازم است یکی را انتخاب کنید (متناسب با نیاز و شرایط خود)
- تامینکننده – مناقصهگر – مزایدهگر
- دریافت مشخصات کاربری مقام مسئول
- تغییر فرد مسئول (مدیر عامل)
مراحل ثبت نام تامینکننده – مناقصهگر – مزایدهگر
-
مراجعه به سایت setadiran.ir و انتخاب گزینه «ورود/ثبتنام».
-
تعیین نوع حساب: حقیقی/حقوقی، ملیت، کد ملی، تلفن همراه، تاریخ تولد.
-
دریافت و درج کد اعتبارسنجی پیامک شده.
-
درج اطلاعات تماس (کد پستی، استان، شهر و تلفن ثابت).
-
انتخاب شناسه کاربری و رمز عبور (۸–۱۶ کاراکتر مرکب)؛ پذیرش شرایط .
-
دریافت و فعالسازی امضای الکترونیکی (برای تکمیل پروفایل).
-
ثبت نهایی و شروع فعالیت در سامانه
برند مقام مسئول
-
اتصال فلشامنیتی، وارد کردن کد امنیتی و دریافت اطلاعات کاربری ویژه مدیران .
نحوه ورود و بازیابی رمز
-
ورود با نام کاربری و رمز عبور از صفحه اصلی سامانه .
-
در صورت فراموشی: بازیابی با کد ملی و شماره همراه ثبت شده .
نحوه شرکت در مناقصات (در ۶ گام)
-
ورود به پنل، مراجعه به بخش فراخوانها.
-
مشاهده جزئیات مناقصه یا مزایده.
-
ثبت درخواست خرید یا شرکت در فراخوان.
-
دریافت دعوتنامه و ارسال پیشنهادات.
-
بررسی فنی و مالی پیشنهادی و انتخاب برنده.
-
انعقاد قرارداد، پیگیری، تحویل و پرداخت آنلاین.
انتهای مطلب/ ن.پ






