بورس

آینده بورس با توجه به تنش های جهانی مشخص نیست

سهامداران در هفته تعطیلات بهار نگاهی جدی به تحولات بیرونی و وضعیت متغیرهای تاثیرگذار دارند. اخباری که هر از چند گاهی در سایت های خبری منتشر می شود به سرعت بر روند بورس تاثیر می گذارد.

به گزارش تجارت امروز؛ پس از تقویت انتظارات تورمی تا تغییرات ناگهانی در حوزه بین المللی همگی بر وضعیت بازارهای جهانی تاثیر گذارند. بنابراین عوامل خارجی شرایطی را ایجاد کردند که عملاً بازار سهام را غیرقابل تحلیل کرد. اما آنچه در این بین حائز اهمیت است، ادامه روند صعودی قیمت ها در بازارهای رقابتی است. با توجه به ادامه افزایش قیمت دلار و طلا، ثبات در این مسیر سیگنال مثبتی برای فعالان بازار سهام تلقی می شود.

در سال‌های اخیر، وضعیت متغیرهای تأثیرگذار به‌ویژه آنچه در حوزه سیاست خارجی کشور رخ داده است، وضعیت نامناسبی را برای صنایع تولیدی کشور ایجاد کرده است. در سال های گذشته وضعیت برجام و مذاکرات بی نتیجه در این زمینه که حتی به توافق هسته ای نیز منجر نشد، تا این لحظه که شاهد افزایش تنش ها در منطقه هستیم، باعث شد شرکت های مختلف صادرکننده و واردکننده به این موضوع برسند. با یک چشم انداز نامطمئن روبرو شویدبا توجه به اینکه اتفاقات فوق به طور طبیعی می تواند سود شرکت ها را تحت تاثیر قرار دهد، مشکلات مختلفی وجود دارد که مانعی برای جذب سرمایه در بازار سهام می شود. به عنوان مثال، در دوران تحریم، شرکت ها مجبور بودند هزینه های خود را با مشتریان به روش های غیر متعارف و با حضور واسطه های سنگین پرداخت کنند.

و این در حالی است که در صورت انعقاد قراردادهای جدید دریچه جدیدی به روی شرکت های سهامی باز خواهد شد. در همین مدت صاحبان صنایع بارها وقایع ذکر شده را عامل مهمی در پایین بودن نسبت تولید واقعی به ظرفیت تولید ذکر کردند. همانطور که صاحبان صنایع بارها اعتراف کرده اند، به همین دلیل اکثر تاسیسات تولیدی کشور بیکار مانده اند. حال در چنین شرایطی نباید انتظار صعود بورس داشت. اکنون نیز بورس کشور در شرایطی قرار دارد که نه تنها خبری از بازارهای هدف جدید نیست، بلکه توسعه وضعیت ناپایدار و بی ثبات در عرصه سیاست خارجی کشور و اتفاقات غیرقابل پیش بینی به طور مشخص سودآوری واقعی را هدف قرار داده است.

به عبارت دیگر، از آنجایی که متغیرهای سیاسی مستقیماً بر روند متغیرهای کلان اقتصادی تأثیر می گذارند، بازار سهام می تواند هم از این تعاملات منتفع و هم متضرر شود.اما با توجه به اینکه بیشتر اتفاقات خارجی شکل منفی و تهاجمی به خود گرفت، بازار سهام بازنده این اتفاقات بود. طی چند روز گذشته بار دیگر شاهد تشدید تنش های بین المللی بودیم که بازار سهام را به سمت قرمزی فرو برد. این شرایط برای بورس ضرر دارد. در هر صورت تا زمانی که متغیرهای تاثیرگذار بهبود نیابند، سود بورس و بورس مورد تردید است. طی روز گذشته حجم نسبتا زیادی از بورس خارج شد و صندوق های بورسی خروج بیش از ۵۲۰ میلیارد تومانی را به ثبت رساندند. در چنین فضایی، هر خریدار احتمالی با دیدن صفحه قرمز بورس و صف فروش اکثر نمادهای معاملاتی، انگیزه کمتری برای خرید سهام پیدا می کند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا