اجتماعی

اضطراب اجتماعی چیست؟ + روش های درمانی 

اضطراب اجتماعی یا به نوع دیگر بیش از حد خجالتی بودن در افراد بسیاری مشهود است. در این مقاله به معرفی کامل این موضوع می پردازیم.

به گزارش تجارت امروز؛ ممکن است، هر کسی دچار اضطراب اجتماعی شود و خود فرد متوجه این موضوع نباشد. اضطراب اجتماعی به شکل های مختلفی ظاهر می شود که در ادامه به طور به چیستی و درمان این اختلال می پردازیم.

اضطراب اجتماعی چیست؟

اضطراب اجتماعی چیست

فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی علائم اضطراب یا ترس را در شرایطی احساس می کند که ممکن است توسط دیگران مورد بررسی، ارزیابی یا قضاوت قرار گیرد،

مانند صحبت در جمع، ملاقات با افراد جدید، قرار ملاقات، مصاحبه شغلی، پاسخ به یک سوال در کلاس، یا مجبور به صحبت با یک صندوقدار در یک فروشگاه.

انجام کارهای روزمره، مانند خوردن یا نوشیدن در مقابل دیگران یا استفاده از دستشویی عمومی، همچنین ممکن است به دلیل نگرانی در مورد تحقیر، قضاوت و رد شدن، باعث اضطراب یا ترس شود.

آیا اضطراب اجتماعی آسیب پذدیر است؟

ترس افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در موقعیت های اجتماعی آنقدر شدید است که احساس می کنند خارج از کنترل آنها است.

برای برخی افراد، این ترس ممکن است مانع رفتن به محل کار، حضور در مدرسه یا انجام کارهای روزمره شود. افراد دیگر ممکن است بتوانند این فعالیت ها را انجام دهند اما وقتی انجام می دهند، ترس یا اضطراب زیادی را تجربه می کنند.

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است هفته ها قبل از وقوع در موقعیت های اجتماعی نگران باشند. گاهی اوقات، آنها در نهایت از مکان ها یا رویدادهایی که باعث ناراحتی یا ایجاد احساس خجالت می شوند، اجتناب می کنند.

علائم و نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

علائم و نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

وقتی مجبورند در مقابل دیگران اجرا کنند یا در کنار دیگران باشند علائمی را از خود نشان می دهند که شامل:

  • سرخ شدن، عرق کردن یا لرزش
  • ضربان قلب سریع داشته باشید.
  • حالت بدن سفت و سخت داشته باشید یا با صدای بیش از حد نرم صحبت کنید.
  • تماس چشمی، بودن در کنار افرادی که نمی شناسند  یا صحبت با افراد در موقعیت های اجتماعی، حتی زمانی که می خواهند، دشوار است.
  • احساس خودآگاهی یا ترس از اینکه مردم آنها را منفی قضاوت کنند.
  • از مکان هایی که افراد دیگری وجود دارند اجتناب کنید.

علت اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

خطر اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است در خانواده ها وجود داشته باشد، اما هیچ کس نمی داند که چرا برخی از اعضای خانواده آن را دارند در حالی که دیگران آن را ندارند.

محققان دریافته اند که چندین قسمت از مغز در ترس و اضطراب دخیل هستند و ژنتیک بر عملکرد این مناطق تأثیر می گذارد. با مطالعه چگونگی تعامل مغز و بدن در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، محققان ممکن است بتوانند درمان های هدفمند تری ایجاد کنند. علاوه بر این، محققان به روش هایی که استرس و عوامل محیطی در این اختلال نقش دارند، نگاه می کنند.

معرفی روش های درمانی اختلال اضطراب اجتماعی

برای اینکه به دنبال درمان این اختلال اضطراب اجتماعی باشید، ابتدا باید به یک پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که آیا به این مشکل دچار هستید، یا خیر و بعد از آن برای درمان خود اقدام کنید.

روان درمانی

درمان اختلال اضطراب اجتماعی

درمان شناختی رفتاری (CBT)، یک نوع روان درمانی که توسط تحقیقات پشتیبانی می شود، معمولا برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی استفاده می شود.

CBT به شما روش های مختلفی برای تفکر، رفتار و واکنش به موقعیت ها را آموزش می دهد تا به شما کمک کند احساس اضطراب و ترس کمتری داشته باشید. CBT همچنین می تواند به شما در یادگیری و تمرین مهارت های اجتماعی کمک کند که برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی بسیار مهم است. CBT به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته و استاندارد طلایی روان درمانی است.

استفاده از دارو برای درمان اضطراب اجتماعی

ارائه دهندگان خدمات بهداشتی ممکن است داروهایی را برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی تجویز کنند. انواع مختلف داروها می توانند در درمان این اختلال موثر باشند، از جمله:

  • داروهای ضد افسردگی، مانند مهار کننده های انتخابی جذب مجدد
  • سروتونین (Ssri) و مهار کننده های جذب مجدد سروتونین-نوراپی نفرین (SNRIs)
  • مسدود کننده های بتا
  • داروهای ضد اضطراب مانند بنزودیازپین ها

داروهای ضد افسردگی SSRI و SNRIبرای درمان اضطراب اجتماعی

داروهای ضد افسردگی SSRI و SNRI معمولا برای درمان افسردگی استفاده می شوند، اما همچنین می توانند به درمان علائم اختلال اضطراب اجتماعی کمک کنند.

ممکن است چند هفته طول بکشد تا شروع به کار کنند. داروهای ضد افسردگی همچنین ممکن است عوارض جانبی مانند سردرد، تهوع یا مشکل خواب ایجاد کنند.

این عوارض جانبی معمولا شدید نیستند، به خصوص اگر دوز کم شروع شود و با گذشت زمان به آرامی افزایش یابد. با پزشک خود در مورد عوارض جانبی که ممکن است تجربه کنید صحبت کنید.

استفاده از بنزودیازپین برای درمان اضطراب اجتماعی

بنزودیازپین ها که داروهای آرام بخش ضد اضطراب هستند ، قدرتمند هستند و بلافاصله شروع به کار برای کاهش احساسات اضطراب می کنند.

این داروها می توانند در کاهش سریع اضطراب بسیار موثر باشند، اما برخی از افراد تحمل آنها را ایجاد می کنند و برای به دست آوردن همان اثر به دوزهای بالاتر و بالاتر نیاز دارند. بعضی از مردم حتی به آنها وابسته می شوند. بنابراین، یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی ممکن است آنها را فقط برای مدت کوتاهی تجویز کند اگر به آنها نیاز دارید.

گروه های حمایتی

گروه های حمایتی

بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی گروه های حمایتی را مفید می دانند. در گروهی از افرادی که همه دچار اختلال اضطراب اجتماعی هستند، می توانید بازخورد بی طرفانه و صادقانه ای در مورد اینکه دیگران در گروه شما را چگونه می بینند دریافت کنید.

به این ترتیب می توانید بیاموزید که افکار شما در مورد قضاوت و طرد درست نیست یا تحریف شده است. همچنین می توانید نحوه برخورد دیگران با اختلال اضطراب اجتماعی را بیاموزید و بر ترس از موقعیت های اجتماعی غلبه کنید.

گروه های حمایتی هم شخصا و هم آنلاین در دسترس هستند. با این حال، هر توصیه ای که از یک عضو گروه پشتیبانی دریافت می کنید باید با احتیاط استفاده شود و جایگزین توصیه های درمانی از یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی نشود.

با چه روش هایی می توانیم به درمان اضطراب اجتماعی کمک کنیم؟

علاوه بر دارد و پزشک شما نیز خودتان به این درمان باید کمک کنید که شامل موارد زیر می باشد.

خودتان را آموزش دهید

یک راه خوب برای کمک به خود یا عزیزی که ممکن است با اختلال اضطراب اجتماعی دست و پنجه نرم کند، جستجوی اطلاعات است. علائم هشدار دهنده را بررسی کنید، در مورد گزینه های درمانی یاد بگیرید و با تحقیقات فعلی به روز باشید.

ارتباط برقرار کنید

اگر علائم اختلال اضطراب اجتماعی را تجربه می کنید، با کسی که به او اعتماد دارید، صادقانه صحبت کنید. اگر فکر می کنید که ممکن است یکی از دوستان یا اعضای خانواده با اختلال اضطراب اجتماعی دست و پنجه نرم کند، زمانی را برای صحبت با آنها اختصاص دهید تا نگرانی خود را ابراز کرده و از حمایت خود اطمینان حاصل کنید.

بدانید چه زمانی باید به دنبال کمک باشید

اگر اضطراب شما یا اضطراب یکی از عزیزانتان شروع به ایجاد مشکلاتی در زندگی روزمره می کند، مانند اجتناب از موقعیت های اجتماعی در مدرسه، محل کار یا با دوستان و خانواده، وقت آن است که به دنبال کمک حرفه ای باشید.

آیا آزمایشات بالینی در مورد اختلال اضطراب اجتماعی وجود دارد ؟

NIMH از طیف گسترده ای از تحقیقات، از جمله آزمایشات بالینی که به روش های جدید برای جلوگیری، تشخیص یا درمان بیماری ها و شرایط از جمله اختلال اضطراب اجتماعی نگاه می کند ، حمایت می کند.

اگرچه افراد ممکن است از شرکت در یک آزمایش بالینی بهره مند شوند، اما شرکت کنندگان باید آگاه باشند که هدف اصلی یک آزمایش بالینی به دست آوردن دانش علمی جدید است تا دیگران در آینده بهتر کمک شوند.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا