صنعت

نجات جان کودک به وسیله درب آسانسور

کودکان همیشه بازیگوش هستند و باید در هر لحظه مراقب آنان باشیم. زمانی که با کودکی سوار آسانسور می‌شویم، باید حواستان باشد که تا بسته شدن کامل، نباید در لبه ابتدایی آسانسور قرار گیریم. از این رو، بهترین آسانسورها دارای دو درب هستند. به گزارش “Selcom Doors”، یکی از بزرگترین مراکز ارائه‌دهنده آسانسور، درب‌های آسانسور بر اساس کارکرد به ۳ بخش و به طور کلی به ۵ نوع درب تقسیم می‌شوند.

هر آسانسور چند درب دارد؟

هر آسانسور استاندارد و مطمئن باید ۲ درب داشته باشد:

  • درب طبقه:
    برای هر طبقه در ساختمان، یک درب آسانسور ویژه‌ای وجود دارد که به “درب طبقه آسانسور ” مشهور است. این درها با احکام محکم در دیوارها جای داده شده‌اند تا امنیت و پایداری را به ارمغان آورند.
  • درب کابین:
    در داخل کابین آسانسور یک درب تهیه شده که به آن “درب کابین آسانسور” میگویند. در بعضی از ساختمان ها برای کاهش هزینه ها درب داخلی آسانسور را نصب نمیکنند.

به‌منظور ایمنی کودکان در ساختمان‌ها، باید از بسته شدن درب داخلی آسانسور اطمینان حاصل کرد؛ زیرا در هنگام حرکت آسانسور، در صورت عدم وجود درب داخلی، به دیواره‌ها می‌توان دسترسی داشت و این موضوع می‌تواند منجر به خطر افتادن جان کودکان و افراد شود.

چند نوع درب آسانسور داریم؟

درواقع، درب های آسانسور با توجه به شکل‌بندی ساخت، نوع کاربری و قیمتشان در تنوع‌های مختلف ساخته می‌شوند. از جمله انواع این درب ها می‌توان به درب‌های سانترال، لولایی، کشویی، آکاردئونی و شیشه‌ای اشاره کرد. هر یک از این درها ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند و می‌توان گفت که درب‌های سانترال و لولایی به‌عنوان معروف‌ترین در این زمینه شناخته می‌شوند.

درب سانترال آسانسور :

در مدل سانترال، دو قسمت درب به‌طور همزمان به یکدیگر نزدیک و یا از هم دور می‌شوند. این درها با سرعت بالا نسبت به مدل تلسکوپی باز و بسته می‌شوند، که این خود منجر به صرفه‌جویی در زمان می‌شود. این خصوصیت این مدل را به گزینه‌ای مناسب برای ساختمان‌های بزرگ و آسانسورهایی با جنبه‌های حیاتی تبدیل کرده است.

خصوصیات درب آسانسور از نظر کارکرد

البته، درب های آسانسور از نظر کارکرد به ۳ دسته اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی تقسیم‌بندی می‌شوند. از این میان، درب های دستی از خطرناک‌ترین درب ها هستند و درب های اتوماتیک آسانسور بهترین‌ها به‌شمار می‌روند. در واقع، درب‌های اتوماتیک آسانسور به دلیل بازشدن خودکار و جلوگیری از وقوع حوادث مختلف، سطح بالاتری از ایمنی را ارائه می‌دهند.

  • سه دسته اتوماتیک ، نیمه اتوماتیک و دستی
  • ابعاد باید با استاندارد EN۸۱ اروپا و ایران مطابقت داشته باشد
  • عرض درب باید ۷۰، ۸۰ الی ۱۳۰ باشد

نکته بسیار مهم این است که فاصله بین درب‌های طبقات و درب کابین نباید بیش از ۵ سانتیمتر باشد؛ زیرا در هنگام رفت و آمد می‌تواند باعث گیرکردن و حتی افتادن درون چاه آسانسور شود و امنیت افراد، به ویژه کودکان، را به خطر بیاندازد.

معروف ترین برندهای درب آسانسور

در ارائه برندهای متناسب با نیازهای آسانسورهای مختلف، مهم است که نوع استفاده (نفربر، باربر، بیماربر یا خودروبر) را به عنوان یک عامل اساسی مدنظر قرار داد. علاوه بر آن، انتخاب کابین مناسب با توجه به نیازهای هر کاربری حائز اهمیت است و همچنین باید به ارائه کیفیت و تجهیزات درازمدت توسط شرکت تامین‌کننده توجه فراوانی شود. تضمین عملکرد موثر آسانسور، وابستگی به قطعات یدکی با کیفیت و نوع خدمات پشتیبانی ارائه شده توسط تامین‌کننده معتبر است.

از معروف ترین برندهای این حوزه میتوان به اوتیس (Otis) ، میتسوبیشی الکتریک (Mitsubixhi Electric)، فوجی تک (Fujitec)، هیوندای (Hyundaielevator) و برند بهران، شرکت کیوان فراز ، اتوماتیک یاران ، موتور آسانسور فرشباف اشاره کرد.

قیمت درب آسانسور چقدر است؟

درب‌های آسانسور با توجه به نوع، اندازه و ابعاد ، برند، مرغوبیت و کیفیت مواد اولیه و سرعت آنها در قیمت‌های مختلف ارائه می‌شود. درب‌های وارداتی به دلیل تغییرات قیمت دلار و لیر ترکیه همواره تغییر می‌کنند. اما از آنجا که هزینه ساخت و تامین قطعات درب‌های ایرانی نسبت به مدل‌های خارجی کمتر است، قیمت خرید درب‌های آسانسور خارجی بیشتر از درب‌های ایرانی است.

کلام آخر

با توجه به مطالب ارائه شده، مشخص می‌شود که درب‌ آسانسور از جهات مختلف به عنوان عنصری اساسی در ایمنی و نجات جان کودکان نقش مهمی ایفا می‌کند. تنوع در انواع درب‌ها و توجه به خصوصیات آنها از نظر کارکرد، تعهد شرکت‌های برند در ارائه کیفیت و تجهیزات مطلوب و ارتباط این عوامل با قیمت‌گذاری، به‌طور مستقیم تأثیرگذار بر ایمنی و جلوگیری از وقوع حوادث برای کودکان در محیط آسانسور دارد.

منبع:    https://selcomdoors.com

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا