مقایسه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی/ کدام کراساوور ارزش خرید بیشتری دارد؟
فیدلیتی و دیگنیتی، دو کراساوور محبوب بازار ایران از گروه بهمن، با طراحی جذاب، امکانات رفاهی متفاوت و عملکرد فنی خاص خود رقابتی نزدیک دارند. انتخاب بین این دو خودرو به اولویتهای شما در زمینه طراحی، امکانات و هزینههای نگهداری بستگی دارد.
به گزارش تجارت امروز؛ بازار کراساوورها در ایران با ورود مدلهای متنوع چینی رنگ و بویی تازه گرفته است. در این میان، مقایسه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی به یکی از جذابترین بحثها در میان علاقهمندان خودرو تبدیل شده است. این دو محصول پرطرفدار، با طراحی چشمنواز و امکانات مدرن، توانستهاند سهم قابلتوجهی از بازار را به خود اختصاص دهند. اما کدامیک انتخاب بهتری برای شماست؟ با ما همراه باشید تا بیشتر با جزئیات هر یک از این خودرو ها آشنا شوید.
مقایسه مشخصات فنی خودرو فیدلیتی و دیگنیتی
برای انتخاب یک خودروی مناسب، بررسی مشخصات فنی از اهمیت ویژهای برخوردار است. فیدلیتی پرایم و دیگنیتی پرایم، هر دو از محبوبترین کراساوورهای گروه بهمن هستند که با پیشرانههای ۱.۵ لیتری توربوشارژ عرضه شدهاند. با وجود شباهتهایی در ساختار فنی، تفاوتهایی مانند نوع گیربکس، طراحی بدنه و عملکرد سواری، این دو خودرو را از یکدیگر متمایز میکند. در ادامه، ابتدا جزئیات فنی هر خودرو را بررسی میکنیم و سپس آنها را در قالب جدول مقایسه میکنیم.
بررسی مشخصات فنی فیدلیتی
فیدلیتی پرایم با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ و گیربکس دو کلاچه ۶ سرعته (DCT) عرضه میشود که قدرتی معادل ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر تولید میکند. این خودرو به لطف سیستم انتقال قدرت خود، شتابگیری روانتر و رانندگی مهیجتری ارائه میدهد. همچنین مصرف سوخت ترکیبی ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، آن را به گزینهای متعادل برای رانندگی شهری و بینشهری تبدیل کرده است.
بررسی مشخصات فنی دیگنیتی
دیگنیتی پرایم نیز از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ بهره میبرد اما قدرتی معادل ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتنمتر ارائه میکند. این خودرو با گیربکس CVT تیپترونیک عرضه شده که بیشتر بر راحتی و مصرف بهینه سوخت تمرکز دارد. مصرف ترکیبی آن حدود ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که اقتصادیتر از فیدلیتی محسوب میشود، اما شتاب و هیجان رانندگی کمتری دارد.
جدول مقایسه مشخصات فنی و ابعادی فیدلیتی و دیگنیتی
مشخصه | فیدلیتی پرایم | دیگنیتی پرایم |
---|---|---|
کشور سازنده | چین (تحت برند جتور/چری) | چین (تحت برند فنگون/دانگ فنگ) |
سال ساخت اصلی | ۲۰۱۸ | ۲۰۱۸ |
نوع پیشرانه | ۴ سیلندر توربوشارژ | ۴ سیلندر توربوشارژ |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۵ لیتر |
قدرت موتور | ۱۵۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه | ۱۴۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۲۳۰ نیوتنمتر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه | ۲۲۰ نیوتنمتر در ۱۸۰۰ دور در دقیقه |
گیربکس | اتوماتیک ۶ سرعته دوکلاچه (DCT) | اتوماتیک CVT تیپترونیک |
محور محرک | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | حدود ۱۲ ثانیه | حدود ۱۳.۵ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۸.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر | ۷.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
ظرفیت باک | ۵۵ لیتر | ۵۸ لیتر |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
وزن خالص | ۱۵۷۵ کیلوگرم | ۱۵۷۰ کیلوگرم |
طول خودرو | ۴۷۳۵ میلیمتر | ۴۶۸۵ میلیمتر |
عرض خودرو | ۱۹۰۰ میلیمتر | ۱۸۶۵ میلیمتر |
ارتفاع خودرو | ۱۷۱۰ میلیمتر | ۱۶۴۵ میلیمتر |
فاصله بین دو محور | ۲۷۲۰ میلیمتر | ۲۷۹۰ میلیمتر |
ظرفیت صندوق عقب | ۱۶۸۰ لیتر (حداکثر) | ۱۴۲۰ لیتر (حداکثر) |
تعداد سرنشین | ۵ – ۷ نفر | ۵ نفر |
اندازه رینگ | ۲۰ اینچ | ۱۸ اینچ |
تعلیق جلو | مکفرسون | مکفرسون |
تعلیق عقب | مستقل چند میلهای | مستقل چند میلهای |
سیستم ترمز | دیسکی خنکشونده با ABS و EBD | دیسکی خنکشونده با ABS و EBD |
فیدلیتی پرایم با عملکرد قویتر گیربکس و قدرت بالاتر پیشرانه، تجربهای هیجانانگیزتر از رانندگی را ارائه میدهد، در حالی که دیگنیتی پرایم با مصرف سوخت کمتر و طراحی خاص کوپهای خود، گزینهای مناسب برای رانندگانی است که به دنبال راحتی و صرفهجویی اقتصادی هستند.
فضای داخلی: فیدلیتی به دلیل ابعاد بزرگتر و امکان انتخاب نسخه ۷ نفره، انتخاب بهتری برای خانوادههای پرجمعیت محسوب میشود.
سواری: دیگنیتی به دلیل استفاده از رینگهای کوچکتر ۱۸ اینچی، سواری نرمتری دارد که برای مسیرهای ناهموار راحتی بیشتری فراهم میکند.
هندلینگ: فیدلیتی با رینگهای ۲۰ اینچی و طراحی اسپرتتر، حس پایداری و دینامیک بیشتری ارائه میدهد که برای رانندگی در مسیرهای پرپیچوخم لذتبخش است.
مصرف سوخت: دیگنیتی با مصرف سوخت کمتر، گزینهای اقتصادیتر برای رانندگی روزانه به شمار میرود.
مقایسه طراحی ظاهری فیدلیتی و دیگنیتی
- دیگنیتی با طراحی رادیکالتر و سبک کوپهای خود، مخاطبان جوانتر و علاقهمند به طراحیهای اسپرت و متفاوت را هدف قرار داده است. قوس سقف در بخش انتهایی این خودرو، نمای کوپهمانند و متمایزی به آن میبخشد که برای علاقهمندان به طراحی خاص بسیار جذاب است. چراغهای بههمپیوسته در عقب و جلوپنجره کهکشانی هماهنگی مناسبی ایجاد کرده و سادگی جذابی را به نمایش میگذارد.
- فیدلیتی با ظاهری متعادلتر و طراحی چهارشانه، حس لوکس بودن و وقار بیشتری را القا میکند. ابعاد بزرگتر خودرو و طراحی مشابه محصولات کیا و هیوندای دهه ۲۰۱۰ آن را برای سلیقههای خانوادگی و افراد مسنتر مناسب کرده است. چراغهای LED عقب با گرافیکی منحصربهفرد نیز زیبایی خاصی به نمای شب این خودرو میبخشد.
دیگنیتی پرایم با نمای کوپهمانند خود، مناسبتر برای جوانان و طرفداران طراحی اسپرت است؛ در حالی که فیدلیتی پرایم با طراحی لوکس و وقار بیشتر، گزینهای جذابتر برای خانوادهها و افراد با سلیقه کلاسیکتر به شمار میرود.
مقایسه طراحی داخلی فیدلیتی و دیگنیتی
در این مقایسه، به بررسی جنبههای مختلف کابین هر دو خودرو، از جمله طراحی داشبورد، کیفیت متریال و فضای سرنشینان پرداخته خواهد شد.
۱. طراحی کلی کابین و فناوری
- فیدلیتی پرایم در طراحی داخلی از سبک مدرنتری بهره میبرد که با استانداردهای روز صنعت خودرو هماهنگی بیشتری دارد. صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی سیستم مولتیمدیا بر روی داشبورد نصب شده و کلاستر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی جلوهای پیشرفته و امروزی به کابین میبخشد. این ترکیب، ظاهر داخلی فیدلیتی را به خودروهای اروپایی نزدیکتر کرده و برای علاقهمندان به فناوری و طراحی مدرن جذابتر است.
- دیگنیتی پرایم با کلاستر آنالوگ و صفحه نمایش یکپارچه با داشبورد، طراحی سادهتری دارد. این نوع طراحی حس آشناتری را به رانندگان ارائه میدهد، اما در مقایسه با فیدلیتی کمتر مدرن به نظر میرسد. در نتیجه، دیگنیتی بیشتر به مشتریانی که طراحی سادهتر و کلاسیکتر را ترجیح میدهند، پاسخ میدهد.
۲. فضای نشیمن و کاربری
- این خودرو در نسخههای ۵ و ۷ نفره عرضه میشود که نسخه ۷ نفره فضای بیشتری را برای سرنشینان فراهم میکند. البته، صندلیهای ردیف سوم بیشتر مناسب کودکان یا استفاده در مسافتهای کوتاه است و فضای بار این نسخه نیز محدود میشود. نسخه ۵ نفره به دلیل فضای بار وسیعتر (۱۶۸۰ لیتر) گزینهای کاربردیتر برای خانوادهها است.
- دیگنیتی به دلیل طراحی کوپهای، فضای بار و سرنشین کمتری نسبت به فیدلیتی دارد. با اینکه فضای پای سرنشینان ردیف دوم مناسب است، شیب سقف فضای سر را محدود میکند. این طراحی کوپهای، بخشی از کاربری را قربانی زیبایی ظاهری میکند اما همچنان برای مصارف خانوادگی و شهری مناسب است.
۳. کیفیت متریال و راحتی
هر دو خودرو از متریال مناسبی در کابین استفاده کردهاند که با توجه به کلاس خودروها قابل قبول است. با این حال، فضای داخلی فیدلیتی به دلیل طراحی متعادلتر و وقار بیشتر، حس راحتی و آرامش بیشتری را القا میکند.
- فیدلیتی پرایم: با طراحی مدرنتر، فناوریهای پیشرفتهتر (کلاستر دیجیتال) و گزینههای بیشتر در کاربری (نسخه ۵ و ۷ نفره)، انتخاب بهتری برای خانوادههای بزرگتر و افرادی است که به دنبال فضای بیشتر و امکانات بهروز هستند.
- دیگنیتی پرایم: با طراحی سادهتر، فضای داخلی مناسبتر برای سرنشینان ردیف دوم و حس اسپرتتر، گزینهای جذابتر برای جوانان و افرادی است که زیبایی ظاهری را به کاربری اولویت میدهند.
مقایسه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی از نظر آپشن، امکانات رفاهی و ایمنی
در مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی از نظر آپشنها، امکانات رفاهی و ایمنی، هر دو خودرو ویژگیهای مشابهی دارند اما در برخی موارد تفاوتهای مهمی وجود دارد. فیدلیتی پرایم از آپشنهای بهروزتری مانند شارژر وایرلس، رادار تغییر لاین، رادار نقطه کور و سیستم نورپردازی انتزاعی بهره میبرد که در دیگنیتی پرایم موجود نیست. از طرف دیگر، دیگنیتی پرایم دارای ویژگیهایی مانند کنترل سرعت در سرازیری و سیستم سانروف است که فیدلیتی فاقد آنها میباشد.
در بخش ایمنی، فیدلیتی با تعداد بیشتر کیسه هوا (۶ عدد بهجای ۴ عدد در دیگنیتی) و رادارهای هشداردهنده مانند رادار تغییر لاین و رادار نقطه کور، از نظر تجهیزات ایمنی از دیگنیتی جلوتر است. هر دو خودرو از سیستمهای ترمز و پایداری مشابهی برخوردارند اما فیدلیتی در برخی ویژگیهای ایمنی و هشداردهنده امتیاز بیشتری کسب کرده است.
در جدول زیر این مقایسهها بهصورت واضحتر آورده شده است:
ویژگی | فیدلیتی پرایم | دیگنیتی پرایم |
---|---|---|
کروز کنترل | دارد | دارد |
کروز کنترل هوشمند | ندارد | ندارد |
کنترل ایستایی در سربالایی | ندارد | ندارد |
کنترل سرعت در سرازیری | ندارد | دارد |
کنترل کشش | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
اتو پارک | ندارد | ندارد |
سنسور جلو | دارد | دارد |
سنسور عقب | دارد | دارد |
رادار نقطه کور | دارد | ندارد |
رادار تغییر لاین | دارد | ندارد |
ترمز ضدقفل (ABS) | دارد | دارد |
توزیع نیروی ترمز (EBD) | دارد | دارد |
ترمز کمکی | ندارد | ندارد |
ترمز اضطراری | ندارد | ندارد |
ترمز پارک برقی | دارد | دارد |
پدال شیفتر | ندارد | ندارد |
اتولایت | دارد | دارد |
چراغ روز (LED) | دارد | دارد |
دکمههای کنترلی فرمان | دارد | دارد |
گرمکن فرمان | ندارد | ندارد |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی | دارد | دارد |
ناوبری | دارد | دارد |
نمایشگر هدآپ | ندارد | ندارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | دارد |
کیسه هوا | ۶ عدد (۲ بیشتر از دیگنیتی) | ۴ عدد |
ورود بدون کلید | دارد | دارد |
استارت بدون کلید | دارد | دارد |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
صندلی برقی راننده | دارد | دارد |
صندلی برقی سرنشین جلو | دارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | دارد | ندارد |
سردکن صندلی جلو | ندارد | ندارد |
ماساژور صندلی جلو | ندارد | ندارد |
آینه بغل برقی | دارد | دارد |
گرمکن آینه بغل | دارد | دارد |
پانوراما | دارد | ندارد |
سانروف | ندارد | دارد |
شارژر بیسیم | دارد | ندارد |
سیستم نورپردازی انتزاعی | دارد | ندارد |
درب باک الکتریکی | دارد | ندارد |
شرایط بازار و خرید فیدلیتی و دیگنیتی
هر دو خودرو به دلیل طراحی جذاب، امکانات متنوع و قیمت رقابتی، جایگاه قابلتوجهی در بازار دارند. اما انتخاب بین این دو به ترجیحات و نیازهای شخصی شما بستگی دارد.
- قیمت و دسترسی:
- فیدلیتی و دیگنیتی از نظر قیمتی در یک رده قرار دارند. نسخههای جدیدتر نیز مانند فیدلیتی پرستیژ و دیگنیتی پرستیژ با امکانات بهبود یافته، وارد بازار شدهاند.
- قیمت دیگنیتی حدود ۱ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان تخمین زده میشود اما نوسانات بازار و هزینههای جانبی مانند مالیات و بیمه میتواند بر قیمت نهایی تأثیر بگذارد.
- شرایط بازار:
- فیدلیتی با توجه به صندوق عقب جادارتر، نسخه ۷ نفره و امکانات رفاهی بیشتر، جذابیت بیشتری برای خانوادهها دارد.
- دیگنیتی با طراحی کوپهمانند و فضای داخلی راحتتر، انتخابی مناسب برای کسانی است که به دنبال سواری نرمتر و طراحی خاص هستند.
- خدمات پس از فروش و نگهداری:
- گیربکس دوکلاچ فیدلیتی عملکرد فنی بهتری ارائه میدهد، اما هزینههای تعمیرات و نگهداری آن نسبت به گیربکس CVT دیگنیتی بیشتر است. اگر اولویت شما هزینههای کمتر نگهداری است، دیگنیتی گزینه بهتری خواهد بود.
- هردو خودرو از خدمات پس از فروش گروه بهمن برخوردارند که مزیتی برای مشتریان به شمار میرود.
- عرضه و تقاضا:
- محبوبیت این خودروها باعث شده زمان انتظار برای تحویل یا محدودیت در انتخاب نسخههای خاص وجود داشته باشد. بررسی شرایط پیشفروش یا خرید اقساطی میتواند در برنامهریزی خرید موثر باشد.
مقایسه هزینه نگهداری خودرو فیدلیتی و دیگنیتی
هزینه نگهداری فیدلیتی و دیگنیتی به عوامل مختلفی مانند نوع قطعات مصرفی، تعداد خدمات دورهای و نوع گیربکس بستگی دارد. در اینجا نگاهی به تفاوتها و نکات مرتبط با هزینههای نگهداری این دو خودرو میاندازیم:
۱. هزینه نگهداری فیدلیتی
- گیربکس دوکلاچ (DCT): گیربکس دوکلاچ خشک در نسخههای قدیمیتر فیدلیتی نسبت به CVT هزینه نگهداری بیشتری دارد. این گیربکس به دلیل حساسیت بیشتر به داغ شدن و فشار، ممکن است نیاز به تعویض زودهنگام دیسکها و هزینههای بالاتری برای تعمیرات احتمالی داشته باشد.
نسخه جدیدتر فیدلیتی (پرستیژ) که از گیربکس دوکلاچ تر استفاده میکند، دوام و عملکرد بهتری دارد اما همچنان نگهداری آن پیچیدهتر از گیربکس CVT دیگنیتی است. - لوازم مصرفی: هزینه لوازم یدکی و سرویسهای دورهای مانند روغن موتور، روغن گیربکس، فیلترها و لنت ترمز در فیدلیتی به دلیل سطح بالاتر تکنولوژی آن نسبتاً بیشتر است.
- مزایا: فیدلیتی با داشتن امکانات رفاهی بیشتر، ممکن است در برخی قسمتها مانند قطعات برقی (مانند شارژر وایرلس یا سیستمهای راداری) نیاز به تعمیرات یا تعویض داشته باشد.
۲. هزینه نگهداری دیگنیتی
- گیربکس CVT: گیربکس CVT دیگنیتی نگهداری سادهتری دارد و هزینه تعمیر یا تعویض آن به طور کلی کمتر از گیربکس دوکلاچ است. این گیربکس مناسبتر برای سواری نرم و اقتصادی طراحی شده است و در صورت رعایت نکات نگهداری، دوام قابلقبولی ارائه میدهد.
- لوازم مصرفی: دیگنیتی از قطعاتی با تکنولوژی سادهتر استفاده میکند که تعمیر و تعویض آنها بهطور کلی ارزانتر از فیدلیتی است. برای مثال، هزینههای مرتبط با سیستم تهویه یا سیستم تعلیق آن پایینتر است.
- مزایا: دیگنیتی به دلیل طراحی نرمتر و استفاده از قطعاتی با تکنولوژی سادهتر، هزینههای نگهداری کلی کمتری دارد.
مقایسه کلی هزینهها
آیتم | فیدلیتی | دیگنیتی |
---|---|---|
گیربکس | هزینه بیشتر به دلیل DCT | هزینه کمتر به دلیل CVT |
سرویس دورهای | هزینه بالاتر | هزینه اقتصادیتر |
قطعات مصرفی | گرانتر به دلیل تکنولوژی پیشرفته | ارزانتر و در دسترستر |
طول عمر قطعات | نیازمند دقت بیشتر در نگهداری | دوام بیشتر در شرایط معمول |
سواری و تعمیرات | هزینه بیشتر برای قطعات برقی | هزینه کمتر و سادهتر |
کلام آخر
در نهایت، هر دو خودرو فیدلیتی و دیگنیتی از برند گروه بهمن دارای ویژگیهای منحصر بهفردی هستند که میتوانند پاسخگوی نیازهای مختلف مشتریان باشند. فیدلیتی با طراحی لوکستر، امکانات رفاهی بیشتر و عملکرد داینامیک بالاتر برای کسانی که به دنبال تجربه رانندگی بهتر و راحتی بیشتر هستند مناسب است. از سوی دیگر، دیگنیتی با طراحی خاص و فضای بیشتر در ردیف دوم، سواری نرمتر و هزینه نگهداری پایینتر برای کسانی که به دنبال راحتی و صرفهجویی در هزینهها هستند گزینه ایدهآلی خواهد بود.
ما از شما دعوت میکنیم تا نظرات، تجربیات و پیشنهادات خود را با ما و دوستان در میان بگذارید. شما کدامیک از این دو خودرو را برای خود مناسبتر میبینید و چرا؟ نظرات شما میتواند به دیگران در انتخاب کمک کند.
انتهای مطلب/ ن.پ