صنعت

انتقادهای صریح رییس هیات امنای خانه صنعت کاران ایران از جریان اقتصادی کشور

رییس هیات امنای خانه صنعت کاران ایران معتقد است ریل اقتصادی کشور در مسیر کارشناسی شده و علمی نیست و به همین دلیل با وجود هزینه های فراوان رشد اقتصادی مورد نظر و متناسب با هزینه ها ایجاد نشده است.

سیدمحمد موسوی – رییس هیات امنای خانه صنعت کاران ایران – در گفت و گو با خبرنگار نگاه تجارت با انتقاد از ناکامی ها در بهبود وضعیت مناطق به محروم کشور گفت: از گذشته تا انقلاب سیاست هایی بوده است که عمدا مناطق محروم رشد نکنند چون فکر می کردند مردم این مناطق به لحاظ شجاعت و غیور بودن در صورتی که از مشکلات معیشتی رها شوند جلوی حاکمان ظالم می ایستند و می خواستند اینها را مشغول خودشان نگه دارند و امرار معاش شان سخت باشد .اما بعد از انقلاب و در نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش هایی برای رفع محرومیت از این مناطق شد که به هدف نرسید و به نظر من مهمترین دلیل ناکامی، ضعف، منطبق نبودن اقدامات با نظرات کارشناسان و علم اقتصاد بود. با وجود همه تلاش ها هنوز فقر و محرومیت از این مناطق زدوده نشده است.
او افزود: در این مناطق کشاورزی حرف اول را می زند ولی کشاورزان به خاطر کمبود آب و نبود سیاست های درست ابی در کشور در برخی موارد از کشت منع شده اند و کشاورزی صنعتی هم که ایجاد نشده است تا از هدر رفت منابع آبی جلوگیری کند. دولت ضمن تشویق کشاورزان به کشاورزی صنعتی ، باید کشت ها را مدیریت کند تا محصول کشاورز روی دستش نماند. اتفاقی که هنوز به خوبی انجام نشده است.
موسوی بر مشارکت با مردم در اجرای طرح های اقتصادی در مناطق محروم تاکید کرد و گفت: اگر ما در سیاست هایمان برنامه ریزی منطقی کنیم باید کاری کنیم که مردم در کسب و کارهایشان به درآمدهای مناسب برسند در این صورت شهرهایشان و اراضی کشاورزی شان رونق می یابد. دولت به دنبال آن نیست که مردم را در این مناطق مردم محلی را به صورت جدی به بازی بگیرد. بلکه گاهی می بینیم عده ای رانتخوار به عنوان فعال اقتصادی وارد این استان ها شده و فعالیت های عمرانی به نفع اینها تمام می شود.
رییس هیات امنای خانه صنعت کاران ایران با بیان این که «تا وقتی دولت در فعالیت های اقتصادی انحصار می ورزد مشکل حل نمی شود . باید کاری کنیم که مردم خودشان فعالانه اقتصاد را رونق ببخشند و عواید آن هم به جیب خودشان برود در این صورت آنقدر از نظر اقتصادی رشد می کنند که دیگر نیازی به یارانه ها نخواهند داشت. در حالی که هم اکنون کاری می کنیم که مردم هر چه بیشتر به یارانه وابسته شوند.
او با تاکید بر این که « یکی از مشکلات نمایندگان و مسئولان این است که تلاش می کنند اختیارات دولت را بیشتر کنند » گفت: نگاهی به مصوبات مجلس و دولت در سال های گذشته نشان می دهد که تلاش برای اختیار بیشتر دادن به دولت است سیاستی که هیچ گاه جواب نداده و کسب و کار مردم را هم تسهیل نمی کند.
موسوی در ادامه گفت: اگر در زمینه صنعت و هزینه هایی در این زمینه کردیم به صورت تخصصی عمل می کردیم هم اکنون کشوری ثروتمند بودیم اما این طور عمل نکردیم، به عنوان مثال در اصفهان ذوب آهن ساخته ایم و زاینده رود را خشک کرده ایم و اصفهان که افتخار مردم ایران است دچار آسیب شده است. این نشان می دهد که وقتی ذوب آهن را در اصفهان می خواستیم بسازیم به علم این حوزه توجه نکرده ایم و این مشکل ساز شده است.
او با اشاره به تسهیلاتی که دولت به فعالیت های اقتصادی در مناطق محروم می دهد گفت: این تسهیلات مناسب بود اما شرایط را طوری پیش بردیم که این صنایع نه تنها باعث رشد آن مناطق نشوند بلکه باعث دردسر در آن منانطق شدیم از کارخانه تزریق پلاستیک بگیرید تا فرش بافی و ماکارونی همه به دلیل کیفیت پایین فعالیت ورشکست شده اند. در حالی که معتقدم باید در مناطق محروم کارخانه های بزرگ بسازیم تا در کنار آن کارخانه های کوچک هم راه اندازی شود. کارخانجات بزرگ می توانند مثل پدر صنایع کوچک را حفظ کند و باید در مناطق محروم به سراغ کارخانجات بزرگ می رفتیم و من این پیشنهاد را در دولت های قبل دادم اما توجه چندانی نشد.
او با انتقاد از سیاست های اقتصادی بین المللی ایران گفت: همه از بازار ۸۰ میلیونی ما بهره می برند اما ما از بازارهای دیگران استفاده نمی کنیم که این به سیاست های داخلی و خارجی و فرهنگ ما بر می گردد. و بیشترین آسیب را در این زمینه صنایع و کسب و کارهای داخلی می خورند و مناطق محلی هم بی بهره از مبادلات اقتصادی ما می مانند.
موسوی تاکید کرد: تا سبد صادراتی خود را عوض نکنیم چیزی درست نخواهد شد. رییس جمهور محترم هر کسی که می خواهد باشد از مرحوم هاشمی رفسنجانی تا احمدی نژاد و خاتمی. تا اتکا به نفت را کاهش ندهند و محصولات دیگری را در سبد صادرات قرار ندهند مشکلات اقتصادی مملکت حل نخواهد شد. اگر به این سو حرکت کنند مطمئنم مردم همراهی می کنند و از بن بست اقتصادی پیش رو خارج می شویم.
او درباره رئیسی گفت: من معتقدم رییسی آدم شجاعی است اما شجاعت را باید ببینم در کجا باید استفاده کنیم مکان استفاده از شجاعت هم خیلی مهم است. اقتصاد امروز دچار روزمرگی است و همه تلاش می کنند که شرایط فعلی تا حد ممکن حفظ شود
رییس هیات امنای خانه صنعت کاران درباره جراحی اقتصادی گفت: جراحی باید پس زمینه داشته باشد دولت را نمی توان با سوبسید اداره کرد باید ارزش پول ملی را بالا ببریم نه این که به صورت تصنعی کالایی که ۱۵ هزار تومان تمام شده است را با قیمت پایین به بازار عرضه کنیم این بازارگردانی تصنعی است.
او افزود: ما به دولت پیشنهاد داده ایم ۳۵ درصد از داشته های دولت مثل تجهیزات بسیاری که در انبارها خاک می خورند و بلااستفاده مانده اند، فروخته شود. برخی بنگاه ها مثل تیم های فوتبال را می توان فروخت بر اساس برآورد ما دولت می تواند با فروش اینها چیزی نزدیک به ۶۰ درصد از پول های مازاد جامعه که ایجاد تورم کرده است را جمع آوری کند. و همچنین فروش بعضی امتیازات دولتی که به قیمت منطقی مثل استقلال و پرسپولیس و … باعث می شود که منابع کلانی به خزانه بیاید. پیشنهاد ما این است که آن منابع که به صورت پول کاغذی به دولت می آید را باید پانچ کرد تا ارزش پول ملی رشد کند. و این تحولی در اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد.
موسوی از برخی رفتارها و برخوردها با سرمایه گذاران انتقاد کرد و گفت: بزرگترین فرار سرمایه گذاری در دولت رییسی در حال وقوع است من به آقای رئیسی پیشنهاد می دهم که مدیران نالایق خود را کنار بگذارد چرا باید یک سرمایه گذار که منابع خود را تبدیل به کارخانه کرده است با برخوردهای قضایی نامناسب تصمیم بگیرد که کارخانه را بگذارد و از کشور برود.
او درباره فعالیت های خانه صنعتکاران ایران گفت: خانه صنعت کاران ایران مجموعه ها و هلدینک های بزرگ سرمایه گذاری را دارد که طی تفاهم با آنها می تواند منابع ارزان قیمت تری نسبت به بانک در اختیار سرمایه گذاران و فعالان صنعت قرار دهد این پول ها همه سالم هستند و در تفاهم با برخی هلدینگ ها تامین می شود. ما روال مان این است که منابع سالم را تهیه می کنیم و آن را در اختیار چون کارشناسانه می دهیم و بر انجامش نظارت می کنیم نتایج بسیار ارزشمندی داشته است.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا