بازار مالی

تعریف مفاهیم بازار سرمایه و انواع آن

بازار مالی به دو دسته مهم، از جمله بازار پول و بازار سرمایه تقسیم بندی می شود، که خود این بازار ها تعارف و دسته بندی های متفاوتی دارند و هر کدام  از بازارها ویژگی های خاص خود را دارند. آشنایی با انواع بازارها به شما در سرمایه گذاری کمک می کند تا با اطمینان و انتخاب و ارزیابی بهترین روش سرمایه خود را وارد بازار کنید.

به گزارش تجارت امروز؛ بازار سرمایه از جمله بازارهای قابل معامله است که بر خلاف بازار پول، سر رسید آن بلند مدت است و نقدینگی درآن بسیار کم است؛ این بازار اهداف بلند مدت را دنبال می کند، که سبب افزایش ریسک و بازده می شود.

تعریف بازار سرمایه

بازارهای سرمایه، بازارهای مالی هستند که خریداران و فروشندگان را برای تجارت سهام، اوراق قرضه، ارزها و سایر دارایی های مالی گرد هم می آورند. بازار سرمایه شامل بازار سهام و بازار اوراق قرضه است.

انواع بازار سرمایه

بازار سرمایه به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود؛ بازار اولیه که در آن اوراق بهادار جدید صادر می‌شوند و سرمایه‌گذاران اوراق را به طورمستقیم از شرکت یا نهاد صادرکننده خریداری می‌کنند، و بازار ثانویه که در آن اوراق بهادار منتشر شده بین سرمایه‌گذاران خرید و فروش می‌شوند.

بازار اولیه

هنگامی که یک شرکت سهام یا اوراق قرضه جدید را برای اولین بار به صورت عمومی می فروشد، مانند عرضه اولیه عمومی (IPO)، این کار را در بازار سرمایه اولیه انجام می دهد. این بازار را گاهی بازار مسائل جدید می نامند.

هنگامی که سرمایه گذاران اوراق بهادار را در بازار سرمایه اولیه خریداری می کنند، شرکتی که اوراق بهادار را ارائه می دهد، یک شرکت پذیره نویسی را استخدام می کند تا آن را بررسی کند و دفترچه ای ایجاد کند که در آن قیمت و سایر جزئیات اوراق بهادار منتشر شود.

همه مسائل در بازار اولیه مشمول مقررات سختگیرانه هستند. شرکت‌ها باید اظهارنامه‌های خود را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) و سایر آژانس‌های اوراق بهادار ارسال کنند و باید منتظر بمانند تا پرونده‌های آن‌ها تایید شود تا بتوانند عمومی شوند.

سرمایه گذاران کوچک اغلب قادر به خرید اوراق بهادار در بازار اولیه نیستند، زیرا شرکت و بانکداران سرمایه گذاری آن می خواهند تمام اوراق موجود را در مدت زمان کوتاهی بفروشند تا حجم مورد نیاز تامین شود و آنها باید بر بازاریابی فروش به سرمایه گذاران بزرگ تمرکز کنند. که می تواند اوراق بهادار بیشتری را در یک زمان خریداری کند.

بازاریابی فروش به سرمایه گذاران اغلب می تواند شامل نمایش جاده ای یا نمایش سگ و اسب باشد، که در آن بانکداران سرمایه گذاری و رهبری شرکت برای ملاقات با سرمایه گذاران بالقوه سفر می کنند و آنها را در مورد ارزش اوراق بهادار صادر شده متقاعد می کنند.

بازار ثانویه

بازار ثانویه شامل مکان هایی است که توسط یک نهاد نظارتی مانند SEC نظارت می شود که در آن اوراق بهادار منتشر شده قبلی بین سرمایه گذاران معامله می شود. شرکت های صادرکننده در بازار ثانویه سهمی ندارند. بورس نیویورک و نزدک نمونه هایی از بازارهای ثانویه هستند.

بازار ثانویه دارای دو دسته متفاوت است:

بازار حراج و بازار دلال. بازار حراج خانه سیستم اعتراض باز است که در آن خریداران و فروشندگان در یک مکان جمع می شوند و قیمت هایی را که مایل به خرید و فروش اوراق بهادار خود هستند اعلام می کنند. NYSE یکی از این نمونه هاست. با این حال، در بازارهای فروشنده، مردم از طریق شبکه های الکترونیکی تجارت می کنند. اکثر سرمایه گذاران کوچک از طریق بازارهای فروشنده معامله می کنند.

تفاوت بازار سرمایه با بازارهای مالی دیگر

انواع بازار سرمایه

در حالی که گاهی اوقات همپوشانی زیادی وجود دارد، برخی از تمایزات اساسی بین این دو اصطلاح وجود دارد. بازارهای مالی طیف وسیعی از مکان‌ها را در بر می‌گیرد که در آن افراد و سازمان‌ها دارایی‌ها، اوراق بهادار و قراردادها را با یکدیگر مبادله می‌کنند و اغلب بازارهای ثانویه هستند.

از سوی دیگر، بازارهای سرمایه عمدتاً برای تأمین منابع مالی، معمولاً برای یک شرکت، برای استفاده در عملیات یا رشد استفاده می شوند.

بازار اولیه در مقابل ثانویه چیست؟

سرمایه جدید از طریق سهام و اوراق قرضه ای که در بازار سرمایه اولیه منتشر و به سرمایه گذاران فروخته می شود جذب می شود، در حالی که معامله گران و سرمایه گذاران متعاقباً آن اوراق را در بازار سرمایه ثانویه بین یکدیگر خریداری و می فروشند، اما در جایی که سرمایه جدیدی توسط شرکت دریافت نمی شود.

شرکت ها از کدام بازارها برای افزایش سرمایه استفاده می کنند؟

شرکت‌هایی که سرمایه را افزایش می‌دهند می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاران فرشته یا سرمایه‌گذاری خطرپذیر به‌دنبال قرارگیری خصوصی باشند، اما می‌توانند بیشترین مقدار را از طریق عرضه اولیه عمومی زمانی که سهام برای اولین بار در بازار سهام به صورت عمومی عرضه می‌شوند، به دست آورند.

سرمایه بدهی را می توان از طریق وام های بانکی یا از طریق اوراق بهادار منتشر شده در بازار اوراق قرضه افزایش داد.

درک عملکرد بازار سرمایه

هنگامی که مفهوم بازار سرمایه درک شد، منطقی است که کارکردهای آن را بررسی کنیم. این بازار چگونه کار می کند؟ چگونه تخصیص متوازن سرمایه را در اقتصاد حفظ می کند؟

بازار سرمایه چگونه کار می کند؟

عملکرد بازار سرمایه ذاتاً به سه جزء اصلی مرتبط است: وام دهندگان، وام گیرندگان و واسطه های مالی. در اینجا نحوه تعامل آنها در اکوسیستم مالی آمده است:

  • وام دهندگان (سپرده گذار): افراد یا مؤسساتی هستند که وجوه مازاد دارند. افراد می توانند پس انداز عمومی عادی را برای آینده در بر گیرند، در حالی که موسسات معمولاً نهادهایی مانند صندوق های بازنشستگی، شرکت های بیمه و غیره را در بر می گیرند.
  • وام گیرندگان: آنها نهادها، افراد یا شرکت هایی هستند که برای تامین مالی عملیات یا توسعه خود به منابع مالی نیاز دارند. آنها حاضرند برای سرمایه ارائه شده به وام دهندگان نرخ بهره بپردازند.
  • واسطه های مالی: بانک ها، مؤسسات مالی غیربانکی، شرکت های بیمه و غیره به عنوان واسطه عمل می کنند و وجوه را از وام دهندگان به وام گیرندگان هدایت می کنند. آنها نقش اساسی در حفظ نقدینگی و کاهش ریسک دارند.

عملکرد را می توان از طریق این فرآیند استاندارد درک کرد:

وام دهندگان وجوه مازاد خود را نزد واسطه های مالی (مانند بانک ها) سپرده گذاری می کنند.
این مؤسسات سپس این وجوه را به وام گیرندگان قرض می دهند.
وام گیرندگان از این وجوه برای اهداف مختلف (مانند توسعه تجارت، پروژه های توسعه و غیره) استفاده می کنند.
با گذشت زمان، وام گیرندگان وجوه، از جمله درصد بهره اضافی را به واسطه ها بازپرداخت می کنند.
وجوه بازپرداخت شده، از جمله بهره، سپس به وام دهندگان هدایت می شود.

برای مثال

معلمی را در نظر بگیرید که هر ماه بخشی از درآمد خود را در بانک پس انداز کرده است. در اینجا معلم وام دهنده است و بانک واسطه مالی. اکنون یک کارآفرین محلی برای دریافت وام تجاری به همان بانک مراجعه می کند. بانک با استفاده از سرمایه سپرده شده توسط نهادهایی مانند معلم به او وام می دهد. با گذشت زمان، کارآفرین وام را با بهره بازپرداخت می کند، و سپس بانک با معلم و سایر سپرده گذاران به عنوان سود پس انداز آنها تقسیم می کند.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید
تلگرام تجارت امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا