هنر نه گفتن در محل کار؛ چگونه در محیط کار مرزهای سالم بگذاریم؟
در دنیای پرشتاب و رقابتی امروز بسیاری از افراد به دلیل ترس از نارضایتی دیگران یا حفظ روابط حرفهای، نمیتوانند به درستی مرزهای خود را در محل کار مشخص کنند. اما یادگیری هنر نه گفتن نه تنها به شما کمک میکند تا انرژی خود را مدیریت کنید، بلکه به حفظ تعادل بین زندگی شخصی و شغلی و افزایش بهرهوریتان نیز میانجامد.

به گزارش تجارت امروز؛ هنر نه گفتن در محل کار میتواند مهارتی حیاتی برای حفظ تعادل و کارایی شما در محل کار باشد. بله گفتن به تجربیات جدید میتواند هیجان انگیز باشد. وقتی در سفر هستید، شغل مناسبی را پیدا میکنید یا در محل کار به شما یک چالش باارزش پیشنهاد میشود، گفتن بله دنیا را به روشی کاملاً جدید و الهامبخش برای شما باز میکند. اما در طول زندگی کاری روزانهتان، بله گفتن به هر چیزی ممکن است منجر به ضرب الاجل های شتاب زده یا کارهای ناتمام شود.
ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشید، اما طبیعی است که در محیط کار به برخی مسائل هم بله و هم نه بگویید. هنر نه گفتن به شما کمک میکند تا از فشار های اضافی جلوگیری کرده و تمرکز خود را بر روی اولویتهای واقعی حفظ کنید. در اینجا نحوه بهبود این مهارت و گفتن نه با اطمینان در حالی که همچنان روابط حرفهای خود را حفظ میکنید، آمده است.
چرا باید هنر نه گفتن در محل کار را بدانیم؟
اول از همه ممکن است از خود بپرسید که چرا هنر نه گفتن در محل کار اهمیت دارد؟ چرا نمیتوانم همیشه بله بگویم و همه را راضی نگه دارم؟ تا حد زیادی این سوال منطقی است؛ طبیعی است که بخواهید در محل کار مردم را خوشحال کنید. حتی بیشتر وقتی که این درخواست از سوی رئیس شما باشد، چرا که مسئولیت های شغلی معمولاً شامل حمایت از تیم و مدیریت میشود.
اما نکته اصلی این است: نه گفتن راهی برای تعیین حد و مرز است. در حالی که بله گفتن ممکن است در کوتاه مدت حس خوبی به شما بدهد، تعیین مرزها میتواند به ایجاد یک محیط کاری شادتر و سازندهتر برای همه افراد منجر شود، نه فقط شما. دلایل متعددی برای نه گفتن وجود دارد که فراتر از منافع شخصی شماست، از جمله:
- اگر چیزی غیرضروری است: شما مهارتهای خود را بهتر از هر کسی میشناسید. در مواقعی که مدیران یا رهبران تیم از شما میخواهند کاری را انجام دهید که میدانید غیرضروری است یا حتی میتواند برای تلاشهای تیم شما مضر باشد، نه گفتن میتواند برای تیم و پروژه بهتر باشد. این همچنین نشاندهنده این است که شما کار خود را کاملاً درک کردهاید.
- برای جلوگیری از خزش دامنه: زمانی که محدوده یک پروژه را تعیین میکنید، شما و دیگر ذینفعان پروژه تصمیم میگیرید که چه کارهایی باید انجام شود و تا چه زمانی. اگر به موارد جدید و اضافی بله بگویید، ممکن است از موعد مقرر فراتر بروید و باعث ایجاد خزش دامنه شوید.
- برای نشان دادن مهارتهای رهبری خود: توانایی برقراری ارتباط دقیق یکی از مهارتهای رهبری حیاتی است. نه گفتن به شما این امکان را میدهد که با صراحت بیشتری در مورد ظرفیت خود صحبت کنید و حجم کاری خود را طوری سازماندهی کنید که بیشترین تأثیر را بگذارد. این میتواند شما را به موقعیتهای رهبری نزدیکتر کند.
- برای اینکه نشان دهید قابل اعتماد هستید: ممکن است این موضوع غیرمنطقی به نظر برسد، اما نه گفتن در واقع به ایجاد اعتماد کمک میکند. با نه گفتن به کارهایی که ظرفیت انجام آنها را ندارید، به رئیس و همکارانتان نشان میدهید که به اندازه کافی سازماندهی شدهاید و از حجم کاری خود آگاه هستید. به این ترتیب، وقتی به کاری متعهد میشوید، میتوانند به شما اعتماد کنند تا آن را به پایان برسانید.
- برای جلوگیری از فرسودگی شغلی: فرسودگی شغلی و فشار کاری بیش از حد، در حال افزایش است. تحقیقات نشان میدهند که تقریباً از هر چهار کارگر یک نفر چهار بار یا بیشتر در سال فرسودگی شغلی را تجربه میکند و ۴۰ درصد از افراد فکر میکنند که فرسودگی شغلی بخش اجتنابناپذیر موفقیت است. بله گفتن به هر درخواست، حتی زمانی که میخواهید نه بگویید، میتواند باعث فشار اضافی، رنجش و در صورت عدم کنترل، فرسودگی شغلی شود.
چطور بله گفتن میتواند شما را از اهداف خود دور کند؟
ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما بله گفتن بیش از حد در واقع میتواند بهرهوری شما را کاهش دهد. دلیل این امر این است که هرچه مسئولیتهای بیشتری بر دوش شما باشد، تمرکز و اولویتبندی وظایفی که واقعا مهم هستند، دشوارتر میشود. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا تبدیل شدن به فردی که همیشه بله میگوید میتواند آسیبزننده باشد:
- بهرهوری شما کاهش مییابد و احساس غرق شدن بیشتری میکنید زیرا بار زیادی بر دوش دارید.
- اگر میدانید که باید نه بگویید، ممکن است همچنان بهطور مداوم بله بگویید و خود را در موقعیتهای اضافی بیاندازید.
- با بله گفتن به “این یک کار”، در واقع به همه وظایفی که میتوانید در آن زمان انجام دهید، نه میگویید، حتی اگر آنها مهمتر باشند.
- شما ممکن است روی اولویتهای شخص دیگری کار کنید که اگرچه اهمیت دارد، اما ممکن است کاری نباشد که در اولویتهای شما قرار دارد.
چه زمانی باید هنر نه گفتن در محل کار را داشته باشیم
۱. حجم کار خود را بشناسید
۳. مودبانه و آشکارا رد کنید
۴. توضیح دهید که چرا
۵. راه حل متفاوتی ارائه دهید
۶. ثابت قدم باشید
۷. همدلی را تمرین کنید
چگونه نه بگوییم؟
است به یک روش سریع و آسان برای بیان نه نیاز داشته باشید. این سناریو های نمونه میتوانند به شما کمک کنند تا زمانی که باید هنر نه گفتن را تمرین کنید، دقیقاً بدانید چه چیزی میخواهید بگویید. زمانی که واقعاً در موقعیت سختی قرار دارید، میتوانید از یک فرمول ساده برای ساختار بندی “نه” مودبانه خود استفاده کنید:
بسیاری از این فرمولها شامل عبارتهایی مانند «نه، اما…» یا «خیلی ممنون که به من فکر کردید» هستند. همانطور که خواهید دید، این عبارات انعطافپذیر هستند و میتوانید از قسمتهای مختلف این جملات برای ساختن پاسخ کامل خود استفاده کنید، فارغ از اینکه چه کسی از شما درخواست میکند.
چگونه به رئیس خود نه بگوییم
این اغلب برای بسیاری از افراد سختترین بخش است. ممکن است در هنر نه گفتن در محل کار عالی باشید اما وقتی این درخواست از طرف رئیس شما باشد، وضعیت متفاوت میشود. این کاملاً طبیعی است و حتی میتوان گفت که انتظار میرود. با این حال، شما میتوانید یاد بگیرید که چگونه در مواقعی که نیاز دارید رئیس خود را رد کنید، به شیوهای مناسب پاسخ دهید.
اولاً به یاد داشته باشید که رئیس شما لزوماً از همه جزئیات پروژههایی که بر روی آنها کار میکنید آگاه نیست. بنابراین اگر از شما خواسته شود که کاری انجام دهید، این بدان معنا نیست که آن کار باید بر سایر وظایف شما اولویت پیدا کند. به عنوان مثال، فرض کنید که شما در حال کار بر روی یک پروژه فشرده هستید که باید هفته آینده ارائه شود. شما با ضربالاجلهای تنگ و سهامداران زیادی درگیر هستید که به شما وابستهاند. در این صورت رئیس شما ممکن است نخواهد بداند که چقدر مشغول هستید و از شما بخواهد چند الگوی جدید را ویرایش کنید. در چنین شرایطی، میتوانید با توضیحی کوتاه و شفاف پاسخ دهید که فعلاً زمان کافی ندارید اما پس از اتمام پروژه اولویتدار، خوشحال میشوید که به آن بپردازید.
مثلاً:
«این الگوها به نظر پروژه جالبی میآیند! در حال حاضر من تمرکز کاملی بر انجام پروژهام دارم که باید هفته آینده ارائه شود، اما دوست دارم بعد از آن روی این الگوها کار کنم. آیا میتوانم پس از ارائه چهارشنبه آینده دوباره با شما تماس بگیرم تا مهلت جدیدی برای آن تعیین کنیم؟»
چگونه به همکاران خود نه بگوییم
نه گفتن به همکاران نیز میتواند چالشبرانگیز باشد. این افراد هم تیمیهای شما هستند و گاهی اوقات حتی دوستانتان، اما وقتی با جملهای مانند «هی، میتونی یه تماس سریع بگیری؟» در یک روز شلوغ روبرو میشوید باید یاد بگیرید چگونه به آرامی نه بگویید. میتوانید با عباراتی مانند این پاسخ دهید:
«هی (نام)! من واقعا دوست دارم بیشتر در این مورد با شما صحبت کنم، اما امروز لیست کارهایم پر است. آیا میتوانیم این موضوع را فردا پیگیری کنیم؟ یا آیا ممکن است که این موضوع را از طریق یک ایمیل سریع بررسی کنیم؟»