اقتصاد خرد

جدیدترین تکنیک های پس انداز ماهانه

بهترین راه پس انداز ماهانه اگر اصولی انجام شود، نه تنها باعث سخت شدن زندگی شما نخواهد شد بلکه می‌تواند در آینده به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. هرچند این مبلغ در ماه کم باشد.

به گزارش تجارت امروز؛ خیلی‌ها فکر می‌کنند صرفه جویی صرفا برای این است که بتوانیم از شر تله بی‌پولی راحت شده و در مواقع نیاز، به راحتی خرج کنیم. اما اگر دقیق‌تر نگاه کنید، صرفه جویی و بهترین راه پس انداز ماهانه که از طریق آن به دست می‌آوریم، به ما کمک می‌کند خیلی سریع‌تر از قبل به اهداف‌مان از جمله راه‌اندازی یک کسب و کار، خرید ابزار مهم، رسیدن به یک زندگی بهتر و حتی آسایش مالی برسیم.

احتمالا خیلی از شما الان دقیقا نمی‌دانید که در ماه چقدر هزینه برای هر بخش از زندگی نیاز دارید. پیشنهاد می‌کنم در ابتدا با یک حساب و کتاب سرانگشتی هزینه‌ها را برآورد کرده و پیش بروید. سپس هزینه‌های هر روزتان را نوشته و در ماه آینده به شکل دقیق‌تر با توجه به هزینه‌هایی که نوشته‌اید و بازخورد ماه قبلی، بودجه بندی کنید.

برای خودتان هدف مشخص کنید

هرچند هدف کوچک یا کوتاه مدت باشد باز هم به شما کمک خواهد کرد تا بهتر بتوانید در مقابل وسوسه خرید کردن مقاومت کنید  و در پس انداز ماهانه موفق تر باشید. مقدار واقعی دارایی‌های خودتان را محاسبه کنید. تا ندانید کجا هستید و به کجا می‌خواهید بروید، طی کردن مسیر بیهوده است.

دقیقا مشخص کنید اگر دارایی‌های فعلی‌تان از قبیل پول نقد، وسیله نقلیه و سرمایه‌گذاری‌ها را همین الان بفروشید، چقدر پول نقد خواهید داشت. بعد از اینکار، هدف مالی خودتان را برای ماه‌ها و سال‌های آینده تعیین کنید. توصیه می‌کنیم هدف شما واقع‌بینانه و به اندازه‌ کافی بلندپروازنه باشد تا وقتی به آن فکر می‌کنید انرژی بگیرید و برای ادامه راه انگیزه پیدا کنید.

اول به خودتان پول پرداخت کنیدپس انداز ماهانه با مبلغ کم

یکی از راه های اثر بخش در پس انداز ماهانه کردن این است که وقتی پولی بدست آوردید، در همان ابتدا تا جایی که می‌توانید مبلغی از این پول را کنار بگذارید. این پول برای شماست و وقتی این پول را کنار گذاشتید باید فرض کنید اصلا وجود ندارد.

فرقی نمی‌کند این پول از شغل اصلی شما بدست بیاید، سود سهام باشد یا از یک معامله کوچک یا از هر طریق دیگر زمانی که پول بدست‌تان رسید باید بصورتی سخت‌گیرانه درصدی مشخص از این مبلغ را بردارید و دور از دسترس خودتان در جایی بهترین راه پس انداز ماهانه کنید.

برداشتن مبلغ از روی درآمد در زمانی که درآمد بدست‌تان رسیده، دو مزیت دارد. اول اینکه از خرج شدن بیهوده پول شما جلوگیری می‌شود و دوم اینکه با انجام مداوم اینکار و مشاهده افزایش موجودی این بهترین راه پس انداز ماهانه، انگیزه شما برای بهترین راه پس انداز ماهانه بیشتر افزایش می‌یابد. این روش را انجام بدهید حتی اگر در ابتدا بتوانید چندده‌هزار تومان کنار بگذارید.

هزینه‌های اضافی را کاهش دهید

صرفه جویی برای پس انداز ماهانه هر چندهزار تومان در هر هفته در طول زمان اضافه خواهد شد. سعی کنید هزینه های زندگی را کاهش بدهید. خود را از ضروریات محروم نسازید، اما از تجملات و هر چیزی که به آن نیاز ندارید بکاهید. بسیاری از افراد ثروتمند در دنیا با صرفه‌جویی زندگی می‌کنند، چرا شما اینگونه نباشید؟

پول زیاد همراهتان نداشته باشید

همانقدر که خساست باعث رنج و عذاب است ولخرجی زیاد هم باعث پشیمانی است. اگر ولخرجی معضل زندگی‌تان شده و هر ماه برای پول‌های زیادی که هدر می دهید غصه می‌خورید، اگر کنترل خرج‌هایتان از دست‌تان خارج شده، اولین و ساده‌ترین راهکار این است که به اندازه نیاز هر روزتان پول حمل کنید.

به این ترتیب هم دزدان احتمالی کیف‌تان را ناامید می‌کنید، هم از خرج‌های زیادی جلوگیری خواهید کرد. این قانون در برگیرنده کارت های بانکی هم می‌شود. لازم نیست همیشه کارت بانکی شما در جیبتان باشد.

با ولخرج‌ها نگردید

تاثیر کمال اطرافیان و دوستانتان را هیچ وقت از دست کم نگیرید. دوستان ولخرج شما را ولخرج می کنند، از آن‌ها فاصله بگیرید. نه اشتباه نکنید حرف خسیس‌ها این نیست که دوستان ولخرج‌تان را رها کنید بلکه با آن‌ها در مکان‌هایی قرار بگذارید که امکان ولخرجی کمتر است. یک مرکز خرید و یا یک رستوران گران قیمت محل مناسبی برای قرار گذاشتن با ولخرج‌ها نیست.

برای خرید برنامه ریزی کنید

تعیین مقدار مواد غذایی دشوار است اما برنامه ریزی به صرفه جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند. تهیه فهرست از موارد مورد نیاز به شما کمک می‌کند از خریدهای ناگهانی که قیمت نهایی خرید را افزایش می‌دهند، اجتناب کنید. داشتن یک برنامه غذایی برای صبحانه، ناهار و شام به شما کمک می‌کند بیشتر در خانه غذا بپزید و هزینه سفارش غذا را به صورت پس انداز ماهانه ذخیره کنید.

لیست خرید بنویسیدلیست خرید تهیه کنید

بهتر است قبل از خروج از خانه لیست کاملی از محصولات مورد نیازتان تهیه کنید. با این کار در هنگام خرید زمان کم تری صرف گشت زدن در فروشگاه می کنید و علاوه بر آن یک دید کلی از کالاهای مصرفی خود و هزینه های آن ها به دست می آورید. سعی کنید به لیست خود مقید باشید و کالایی را خارج از لیست خریداری نکنید. اگر در هنگام خرید به کالایی برخوردید که به نظر ضروری می آمد، آن را به لیست خرید بعدی خود اضافه کنید. با این کار محاسبه و کنترل هزینه هایتان راحت تر خواهد بود.

برای خرید سقف بگذارید

برای هر نوع خریدی از لباس و تفریح گرفته تا مسافرت رفتن خود قاعده و قانون تعریف کنید. این به معنی خودآزاری نیست. دقت کنید این توصیه ها برای کسانی است که از اعتدال خارج شده اند و نیاز به کنترل دقیق دارند. اگر جزو ولخرج ها نیستید و می‌توانید تعادل را رعایت کنید لازم نیست خیلی سخت بگیرید اما برای ولخرج‌ها تا بازگشتن به مسیر درست این یک راهکار ضروری است.

از خرید وسایل غیره ضروری خودداری کنیدبا دقت محصول انتخاب کنید

بد نیست تعریفی از وسایل ضروری و غیر ضروری داشته باشیم. وسایل ضروری، آن دسته از لوازمی هستند که در صورت نبودنشان، بخشی از زندگی مان دچار مشکل می شود. اما وسایل غیرضروری، تاثیر مهمی بر زندگی ما نمی گذارند. اجازه بدهید با یک مثال این موضوع را روشن تر کنیم.

مثلا نبود یک اتو مو هیچ آسیبی به زندگیتان وارد نمی کند. شما می توانید با یک سشوار، موهای خود صاف کنید. اما خرید یک سرم مو برای نرم کردن موهای زبر و خشن لازم است. البته به این مورد هم توجه داشته باشید که تعریف وسایل ضروری و غیرضروری به تناسب افراد مختلف، متفاوت است. یا سرم مو برای کسی که موهای نرم و لطیفی دارد، یک وسیله غیرضروری است. اما برای سلامتی موی فردی دیگر ضرورت دارد. پس باید متناسب با شرایط و نیاز خود کالای ضروری و غیرضروری را از هم تشخیص دهید تا در پس انداز ماهانه موفق تر باشید.

مواد غذایی تهیه کنید که بتوانید ترکیب کنید

گاهی مواد غذایی در خانه وجود دارند اما نمی‌توانید از آن‌ها یک وعده غذایی دارای ارزش غذایی تهیه کرد. در این مواقع تهیه لیست بر اساس دستورهای غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا از مواد غذایی در خانه وعده‌های غذایی آماده کنید و علاوه‌بر صرفه جویی در هزینه‌ها، از فاسد شدن و دور ریختن یا بدون استفاده ماندن آن‌ها جلوگیری کنید.

خرید ماهانه اقلام مورد نیاز

اگر خانواده پرجمعیتی هستید و یا محلی مانند انباری برای نگهداری مواد غذایی دارید، خرید مواد غذایی در حجم زیاد به شما کمک می‌کند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. البته نگهداری مواد غذایی در حجم زیاد نیاز به مراقبت و رسیدگی مداوم دارد تا فاسد نشوند و حشرات آن‌ها را غیرقابل استفاده نکنند. خرید در حجم زیاد معمولا با تخفیف در قیمت نیز همراه است. البته اگر خاناوده پرجمعیت ندارید و یا امکان نگهداری مواد غذایی به صورت بهداشتی را ندارید، خرید عمده گزینه مناسبی برای شما نیست.

فروشگاه مناسبی را انتخاب کنیدخرید از فروشگاه تخفیف دار

بسیاری از مردم به دلیل دسترسی آسان و نزدیکی به محل زندگی از فروشگاه ثابت خرید می‌کنند. در برخی موارد تغییر فروشگاه و خرید کالاها با قیمت مناسب‌تر می‌تواند به صرفه جویی در هزینه‌ها کمک کند. شما باید ببینید کدام محصول را می‌توانید در کدام فروشگاه با قیمت بهتری تهیه کنید و بر این اساس لیست خرید خود را کامل کنید. گاهی فروشگاه‌های کوچک نیز قیمت مناسبی برای محصولات غذایی ارائه می‌دهند که می‌تواند جایگزین خوبی برای فروشگاه‌های بزرگ باشد.

کمی سختی را تحمل کنید

برای برنامه‌ریزی و صرفه جویی در هزینه‌ها باید انرژی بیشتری برای تهیه کالاهای مورد نیاز خود صرف کنید. جستجوی قیمت مناسب‌تر برای تهیه مواد غذایی، خرید مواد غذایی بر اساس دستور پخت غذاهای مختلف و پخت و پز بیشتر در خانه می‌تواند کار شما را کمی سخت کند. اما نتیجه مطلوبی خواهد داشت و به شما کمک می‌کند با حفظ سلامتی و تامین مواد مقوی مورد نیاز بدن از تاثیرات تورم در امان باشید.

در مورد خرید محصولات حساس باشید

متخصصان تغذیه می‌گویند مردم باید میوه‌ها و سبزیجات بیشتری بخورند. انتخاب میوه‌ها و سبزیجات منجمد، کنسرو شده یا خشک شده راهی عالی برای صرفه جویی در هزینه‌ها و دریافت ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها در رژیم غذایی است. مراقب مقدار نمک و قند استفاده شده در این محصولات باشید.

اشتراک‌های آنلاین خود را کاهش دهید

امروزه سرویس‌های پخش و سرگرمی اینترنتی مختلفی راه‌اندازی شده‌اند. شما ممکن است در چند سرویس مختلف ثبت‌نام کرده و حق اشتراک پرداخت کنید. حالا وقت آن است که در عضویت خود بازنگری کنید. تنها سرویس‌هایی را نگه دارید که همچنان و همیشه از آن‌ها استفاده می‌کنید. اشتراک‌های کمتر استفاده شده را لغو کنید. اگر بعد از مدتی متوجه شدید که واقعاً به آن سرویس احتیاج داشتید، هیچ مشکلی نیست و مجدداً می‌توانید آن را سفارش داده و تمدید کنید. یادتان باشد، برخی از این سرویس‌ها به شما امکان می‌دهند که چندنفره و به‌صورت هم‌زمان از آن‌ها استفاده کنید. به این شکل، می‌توانید با دوستان و یا خانواده خود مشترک شده و این هزینه را به صورت پس انداز ماهانه، صرفه‌جویی کنید.

به دنبال آموزش و یادگیری باشیدیادگیری ها جدید

وارن بافت، یکی از موفق ترین سرمایه گذاران، هر کتاب آموزش سرمایه گذاری را که در دسترس داشته است مطالعه نموده (حداقل ۱۰۰ کتاب ) قبل از اینکه بیست ساله بشود. کسانی که به دنبال آموزش خودشان نیستند و حاضر نیستند روی خودشان سرمایه‌گذاری کنند، محکوم به پرداخت بهای ناآگاهی خود می‌باشند. مانند کسانی که بدون اطلاع وارد بورس می‌شود و ضرر می‌کنند.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا