حوادث

ترس باعث افزایش جلیقه ضد گلوله در میان شهروندان شده است

ترس عمومی از افزایش خشونت با اسلحه و باند باعث شده تا جلیقه‌های ضدگلوله به‌طور گسترده توسط شهروندان خریداری شود.

به گزارش تجارت امروز؛ پلیس سوئد خواستار ممنوعیت استفاده شهروندان و غیرنظامیان این کشور از جلیقه ضدگلوله شد. این درخواست پس‌ازآن مطرح شد که ترس عمومی از افزایش خشونت‌های جنایی، اسلحه و باند باعث شد شهروندان سوئدی جلیقه‌های ضدگلوله بپوشند.

افزایش خشونت با اسلحه و باند در سوئد باعث ترس اجتماعی گسترده و احساس ناامنی عمومی در بین شهروندان این کشور شد که پیامدهای دیگری نیز داشت. خرید جلیقه‌های ضدگلوله توسط شهروندان سوئدی و استفاده از آن‌ها به‌ویژه توسط کودکان و نوجوانان، بحث‌های جدی را در مورد تعادل بین امنیت شخصی و ترس اجتماعی به راه انداخته است.

درحالی‌که تاکنون در سوئد به‌استثنای نیروهای پلیس، اعضای گروه‌های تبهکار به دلیل افزایش خشونت‌های داخلی از جلیقه‌های ضدگلوله استفاده می‌کردند، اکنون مردم عادی در مناطق بحرانی سوئد برای محافظت از خود به استفاده از این وسیله محافظ روی آورده‌اند.

در بحبوحه تشدید خشونت‌ها توسط باندهای مسلح، سوئد تنها در ماه‌های ژانویه و فوریه شاهد ۳۰ تیراندازی بود که چهار کشته و هشت زخمی بر جای گذاشت. جلیقه‌های ضدگلوله در سوئد تا ۱۰۰۰ کرون (۷۵۸ پوند) خریدوفروش می‌شوند و شهروندان یکدیگر را به خرید تجهیزات حفاظتی تشویق می‌کنند.

خشونت باندهای مسلح همچنان در خط مقدم بحث ملی سوئد قرار دارد، با نگرانی فزاینده در مورد سن کم کودکان کارگر و مشکلات مربوط به بمب‌گذاری در خانه‌های مرتبط با باند.

این پدیده فرهنگ رو به رشد ترس و نیاز به محافظت از خود را در بین شهروندان عادی نشان می‌دهد. رئیس پلیس اطلاعات سوئد گفت: اگرچه جلیقه‌های ضدگلوله می‌توانند جان انسان‌ها را نجات دهند، اما درنهایت معضل اجتماعی عمیق‌تری را نشان می‌دهند، یعنی عادی‌سازی خشونت و فرسایش امنیت عمومی.

مقامات سوئد، به‌ویژه در مناطق جنوبی این کشور، زنگ خطر این تحولات را به صدا درآوردند و خواستار ممنوعیت فروش تجهیزات حفاظتی به شهروندان عادی شدند. برای این اقدام، مقامات سوئدی تأیید می‌کنند که جلیقه‌های ضدگلوله در جوامع صلح‌آمیز جایی ندارند و وجود آن‌ها تنها باعث تشدید ترس و تنش بین مردم می‌شود.

بحث استفاده شهروندان از جلیقه ضدگلوله پیچیده است. حامیان استفاده غیرنظامی از جلیقه‌های ضدگلوله استدلال می‌کنند که چنین اقدامات حفاظتی یک پاسخ طبیعی به خشونت گسترده باندها است.

باوجوداین، منتقدان چنین رویه‌ای، به‌ویژه مقامات مجری قانون در سوئد، تأکید می‌کنند که استفاده گسترده از زره بدن می‌تواند منجر به اشکال خطرناک‌تر خشونت، مانند تیراندازی‌های هدفمندتر و تحکیم بیشتر فرهنگ خشونت‌های مسلحانه شود.

علاوه بر این، ارتباط نمادین جلیقه‌های ضدگلوله با وابستگی به باند می‌تواند ترس و بی‌اعتمادی عمومی را تشدید کند.

تاکنون هیچ اتفاق‌نظری در مورد ممنوعیت پیشنهادی وجود ندارد و برخی از مقامات از اقدامات فوری‌تر برای رسیدگی به دلایل اصلی خشونت گروهی حمایت می‌کنند.

در واکنش به تشدید خشونت باندهای مسلح، گو نار استرومر، وزیر دادگستری سوئد اخیراً توافقنامه همکاری با فرانسه را باهدف تقویت تلاش‌ها برای مبارزه با جنایات سازمان‌یافته، با تأکید بر بعد بین‌المللی فعالیت‌های باندهای مرتبط با باندها امضا کرد.

این توافقنامه که بر اشتراک اطلاعات و همکاری عملیاتی تمرکز دارد، گام مهمی در رسیدگی به شبکه‌های پیچیده‌ای است که به قاچاق مواد مخدر و اسلحه دامن می‌زند. ازآنجایی‌که سوئد با چالش‌های خشونت گروهی و تأثیر آن بر جامعه مواجه است، بحث در مورداستفاده از جلیقه‌های ضدگلوله نیاز مبرم به استراتژی‌های جامعی را نشان می‌دهد که هم به علائم و هم علل ریشه‌ای این بحران رسیدگی می‌کند.

انتهای مطلب/ ا.م

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا