صنعت

خرید دیگ روغن داغ |قیمت دیگ روغن داغ

دیگ روغن داغ یک مبدل های حرارتی صنعتی است که عمل انتقال حرارت را انجام می دهد؛ به این صورت که گرمای گازهای داغ حاصل از احتراق مشعل، به روغن حرارتی که در لوله ها جریان دارد منتقل و باعث افزایش دمای آن می شود. دیگ های روغن داغ جایگزین دیگ های بخار و آب گرم هستند و برای تولید دمای بالا در فشار پایین مورد استفاده قرار می گیرند؛ چراکه دیگ های بخار برای افزایش دمای آب به فشار بالا نیازمندند. از آنجا که بالا بردن فشار، کاهش ضریب ایمنی را در پی دارد و ممکن است مخاطرات جبران ناپذیری به وجود آورد، در دماهای بالا از بویلر یا دیگ روغن داغ استفاده می شود.

در ادامه ضمن آشنایی با ساختار این نوع از دیگ ها، به معرفی اجزای تشکیل دهنده آنها می پردازیم و نکاتی را که باید به هنگام خرید بویلر روغن داغ مورد توجه قرار داد مرور می کنیم. همچنین درخصوص موارد تأثیرگذار بر قیمت دیگ روغن داغ صحبت می کنیم.

کاربرد دیگ روغن داغ در صنایع

مزایای زیاد و کاربری آسان دیگ های روغن داغ، آنها را به یکی از پراستفاده ترین بویلرها جهت گرمایش غیرمستقیم تبدیل کرده است. برای مثال در صنایع تولید آسفالت و قیر، صنایع تولید چسب و رزین و صنایع شیمیایی از بویلر روغن داغ استفاده می شود.

انواع دیگ های روغن داغ

بویلرهای روغن داغ براساس پارامترهای مختلفی تقسیم بندی می شوند؛ از جمله:

  • نوع ساخت: دیگ های روغن داغ از نظر طراحی در دو نوع افقی و عمودی تولید می شوند که هر دو مزایای خود را دارند. غالباً از دیگ های عمودی در ظرفیت های پایین و یا به سبب محدودیت فضا استفاده می شود. همچنین هیترهای افقی معمولاً راندمان بیشتری دارند.
  • نوع سوخت: سوخت یک بویلر می تواند گاز، گازوئیل، مازوت و یا هر سه باشد. دیگ های روغن داغ بر این اساس به همراه مشعل گازسوز، گازوئیل سوز، دوگانه سوز (گاز و گازوئیل) و یا سه گانه سوز که علاوه بر گاز و گازوئیل از مازوت استفاده می کند ساخته می شوند.
  • تعداد پاس: دیگ های روغن داغ تک پاس، دو پاس و سه پاس هستند. مقصود از تعداد پاس، جابجایی سیال از ابتدا تا انتهای یک مبدل حرارتی است. اگر ورودی و خروجی مبدل یکسان باشد، به آن دو پاس می گویند و اگر سیال سه مرتبه از مسیر مبدل عبور کند، آن بویلر سه پاس است. قیمت دیگ روغن داغ بسته به تعداد پاس های آن متفاوت است.

اجزای دیگ روغن داغ

یک دیگ روغن داغ جهت کارکرد اصولی دارای اجزای زیر است:

  • دیگ روغن داغ: انتقال دهنده حرارت مشعل به روغن است که ظرفیتش متناسب با فرایند موردنظر انتخاب می شود.
  • مشعل: ظرفیت مشعل معمولاً ۱۰ الی ۲۰ درصد بیشتر از ظرفیت دیگ است.
  • پمپ سیرکولاتور: جهت گردش روغن مخصوص حرارتی در دیگ روغن داغ از پمپ سیرکوله استفاده می شود.
  • منبع تغذیه: جهت تأمین کسری روغن در سیستم و همینطور تخلیه روغن سیستم، از یک منبع تغذیه بهره گرفته می شود.
  • پمپ تغذیه: از این پمپ برای روغن گیری سیستم و همچنین جبران کسری روغن سیستم استفاده می شود. این پمپ وظیفه پمپاژ روغن از منبع تغذیه به منبع انبساط را بر عهده دارد.
  • منبع انبساط: زمانی که روغن گرم می شود، حجمش افزایش می یابد. لذا لازم است مخزنی تعبیه شود تا افزایش حجم روغن موجود در سیستم به آن انتقال یابد.
  • تجهیزات کنترل: لازم است تا دیگ روغن داغ مجهز به تجهیزات کنترل کننده فشار و دما باشد تا کارکرد درست و ایمن سیستم تضمین شود.
  • تابلو کنترل: برای کنترل مشعل، پمپ و سایر تجهیزات کنترل، سیستم دیگ روغن با یک تابلو برق تجهیز شده است.
  • جداکننده گاز از روغن: جداکننده گاز مخزنی است که به روش فیزیکی و با برهم زدن جریان روغن حرارتی، گازهای نامحلول را از روغن جدا می کند.
  • شیر آلات: در یک دیگ روغن داغ، شیرآلات شامل شیرهای مقاوم به حرارت، صافی های یکطرفه و لرزه گیرها هستند.

نکات مهم هنگام خرید دیگ روغن داغ

  • کیفیت بالا و استاندارد: یک دیگ استاندارد و باکیفیت، باید از مواد اولیه و استاندارد ساخته شود. استفاده از لوله هایی که آتشخوار نیستند مجاز نیست. همچنین لوله ها نباید هیچگونه درز و شکافی داشته باشند. استفاده ار ورق ها و لوله های فلزی که ضخامتی کمتر از حد مجاز دارند، باعث کاهش طول عمر دیگ و بروز خطرات فراوان می شود.
  • ساختار دقیق و تخصصی: دیگ روغن داغ باید توسط تولیدکنندگان متخصص، ماهر و مجرب تولید شود؛ چراکه تولید این محصول دارای پیچیدگی و ظرایفی است که به دانش تخصصی نیازمند است. قبل از خرید دیگ روغن داغ ضروری است تا از توانایی و تخصص فنی سازنده مطمئن شوید. موارد زیادی وجود دارد که قیمت دیگ روغن داغ فدای کیفیت آن شده و محصول نهایی، خریدار را با مشکلات فراوان و مخاطرات جدی روبرو کرده است.
  • انجام آزمون های های استاندارد: تمامی جوشکاری ها و اتصالات هیتر روغن داغ باید به وسیله شرکت بازرسی تحت نظارت اداره استاندارد کنترل شود و گزارشات آن به طور کامل ارائه شود تا از کیفیت جوش ها اطمینان حاصل شود.
  • استفاده از قطعات و تجهیزات باکیفیت: دیگ روغن باید به یک سیستم کنترل با تجهیزات باکیفیت و معتبر مجهز باشد تا در صورت وقوع هرگونه مسأله از جمله افزایش بیش از حد مجاز دمای روغن، سرکوله نشدن روغن و… به شکل اتوماتیک با قطع مشعل از ادامه فعالیت دیگ جلوگیری کند.

توجه به موارد مذکو، می تواند به خرید دیگ روغن داغ باکیفیت مناسب منتهی شود و خریدار را از انتخابش راضی کند. تمامی موارد مذکور، در دیگ های روغن شرکت بویلر ایران لحاظ شده است تا امکان بروز مخاطرات به پایین ترین میزان برسد. همچنین این شرکت با چک کردن دوره ای تجهیزات و بررسی و سرویس های لازم، به ارتقای راندمان دستگاه می پردازد و از بروز آتش سوزی و سایر مشکلات احتمالی جلوگیری به عمل می آورد. قیمت دیگ روغن داغ عرضه شده توسط شرکت بویلر ایران نسبت به سایر شرکت ها پایین تر است؛ چراکه خرید مستقیم محصولات از شرکت مذکور، به حذف واسطه ها و کاهش قیمت منجر شده است.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا