چگونه مدیر شبکه های اجتماعی شویم؟/ شرح وظایف، مسئولیت و خلاصه کار یک مدیر
مدیر شبکه های اجتماعی؛ وظایف مهمی از جمله افزایش فالوورها و ایجاد تعامل، گزارش معیارها به سهامداران کلیدی و غیره دارد که در ادامه هر یک را به صورت کامل تری شرح می دهیم.
یک مدیر شبکه های اجتماعی معمولاً مسئول تنظیم استراتژی محتوا و ایجاد تعامل در سیستم عامل های اجتماعی یک شرکت است. برای موفقیت در این نقش، مدیران رسانه های اجتماعی اغلب نیاز دارند که در داستان سرایی مهارت داشته باشند، چشمی تیزبین برای طراحی داشته باشند و توانایی تجزیه و تحلیل آنچه را که با مخاطب خوب است و چه چیزی را ندارد، داشته باشند و ما تمام چیزی که یک لازم دارد را در ادامه این مطلب از تجارت امروز در اختیار شما قرار می دهیم.
اگر شما دوستان عزیز به دنبال کار در خانه با درآمد بالا هستید، این شغل کاملا مناسب است و علاوه بر مدیریت شبکه های اجتماعی می توانید در مطلب دیگری از تجارت امروز با مشاغل خانگی بیشتری آشنا شوید.
مدیر شبکه های اجتماعی مسئول چه کاری است؟
مدیران رسانههای اجتماعی معمولاً مسئول توسعه استراتژیهایی برای افزایش فالوور، ایجاد و نظارت بر کمپینهای اجتماعی، تولید محتوا، بررسی تحلیلها و برقراری ارتباط با سهامداران کلیدی در یک شرکت هستند.
به عنوان یک مدیر رسانه های اجتماعی، مسئولیت های خاص شما به اندازه شرکت شما بستگی دارد. برای مثال، در حالی که بسیاری از مدیران رسانههای اجتماعی در شرکتهای بزرگتر معمولاً کپی یا ویدیوها را به جای ایجاد آنها تأیید میکنند، معمولاً مدیران رسانههای اجتماعی در شرکتهای کوچکتر تولید محتوا را بیشتر میکنند.
در ادامه مطلب شرح کلی از وظایف یک مدیر را ارائه می کنیم:
مهم ترین وظایف مدیر شبکه های اجتماعی
اگر علاقه مند به کار به عنوان مدیر رسانه های اجتماعی هستید، وظایف شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:
افزایش فالوورها و ایجاد تعامل:
با افزایش فالوورها و میزان تعامل (لایک، کامنت، اشتراک گذاری) که دریافت می کنند، پروفایل یک شرکت را در تمام پلتفرم های اجتماعی فعال تقویت کنید. ممکن است از شما انتظار می رود که برای دستیابی به هر دو پست های نوشتاری یا تصویری ایجاد کنید.
استراتژیسازی محتوا و کمپینها:
برای ایجاد تعامل، شما مسئول ایدهپردازی (و گاهی اوقات اجرای) کمپینهای اجتماعی هستید که با استراتژیهای بازاریابی بزرگتر یک شرکت همسو هستند. همچنین ممکن است ایده هایی برای محتوای به موقع و همیشه سبز ایجاد کنید یا محتوای تولید شده توسط کاربر را تغییر دهید.
ارسال و نظارت بر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی:
بسته به اندازه تیم خود، ممکن است مسئولیت ارسال و نظارت بر همه پلتفرمهای اجتماعی را بر عهده بگیرید. در این صورت، ممکن است لازم باشد پستها را زمانبندی کنید و پاسخهای دنبالکنندگان را مشاهده کنید. همچنین ممکن است شما مسئول پاسخگویی به نظرات و پیام های فالوورها باشید.
تجزیه و تحلیل داده ها:
علاوه بر کار خلاقانه، شما همچنین زمانی را صرف تجزیه و تحلیل داده ها خواهید کرد تا در مورد نحوه عملکرد پست ها و محتوای یک شرکت نتیجه گیری کنید. این می تواند شامل گوش دادن اجتماعی باشد – نظارت بر آنچه کاربران رسانه های اجتماعی در مورد یک نام تجاری یا رقبا می گویند.
گزارش معیارها به سهامداران کلیدی:
شرکتها میخواهند بدانند کاری که انجام میدهید تأثیر دارد، بنابراین احتمالاً از شما انتظار میرود که دستاوردهای خود – یا هر مشکلی که پیش میآید – را به تیم بازاریابی خود و حتی ذینفعان شرکت گزارش دهید. آنها احتمالاً به دنبال این هستند که ببینند شما چگونه فالوورهای خود را افزایش می دهید، تعامل را افزایش می دهید و محتوا و کمپین های خلاقانه را در میان معیارهای دیگر توسعه می دهید.
مهارت های مدیر رسانه های اجتماعی
اگر علاقه مند به تبدیل شدن به یک مدیر رسانه های اجتماعی هستید، ایده خوبی است که مهارت های بازاریابی کلیدی را بهبود بخشید، از جمله مهارت های بازاریابی در زمینه های زیر:
ویرایش
در کنار نوشتن کپی، احتمالاً باید کار اعضای تیم خود را بررسی کنید و از صحت گرامری و بدون خطا بودن آن اطمینان حاصل کنید. تقویت مهارتهای ویرایش و تصحیح نسخه میتواند به شما کمک کند چشمهای لازم را برای اطمینان بخشیدن به یک شرکت یا برند که در دستان امنی هستند، توسعه دهید.
نوشتن
چه در حال تهیه پیشنویس پستها یا نوشتن شرحها باشید، نوشتن خوب در رسانههای اجتماعی فراتر از دستور زبان و املای کامل است. تقویت مهارتهای کپینویسی برای توسعه نوشتار متقاعدکننده که با داستان و صدای یک برند مطابقت دارد و مخاطبان آن را درگیر میکند، مهم خواهد بود. قبل از درخواست برای مدیر رسانه های اجتماعی.
درک درست از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی
برای مدیریت موفقیتآمیز حسابها، باید درک کاملی از چندین پلتفرم رسانههای اجتماعی – نقاط قوت، ضعف، و جمعیتشناسی کاربر، در میان سایر ویژگیها داشته باشید. دانش پلتفرمهای زیر احتمالاً از همه مهمتر خواهد بود: متا، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، یوتیوب و تیک تاک.
توجه به طراحی
آماده باشید تا در مورد تصاویر، اینفوگرافیک ها، ویدیوها و موارد دیگر با طراحان گرافیک، مدیران بازاریابی و سایر سهامداران بازاریابی ارتباط برقرار کنید. تصور یک پست و سپس بیان دلایل تجاری یا استراتژیک برای انتخاب های خود بسیار مهم خواهد بود.
ابزارهای تحلیلی
دانستن اینکه چه پیام هایی با مصرف کنندگان طنین انداز می شود، نیازمند چشم تحلیلی و ظرفیت تحقیق است. دانستن نحوه استفاده از ابزارهای شنیداری رسانه های اجتماعی مانند Sprout Social، Hootsuite، و HubSpot و سایر موارد مفید است.
انعطاف پذیری
تغییر در دنیای رسانه های اجتماعی ثابت است. هشتگها، الگوریتمها و ویژگیهای پلتفرم جدید، اغلب مدیران رسانههای اجتماعی را ملزم میکنند که روی پای خود فکر کنند و تازگی را در کار خود بگنجانند.
منظم بودن
رویدادهای خبری می توانند باعث شوند که برخی از پست ها به عنوان یک لحن ناشنوا یا غیر حساس تلقی شوند یا از نظر اهمیت پست شما را تحت الشعاع قرار دهند. مطلع ماندن از اخبار و گفتگوهای بزرگتر که به صورت آنلاین انجام می شود می تواند به شما کمک کند تا بر اساس آن واکنش نشان دهید و برند سازمان را حفظ کنید.
خدمات پس از فروش
حدود نیمی از مصرفکنندگانی که در رسانههای اجتماعی با برندها درگیر هستند، در مورد نگرانیهای مربوط به مراقبت از مشتری صحبت میکنند. مشتریان معمولاً برای پاسخ دادن به سؤالات یا شکایت (یا تحسین) در مورد تجربه خود، به ویژه با پلتفرم هایی مانند واتس اپ و فیس بوک مسنجر در دسترس، به رسانه های اجتماعی مراجعه می کنند.
دانش SEO
بهینه سازی موتورهای جستجو، که بیشتر به عنوان SEO در محافل بازاریابی از آن یاد می شود، به بخشی جدایی ناپذیر از بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی تبدیل شده است. در واقع سئو می تواند تاثیر زیادی بر محتوای رسانه های اجتماعی شما داشته باشد. یک مدیر رسانه های اجتماعی خوب این را می داند و تلاش می کند سئو را در نوشتن کپی برای شبکه های اجتماعی ادغام کند.
هنگامی که سئو را به عنوان بخشی از استراتژی خود در نظر می گیرید، می توانید مخاطبان بیشتری را با علاقه به محصولات یا خدمات خود جذب کنید و به مشتریان بالقوه بیشتری منجر شوید.
بودجه بندی
برای یک مدیر رسانه های اجتماعی مهم است که بداند چگونه بودجه را در شبکه های اجتماعی برای رسانه های ارگانیک و پولی برنامه ریزی و مدیریت کند.
هوش مصنوعی
هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از بخش های بازاریابی است. طبق تحقیقات ۸۸ درصد از بازاریابان در مشاغل فعلی خود برای تولید محتوا، کشف بینش و تصمیمگیری سریعتر و بهتر به هوش مصنوعی متکی هستند.
هوش مصنوعی اکنون در پلتفرمهای کلیدی رسانههای اجتماعی مانند Meta و TikTok ادغام شده است تا ویژگیها را بهبود بخشد و فعالیتها را در مقیاس شکل دهد.
سازگاری
انعطاف پذیری در هر نقش بازاریابی به ویژه به عنوان یک کارگر ترکیبی مهم است، اما حتی بیشتر از آن در مدیریت رسانه های اجتماعی چشم انداز رسانه های اجتماعی آنقدر سریع حرکت می کند که سازگاری یک ضرورت است.
حالا در ادامه به سوال چگونه مدیر رسانه های اجتماعی شویم؟ پاسخ می دهیم.
چگونه مدیر رسانه های اجتماعی شویم؟
بیش از یک مسیر به سمت حرفه ای در مدیریت رسانه های اجتماعی وجود دارد. تبدیل شدن به یک مدیر رسانه های اجتماعی اغلب به ترکیبی از تحصیلات و تجربه نیاز دارد، اگرچه مشخصات می تواند بر اساس شرکت متفاوت باشد.
۱. از دانشگاه مدرک بگیرید
مدیران رسانه های اجتماعی معمولا دارای مدرک لیسانس هستند. تخصص در زمینه ای که مهارت های ارتباطی یا تجاری شما را تقویت می کند. مانند بازاریابی، روزنامه نگاری یا ارتباطات می تواند شما را برای این نقش آماده کند.
رفتن به کالج همچنین می تواند شما را در معرض فرصت های مختلفی قرار دهد که در آن ممکن است بتوانید تجربه خاصی را در یک محیط حرفه ای به دست آورید. از منابع مرکز شغلی خود برای جستجوی دوره های کارآموزی، فرصت های داوطلبانه یا نقش های پاره وقت استفاده کنید. در غیر این صورت، سعی کنید به یک باشگاه بپیوندید و به تلاش های رسانه های اجتماعی آنها کمک کنید.
۲. به دنبال کارآموزی یا شغل پایه رسانه های اجتماعی باشید
تجربه کار با رسانه های اجتماعی بخش مهمی از مدیر شدن در این زمینه است. اگر تجربه کمی ندارید، قبل از اینکه بخواهید به سمت یک موقعیت مدیریتی بروید، به دنبال یک موقعیت ابتدایی باشید که بتواند اصول بازاریابی رسانه های اجتماعی را به شما آموزش دهد.
به دنبال این عناوین شغلی سطح ابتدایی باشید:
- هماهنگ کننده یا متخصص رسانه های اجتماعی
- همکار رسانه های اجتماعی
- دستیار بازاریابی
- تحلیلگر شبکه های اجتماعی
- تولید کننده محتوای دیجیتال
سخن آخر
تیدیل شدن به مدیر شبکه ها ی اجتماعی نیازمند تمام مهارت هایی است که ما در این مطلب بیان کردیم. نکته مهم دیگر صبوری در این راه می باشد، زیرا شما با برای به دست آوردن چندین مهارت باید زمان بگذایرد تا به تربه کافی برسید.
انتهای مطلب/آ.ع