مشخصات فنی زوتی T۳۰۰، خودروی وارداتی جدید
زوتی T۳۰۰، خودرویی که در حال ورود به بازار ایران بوده و طرفداران ویژه ای دارد.

به گزارش تجارت امروز؛ زوتی T۳۰۰ یکی از محصولات شاخص این شرکت چینی است که در سال ۲۰۱۶ میلادی معرفی و روانه بازار جهانی شد.
معرفی زوتی T۳۰۰
زوتی T۳۰۰ همانند وی جی وی U۷۵ پلاس برای مشتریان ایرانی ناشناخته نیست؛ چراکه این خودرو در سال ۱۳۹۸ نیز توسط شرکت خودروسازی راین روانه بازار ایران شد، اما اکنون شرکت سایپا قصد دارد آن را در ابتدا به شکل وارداتی و در ادامه به شکل مونتاژی به بازار ایران عرضه کند. زوتی T۳۰۰ از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر بهره میبرد که مدل تنفس طبیعی آن میتواند قدرتی برابر با ۱۱۲ اسب بخار و گشتاور ۱۴۳ نیوتنمتر را به تولید برساند.
قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس ۵ سرعته دستی و یا CVT اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل خواهد شد. البته پیشرانه توربو این خودرو قدرتی برابر با ۱۴۴ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتنمتر را به همراه دارد که توسط گیربکس CVT اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. به احتمال زیاد سایپا نسخه توربو آن را با گیربکس CVT به ایران خواهد آورد.
زوتی T۳۰۰ بهعنوان یک کراس اوور شهری قرار است بهزودی توسط پارس خودرو به بازار ایران عرضه شود.
شرکت چینی زوتی در سالهای قبل طی همکاری با خودروسازان ایرانی از جمله سایپا و ریگان خودرو دو محصول S۳۰۰ و T۶۰۰ را به بازار ایران عرضه کرد؛ اما بهدلیل عرضه محدود و خدمات پس از فروش نامناسب، موفق به ثبت فروش بالایی نشد.
این شرکت چینی طی همکاری با گروه خودروسازی سایپا (پارس خودرو) قصد دارد از طریق واردات، محصولات جدید خود نظیر زوتی T۳۰۰ را به بازار ایران عرضه کند.زوتی T۳۰۰ نخستین بار در قالب یک کراس اوور شهری در نمایشگاه خودرو پکن سال ۲۰۱۶ به معرض نمایش درآمد. البته این خودروساز چینی به دلیل سرمایهگذاری روی خودروهای برقی نتوانست به تولید این خودرو ادامه دهد، اما در نهایت در سال ۲۰۲۲ تولید آن را مجددا آغاز کرد. در ادامه با جزئیات طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات خودرو وارداتی جدید بازار ایران آشنا خواهیم شد.
زوتی T۳۰۰ بهعنوان یک کراس اوور شهری اقتصادی از طراحی ظاهری قابل قبولی بهره میبرد. در نمای جلو ترکیب چراغهای کشیده و باریک با جلوپنجره باعث شدند تا چهره خشنی بهوجود آید. جلوپنجره از طراحی ششضلعی و کشیده بههمراه خطوط کرومی افقی بهره میبرد. روی سپر نیز چراغهای مهشکن به چشم میخورند که طراحان آنها را در یک قاب کرومکاریشده قرار دادند.
طراحان برای نمای جانبی یک خط برجسته را در نظر گرفتند که باعث شده این بخش کمی عضلانیتر به نظر برسد. طراحی قاب آینههای جانبی و نصب یک شیشه کوچک روی ستون C از سایر ویژگیهای طراحی این بخش محسوب میشود.
در نمای عقب نیز شاهد چراغهای اصلی کشیده هستیم که از گرافیک نسبتا قابل قبولی بهره میبرند. طراحان روی در صندوق نیز یک خط برجسته در نظر گرفتند. از سایر ویژگیهای این بخش میتواند به زاویهدار بودن شیشه عقب، نصب سپر عقب داخل یک قاب و چراغهای چهارضعلی مهشکن اشاره کرد.
طراحان برای کابین زوتی T۳۰۰ نیز از تریم دو رنگ مشکی-نارنجی استفاده کردند که نمای قابل قبولی را به وجود آورده است. از سایر ویژگیهای طراحی این بخش میتوان به ترکیب صفحه کیلومتر به همراه نمایشگر لمسی وسط داشبورد در یک فرم یکپارچه و همچنین دریچههای سیستم تهویه مطبوع تزئین شده با خط کشیده کرومی و صفحه لمسی زیر آن اشاره کرد.
مشخصات فنی زوتی T۳۰۰
زوتی T۳۰۰ با دو موتور در بازارهای جهانی به فروش میرسد و مشخص نیست پارس خودرو قصد دارد این خودرو را با کدام پیشرانه به بازار ایران بیاورد. این خودرو در نسخه پایه به یک موتور ۴ سیلندر ۱,۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز شده که میتواند قدرتی برابر با ۱۱۲ اسب بخار و گشتاور ۱۴۳ نیوتنمتر را به تولید برساند.
پیشرانه قویتر نیز از نوع ۴ سیلندر ۱,۵ لیتری توربوشارژ است که قدرتی برابر با ۱۴۵ اسب بخار و گشتاور ۲۰۵ نیوتنمتر را به همراه دارد. گیربکسهای ۵ سرعته دستی یا اتوماتیک CVT نیز وظیفه انتقال قدرت از پیشرانه به چرخها را بر عهده دارند.
مشخصات کلی
طراحی این خودرو نیز مربوط به همان دوره است و بنابراین با خودرویی به روز از نظر طراحی مواجه نیستیم. زوتی T۳۰۰ به عنوان یک کراساوور کوچک، همواره نقش پررنگی در سبد محصولات زوتی ایفا کرده است، تا حدی که این شرکت پس از نجات تصمیم گرفت تا فعالیت خود را با زوتی T۳۰۰ آغاز کند.
زوتی T۳۰۰ در چین و سایر بازارهای صادراتی با پیشرانههای متفاوتی عرضه میشود و قیمتهای متفاوتی دارد. مطابق شنیدهها پارس خودرو تصمیم دارد تا نسخه توربوشارژر این خودرو را به بازار ایران عرضه کند، خودرویی که در صورت قیمتگذاری صحیح میتواند موفقیت برلیانس H۳۳۰ را در ایران تکرار کند.
طراحی داخلی
طراحی داخلی زوتی T۳۰۰ نسبت به طراحی خارجی آن زیباتر و به روز تر است. داشبورد این خودرو از چند مجموعه تشکیل شده است که تضاد جالبی را با یکدیگر ایجاد میکنند. نمایشگر سیستم سرگرمی، دکمههای کنترلی و فلاشر، مجموعه پنل ابزار و دریچه سیستم تهویه راننده در قالب یک مجموعه بخش اصلی داشبورد را تشکیل میدهند. سایر بخشهای کابین همچون سیستم تهویه یا دکمههای کنترل چراغها و سیستم پایداری نیز درون مجموعههای مجزا از یکدیگر قرار گرفتهاند. بنابراین مدت کوتاهی پس از رانندگی با زوتی T۳۰۰، محل نصب هر قطعه را خواهید آموخت.
تیپ بالارده زوتی T۳۰۰ به طرح دو رنگ کابین مجهز است و در برخی قسمتهای آن روکش چرم مصنوعی را میبینیم. وجود یک کابین باکیفیت در محصولی نه چندان گرانقیمت برای مشتریان خوشایند خواهد بود. فاصله بین دو محور این خودرو نیز ۲۶۱۰ میلیمتر اعلام شده است که با توجه به سقف بلند آن، جای کافی برای چهار سرنشین در این خودرو وجود خواهد داشت.
طراحی خارجی زوتی T۳۰۰
به معنای کامل یک خودرو چینی را نمایان میکند، چرا که ظاهر این کراساوور شباهت بی حد و حصری به دیگر محصولات چینی مشابه همچون لیفان X۶۰ دارد. چراغهای تیز، جلوپنجره شش ضلعی و چراغهای مه شکن بزرگ از جمله مشخصههای بارز طراحی زوتی T۳۰۰ در نمای جلو هستند. در نمای جانبی ظاهری مشابه کراساوورهای کوچک همچون نیسان جوک را میبینیم. در این بخش طراحان با اضافه کردن ضربه گیرهای پلاستیکی و نوار کرومی، سعی کردهاند تا از سادگی افراطی جلوگیری به عمل آورند. رینگهای ۱۶ اینچی نیز طراحی جالبی دارند اما مطابق رویه سنتی چینیها، کمی کوچکتر از ابعاد اصلی خودرو هستند.
در نمای عقب نیز بار دیگر استانداردهایی از طراحی خودروهای چینی را میبینیم. چراغهای منتظم و درب پنجم یک تکه ظاهری همانند فیدلیتی را به نمایش میگذارند. خوشبختانه برخلاف بسیاری دیگر از خودروهای چینی، خروجیهای اگزوز تقلبی در این قسمت مشاهده نمیشود.
انتهای مطلب/م.ع