صنعت

دیگ بخار | خرید دیگ بخار

دیگ بخار یا همان بویلر (boiler) یک مخزن بسته است که در آن یک سیال (غالباً آب) به وسیله گرمای حاصل از احتراق یک ماده سوختنی، به بخار آب (بویلر بخار) و یا آب گرم (بویلر آب گرم) تبدیل می شود. بخار و یا آب خارج شده از بویلر، در بسیاری از مراکز مورد استفاده قرار می گیرد که ساده ترین آن، موتورخانه ساختمان است. نیروگاه های تولید انرژی، بیمارستان ها، صنایع بتن سازی، نیروی محرکه لوکوموتیو و… از جمله دیگر مواردی هستند که از دیگ های بخار بهره می گیرند. در ادامه مطلب، به بیان جزئیات بیشتری درباره این دستگاه می پردازیم و نکات حائز اهمیت را به هنگام خرید دیگ بخار بیان می کنیم.

جنس دیگ بخار

دیگ های بخار در ۲ نوع چدنی و فولادی عرضه می شوند که دیگ چدنی برای ایجاد فشار کم و دیگ فولادی برای ایجاد فشار بالا است. امروزه به دلیل هزینه بالای نصب و راندمان پایین، دیگ های چدنی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و اغلب مشتریان، تمایل به خرید دیگ بخار فولادی دارند.

مدل های رایج

بویلرها در مدل‌ ها متنوعی تولید می شوند که رایج ترین آنها، دیگ بخار خوابیده و ایستاده است. اما برحسب نوع عملکرد، دیگ ها به دو دسته واترتیوب و فایرتیوب تقسیم می شوند که هریک از آنها مزایای خاص خود را دارند.

دیگ بخار واترتیوب یا لوله آبی (water tube)

طرز کار این مدل به این صورت است که لوله هایی که آب در آنها جاری است، توسط شعله مشعل احاطه می شوند و به این ترتیب، حرارت به آب اتقال می یابد و آن را به بخار تبدیل می کند. واترتیوب ها توانایی تولید بخار با فشار بالا و همچنین بخار سوپرهیت را دارند. این نوع از بویلرها، بیشتر در صنعت کاربرد دارند و در تهویه مطبوع و مصارف عمومی استفاده نمی شوند.

دیگ بخار فایرتیوب یا لوله آتشی (fire tube)

در بویلر فایرتیوب، گازهای داغ تولید شده در کوره دیگ، از درون لوله های فولادی بلندی عبور می کند تا آبی که در اطراف این لوله ها جریان دارد، به بخار تبدیل شود. این نوع دیگ ها معمولاً برای تولید ظرفیت های پایین بخار به کار گرفته می شوند. نکته ای که به هنگام خرید بویلر باید به آن توجه داشت این است که فایرتیوب ها از استوانه های جدار نازک ساخته می شوند و نمی توانند فشاری بالاتر از ۳۰ بار را تحمل کنند و برای دستیابی به ظرفیت ها و فشار های بالاتر، باید از دیگ های واترتیوب بهره جست.

دسته بندی فایرتیوب ها

یکی از روش های دسته بندی این دیگ ها، تعداد پاس آنها است؛ یعنی تعداد دفعات عبور گازهای داغ احتراقی از درون لوله های بویلر. محفظه احتراق، حکم پاس اول را دارد بعد از آن، لوله های آتشخوار به عنوان پاس های بعدی درنظر گرفته می شوند. متداول ترین نوع فایرتیوب در این گروه، دیگ بخار سه پاس است که در ساختمان داخلی آن از دو پاس لوله های آتشخوار استفاده شده است. بویلر های فایرتیوب به ۲نوع وت بک (wet back) و درای بک (dry back) نیز دسته بندی می شوند.

اجزای بویلرها

بسته به مدل آن، اجزای دیگ بخار می تواند تا حدی با دیگری متفاوت باشد. به عنوان مثال در یک بویلر سه پاس، اجزای زیر به کار رفته اند:

بدنه بویلر، شاسی بویلر، لوله های آب، پمپ های آب تغذیه، مشعل، دودکش، عایق، فشارسنج، محفظه برگشت، درب جلویی، خروجی اصلی بخار، سوییچ های فشار، خطوط کنترل کننده سطح، دریچه های بازرسی، شیرهای اطمینان، محفظه برگشت، تابلو برق، شیر زیرکش، پاس دوم و سوم لوله های آتشخوار، قلاب های حمل و نقل.

راه اندازی دیگ بخار

جهت راه اندازی بویلر، مراحل زیر را انجام می دهیم:

  • قرار دادن دستگاه روی سکوی مخصوص
  • اتصال انشعابات لازم از قبیل آب، گاز و برق به دستگاه
  • باز کردن شیر تغذیه پمپ
  • روشن کردن کلید پمپ روی تابلو برق
  • روشن کردن کلید اصلی برای فعال سازی مشعل (این مرحله پس از آبگیری و حصول اطمینان از محکم بودن تمامی اتصالات انجام می شود)
  • بازکردن شیر خروجی بخار (این مرحله بعد از گذشت چند دقیقه و رسیدن فشار به میزان مورد نظر انجام می شود تا بخار در مسیر موردنظر قرار بگیرد)

نگهداری از بویلر

سیستم داخلی دیگ بخار، در هر رادیاتور دارای یک سری تله است که برای کاهش فشار بیش از حد تعبیه شده اند. عمر مفید این تله ها ۶ سال است و پس از گذشت این مدت، کارایی آنها افت می کند. به همین خاطر باید به دقت از آنها نگهداری کرد تا بتوانند به درستی کار کنند و خطایی در خروجی آنها رخ ندهد. نگهداری از تله بخار، به حفظ قدرت و راندمان دستگاه کمک شایانی می کند. اما این کار بسیار دشوار و طاقت فرسا است و باید توسط یک تکنیسین مجرب صورت گیرد تا عملکرد دیگ بخار به صورت دوره ای بررسی شود.

نکات مهم در هنگام خرید بویلر

وقتی قصد خرید دیگ بخار را داریم، اول از همه باید به ظرفیت و فشار کاری مورد انتظارمان توجه کنیم. اغلب دیگ های مورد استفاده در ساختمان های مسکونی و تجاری، فولادی کوره برگشتی و سه پاس هستند و در ساختمان هایی با ارتفاع کمتر، از بویلرهای چدنی استفاده می شود. بویلرهای واترتیوب و فایرتیوب فولادی، بیشترین استفاده را در صنعت دارند.

ساخت دیگ های بخار واترتیوب و فایرتیوب، به سبب بالا بودن فشار کاری و متعاقباً خطرات ناشی از ساخت و بهره برداری نامناسب از آنها، باید تحت استانداردهای ویژه ای انجام شود. پس شرط اصلی به هنگام خرید بویلر، دارا بودن نشان استاندارد است.

خرید دیگ بخار استاندارد

در ساخت دیگ های بخار شرکت ماشین سازی حرارت بویلر ایران، از باکیفیت ترین مواد اولیه و تجهیزات استفاده شده است. استفاده از تکنولوژی روز دنیا، از دیگر مزایای خرید دیگ بخار بویلرایران است. این شرکت علاوه بر توجه به کیفیت محصولات، به طراحی شکل ظاهری آنها هم اهمیت داده و دستگاه های خوش ساختی را روانه بازار کرده است. همچنین همه قطعات مورد استفاده در دیگ بخار بویلر ایران، بر اساس استانداردهای جهانی ساخته شده است که مضاف بر کیفیت، از ایمنی بالایی هم برخوردارند.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا