اجتماعی

تولد حضرت معصومه، مناسبت روز دختر در 21 اردیبهشت بر همگان مبارک باد!

هر ساله در تقویم ایران تولد حضرت معصومه، مناسبت روز دختر را جشن می گیرند. در این مقاله به مناسبت روز دختر می پردازیم.

به گزارش تجارت امروز؛ تولد حضرت معصومه، مناسبت روز دختر در کشور و سنت ما ارزش بسیار زیادی دارد. در این روز هر کس که فرزند دختر دارد به جشن و پایکوبی می پردازد. در این روز عزیز معمولا دختران عزیز هدایای نفیسی از سمت پدر و مادر خود دریافت می کنند.

مناسبت روز دختر پیشنهاد چه کسی بود؟

پیشنهاد نامگذاری روز ملی دختران همزمان با روز ولادت حضرت معصومه(س) و درج آن در تقویم رسمی کشور، اولین بار از سوی فرهنگسرای دختران مطرح شد و پس از بررسی در مجموعه امور زنان شهرداری تهران به کمیته «بررسی نامگذاری روزها در تقویم» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد. با طی کردن مسیر قانونی خود در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و مقرر شد از سال ۸۶ اول ذی القعده روز ولادت حضرت معصومه(س) به عنوان روز ملی دختران در تقویم‌ها درج گردد.

تولد حضرت معصومه، مناسبت روز دختر

از دلایلی که تولد حضرت معصومه، مناسبت روز دختر در این عزیز است، وییکی این حضرت می باشد. حضرت فاطمه معصومه (ع) در اوّلین روز ماه ذى القعده سال ۱۷۳ هـ ق،  ۲۵ سال بعد از تولد حضرت امام رضا (ع) در شهر مدینه منوّره چشم به جهان گشود. از میان فرزندان بزرگوار حضرت امام موسى بن جعفر(ع)، دو فرزند ایشان یعنى حضرت امام على بن موسى الرضا (ع) و حضرت فاطمه کبری (ع) ملقّب به معصومه، از ویژگی های خاص برخوردار بوده اند تا  ادامه دهنده خطّ امامت بعد از پدر باشند.

حضرت معصومه و برادرش امام رضا هر دو به دلیل اینکه پدرشاندر زندان هارون الرشید به سر می برد. در کنار مادر خود به تنهایی بزرگ شدهاند. مادر آن ها زن بسیار پاکدامنی به نام  حضرت نجمه خاتون (س)  بود. این دو فرزند پدر خود را در سن کودکی از دست دادند و همواره در ول زندگی خود تنها بودند.

علت لقب حضرت معصومه چه بود؟

حضرت فاطمه معصومه (س) بانویی بهشتی، غرق در عبادت و نیایش، پیراسته از زشتی ها و شبنم معطر آفرینش است. شاید یکی از دلایل “معصومه” نامیدن این بانو، آن باشد که عصمت مادرش حضرت زهرا (س) در او تجلی یافته است. بر اساس پاره ای از روایات، این لقب از سوی امام رضا (ع) به این بانوی والامقام اسلام وارد شده است؛ چنان که فقیه بلند اندیش و سپید سیرت شیعه، علامه مجلسی(ع) در این باره می گوید: امام رضا (ع) در جایی فرمود: هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.

حضرت معصومه چه القابی داشتند؟

به طور کلی، سه زیارت نامه برای حضرت معصومه (س) ذکر شده که یکی از آن ها مشهور و دو تای دیگر غیر مشهور است. اسامی و لقب هایی که برای حضرت معصومه(س) در دو زیارت نامه غیر مشهور ذکر شده؛ به قرار ذیل است: طاهره (پاکیزه)،  حمیده (ستوده)؛ بِرّه (نیکوکار)؛ رشیده (حد یافته)؛ تقّیه (پرهیزگار)؛ رضّیه (خشنود از خدا)؛ مرضیّه (مورد رضایت خدا)؛ سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)؛ سیده رضیّه مرضّیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)؛ سیدهُ نساء العالمین (سرور زنان عالم). هم چنین محدثّه و عابده از صفات و القابی است که برای حضرت معصومه (س) عنوان شده است.

اهمیت و ارزش دختران در اسلام

در فرهنگ و اندیشه اسلامی، دختران از جایگاه خاصّی برخوردارند. تعابیر زیبایی که در آیات و روایات برای دختران به کار رفته، نشان از امتیاز و ویژگی خاص دختران دارد. قرآن کریم در آیه ۴۹ سوره شوری از دختر به عنوان یک هدیه بزرگ یاد می‌کند که خداوند به هر کسی که دوست دارد، فرزند دختر هدیه می‌کند.

در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام نیز زنان و دختران از جایگاه خاصی برخوردارند و با تعابیر ظریف و زیبا از آنها یاد شده است که به عنوان نمونه برخی از آن ها مورد اشاره قرار می گیرد:

  • دختران همچون گل هستند: زن (مانند یک گل) ریحانه است و خدمتگزار نیست؛ با او در هر حال و موقعیتی مدارا کن و همنشینی با او را نیکو کن تا اینکه زندگی تو باصفا گردد».
  • دختران درهای رحمت الهی: تولد دختر در احادیث اسلامى به عنوان گشوده شدن درهای رحمت‏ خدا به خانواده معرفى گردید است. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «خانه‏اى نیست که در آن دختران باشند مگر اینکه هر روز بر آن خانه دوازده برکت و رحمت از آسمان نازل مى‏شود».

تاکید قرآن بر مقام زن

حضور زن در اسلام هیچ مشکلی را بوجود نمی‌آورد. او از همان مقامی برخوردار است که توسط دین او یعنی اسلام به او اعطا شده است. موضع قرآن و مسلمانان صدر اسلام گواه این حقیقت است که وجود زن به اندازه مرد در زندگی حیاتی است و او نه در مرتبه‌ای پایین‌تر از مرد قرار دارد و نه آنکه از یک جهت فرودست محسوب می‌شود. اگر اثر فرهنگهای خارجی و تأثیرات بیگانه نبود، هرگز چنین سؤالی در میان مسلمانان مطرح نمی‌شد. مساوی بودن مقام زن و مرد برای همه مسلم بود. چنین چیزی کاملاً قابل انتظار و مطابق با واقعیت بود و هیچکس اصلاً آن را به عنوان یک مسئله در نظر نمی‌گرفت.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا