خودرو

بررسی کوییک تیپ GX + معرفی آپشن ها، طراحی ظاهری و فنی

سایپا با فکر گسترش نسخه‌های خودرو کوییک، جدیدترین نسخه کوییک تیپ GX را به بازار عرضه کرد که علاوه بر آپشن‌های بیش‌تر نسبت به نسخه‌های پیشین دنده‌ای، از نظر فنی هم تغییراتی را داشته است.

به گزارش تجارت امروز؛ چند سالی می‌شود که کوییک و نسخه جدید آن کوییک تیپ GX مهمان خیابان‌های ایران است، مدل‌ها و تیپ‌های مختلفی از آن شامل کوییک دنده‌ای، اتومات، R (آر)، R+ (آر پلاس) و S (اس) به بازار آمده که تقریباً تمامی آن‌ها از یک الگو و مشخصات فنی پیروی می‌کنند و تفاوت‌هایشان در آپشن‌ها و تغییرات جزئی ظاهری است.

تاریخچه کوییک از اولین خط تولید تا کوییک تیپ GX

پراید، به عنوان پرفروش‌ترین خودرو بازار داخلی در دهه‌های ۸۰ و ۹۰، از سال ۷۲ تا ۹۹ روی خط تولید سایپا قرار داشت و در این سه دهه مدل‌های مختلفی از آن در قالب سدان و هاچبک به ایرانی‌ها فروخته شد.

اما ارائه مدل‌های فیس‌لیفت هم نتوانست تغییر چندانی در طراحی قدیمی این خودرو ایجاد کند و بازار نیاز به ماشینی جدیدتر داشت. ماشینی که هم‌اندازه و هم‌قیمت پراید باشد و در عین حال به سبک ‌روز طراحی شده باشد و آپشن‌های جدیدتر و بیشتری در اختیار راننده و سرنشیان قرار دهد.

به همین دلیل، گروه خودروسازی سایپا، در سال ۸۸ مدل صندوقدار تیبا را عرضه کرد و چهار سال بعد تیبا ۲ را که بدنه هاچبک دارد، برای جایگزینی پراید ۱۱۱ به بازار فرستاد. اما تیبا ۲ هم نتوانست همه سلیقه‌ها را راضی کند و با افزایش فروش کراس‌اوورها، مشتریان خواستار خودرویی بودند که دارای ابعاد و اندازه جمع و جور، ارتفاع بیشتر و ظاهر اسپرت‌تر و ترکیبی از هاچبک و کراس‌اوور باشد.

خودروی مورد نظر با این ویژگی‌ها در سال ۱۳۹۵ معرفی و رونمایی شد. نارنجی‌پوشان نام محصول جدیدشان را کوییک (Quick) به معنای سریع گذاشتند و در سال ۱۳۹۷ روانه بازار کردند. کوییک به نوعی نسخه فیس‌لیفت تیبا محسوب می‌شود و با توجه به اینکه نمای جلویی آن، شباهت زیادی به سدان کامپکت ساینا دارد، مدل هاچبک آن نیز به حساب می‌آید.

بعد از توقف تولید خانواده‌های پراید و تیبا، کوییک به محصول استراتژیک سایپا تبدیل شد و یک تنه جای خالی برادران از دست رفته‌اش را پر کرد. این موضوع باعث شد تا سایپا به فکر گسترش نسخه‌های این خودرو بیفتد و تیپ‌های متنوعی از کوییک را روانه بازار کند. جدیدترین نسخه کوییک تیپ GX است که علاوه بر آپشن‌های بیش‌تر نسبت به نسخه‌های پیشین دنده‌ای، از نظر فنی هم تغییراتی را تجربه کرده است. به همین بهانه به سراغ بررسی کوییک gx رفته‌ایم تا این محصول جدید سایپا را بهتر بشناسیم. اگر شما هم در فکر خرید یک خودرو شهری اقتصادی هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی کوییک تیپ GX

بررسی کوییک تیپ GX + معرفی آپشن ها، طراحی ظاهری و فنی

کوییک که یک فیس‌لیفت اساسی از تیبا ۲ به حساب می‌آید، نخستین بار در سال ۱۳۹۷ معرفی و به بازار عرضه شد. سایپا از سال ۱۴۰۰ هم کوییک s را معرفی کرد که نسخه فیس‌لیفت کوییک دنده‌ای محسوب می‌شود و علاوه بر تغییرات ظاهری، با استانداردهای جدید صنعت خودرو کشور هماهنگی دارد.

بررسی مشخصات کوییک تیپ GX

کوییک gx هم در واقع نسخه فول آپشن کوییک s است که سایپا چند مرحله پیش فروش آن را انجام داده و قرار است از اواسط سال ۱۴۰۲ به صورت رسمی وارد بازار شود.

طراحی ظاهری کوییک تیپ GX

بعد از معرفی کوییک gx بهتر است نگاهی مختصر به طراحی این خودرو داشته باشیم. قرار نیست در ظاهر کوییک gx تغییرات گسترده‌ای را ببینیم. چرا که این خودرو در طراحی بیرونی کاملاً با کوییک s یکسان است و تنها تفاوت‌های آن با برادر ارزان‌ترش در بهره‌مندی از رینگ آلومینیومی و شیشه‌های دودی عقب خلاصه می‌شود.

طراحی داخلی کوییک تیپ GX

بررسی کوییک تیپ GX + معرفی آپشن ها، طراحی ظاهری و فنی

اما در داخل کابین تفاوت‌ها بیش‌تر است و کوییک gx مانند کوییک اتوماتیک از مانیتور ۷ اینچی لمسی در قسمت میانی داشبورد و کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان بهره می‌برد. همین تغییرات نه چندان بنیادی باعث می‌شود تا داشبورد کوییک gx نسبت به کوییک s مدرن‌تر دیده شود.

مشخصات فنی کوییک تیپ GX

در بررسی کوییک gx از نظر فنی خبرهای جدیدتری برایتان داریم. البته در مشخصات کوییک gx تغییر شگرفی را نمی‌بینیم و این خودرو هم‌چنان نیروی خود را از همان پیشرانه مشهور M۱۵ سایپا می‌گیرد. اما سایپا پس از مدت‌ها دستی به سروگوش این موتور قدیمی خود کشیده و آن را با تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) و یک‌سری تغییرات جزئی دیگر در سینه کوییک gx قرار داده است.

موتور کوییک تیپ GX بعد از این بهبودها، حداکثر قدرت ۹۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۷ نیوتن‌متر را تولید می‌کند که به ترتیب ۳ اسب بخار و ۷ نیوتن متر بیش‌تر از نسخه اولیه M۱۵ است. علاوه بر این افزایش قدرت و گشتاور جزئی، منحنی‌های قدرت و گشتاور این پیشرانه هم نسبت به نسخه قبلی بهبود پیدا کرده است و با ارائه حداکثر توان در دورهای پایین‌تر، به شتاب‌گیری روان‌تر خودرو کمک می‌کند.

آپشن‌های کوییک تیپ GX

مصرف سوخت ترکیبی کوییک تیپ GX برابر با ۶,۹ لیتر در صد کیلومتر است که نسبت به دیگر نسخه‌های دنده‌ای، بهبود ۰.۳ لیتری را نشان می‌دهد. اما سایپا هنوز از عدد شتاب این خودرو صحبت نکرده است و باید تا زمان عرضه این خودرو به بازار و تست میدانی منتظر بمانیم.

در حال حاضر کوییک تیپ GX تنها با گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه می‌شود و خبری از نسخه اتوماتیک آن نیست. اما به احتمال زیاد در آینده نزدیک تمامی نسخه‌های کوییک به این پیشرانه جدید مجهز شوند.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا