اجتماعی

کمبود دارو به دلیل کمبود عدم تخصیص ارز است؟

بر اساس اعلام سامانه بررسی سازمان غذا و دارو، میزان کمبود دارو در کشور در آذرماه ۹۹ گزارش شد. رفع این کمبودها تنها در حیطه وظایف سازمان غذا و دارو نیست. به عنوان مثال 31 مورد از این کمبودها مربوط به عرضه ارز EIH است.

به گزارش تجارت امروز؛ میزان کمبود دارویی کشور در آذرماه ۱۳۹۸ گزارش شد، اما رسیدگی به این کمبودها تنها وظیفه سازمان غذا و دارو نیست. به عنوان مثال ۳۱ مورد از این کمبودها مربوط به عرضه ارز EIH است.

بانک مرکزی برای جبران این مشکل فشار وارد می کند و هفته گذشته ۲۰ میلیون دلار به این سمت ها متعهد شد. اما با توجه به اینکه عرضه این اقلام کند است.

برای حل مشکلات، هر نهادی در جای خود در این زنجیره باید وظایف خود را به درستی انجام دهد و مسئولیت پذیر باشد.

کشور با کمبود دارو مواجه است و عملا با تاخیر به درخواست ها رسیدگی می شود، طبیعتا داروی مربوطه نیز با کمبود مواجه است و سازمان غذا و دارو دستگاه چاپ ارز تک نرخی برای تامین ارز ندارد. این وظیفه بانک مرکزی است که به روند تخصیص ارز به دارو سرعت بخشد.

اگر همه عوامل زنجیره تامین دارو در کنار هم قرار نگیرند، کمبودهایی ایجاد می شود. نمی توان به سادگی در رسانه ها گفت که چرا به مشکلات دارویی توجه نمی شود چرا که کمبود دارو به هزار توی پیچیده ای تبدیل شده که یک سر آن به نبود ارز کافی برای تخصیص به دارو می رسد و سر دیگر آن در دست دلالان و کاسبان جان مردم است. هزاران سر دیگر نیز در این میانه وجود دارد.

در صورتی که قانون بودجه ۱۴۰۳ به درستی تدوین شود و حساب دارو به درستی از سایر حساب ها تفکیک شود و بدون دخالت دستگاه های مختلف از خزانه به ذینفع نهایی پرداخت شود، مشکلات مربوط به تامین دارو حل می شود.

باید هر نهادی در جای خود در این زنجیره باید وظایف خود را به درستی انجام دهد و مسئولیت پذیر باشد.

در صورت تدوین صحیح قانون بودجه سال ۱۴۰۳ و تفکیک حساب دارو از سایر حساب ها، سامانه پرداخت آنلاین بیمه درمان و وام ایجاد شده و از خزانه به ذی نفع نهایی بدون تداخل پرداخت منطقی انجام می شود. ادارات مختلف، مشکلات مربوط به تامین دارو حل خواهد شد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا