مدیریت بازاریابی و فروش

هر آنچه که باید از راه اندازی کارواش بدانید + میزان درآمد و هزینه

راه اندازی کارواش یکی از مشاغلی است که اگر امکانات آن را دارید می‌توانید به راحتی به دنبال مجوزها و پروانه کسب آن بروید. اما شرایط راه‌اندازی یک کارواش موفق چیست؟ ما در ادامه مطلب به این موضوع به‌طور کامل خواهیم پرداخت.

به گزارش تجارت امروز؛ کسب و کار کارواش در حال حاضر بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع به چند دلیل مختلف می‌تواند باشد؛ اما مهمترین آن افزایش تعداد خودروهای سطح شهر است. اغلب این خودروها توسط مالکین خود رانده می شوند که مالکان آن‌ها تمایل دارند در صورت نیاز به کارواش، این شستشو خیلی سریع انجام شود. با توجه به نیاز بیشتر افراد به کارواش می‌توان گفت راه اندازی کارواش اکنون یکی از ایده های مناسب به نظر می‌رسد.

آموزش گام به گام تمام مراحل راه اندازی کارواش

برای راه اندازی کسب و کار از صفر، شاید به فکر راه اندازی کارواش نیز باشید. راه اندازی این کسب و کار می تواند یکی از بهترین شغل در شهرهای کوچک نیز باشد. اما برای آنکه به یک صاحب کارواش تبدیل شوید، باید با چند و چون این شغل آشنا بوده و از هزینه های آن نیز آگاهی داشته باشید. در مقاله آموزش راه اندازی کارواش با ما همراه باشید چرا که قصد داریم راهنمای راه اندازی کارواش را در اختیار شما قرار دهیم.

جواز راه اندازی کارواش

جواز کسب کارواش تحت نظر اتحادیه دارندگان اتو سرویس، تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودرو صادر خواهد شد. برای دریافت پروانه کسب کارواش، شرایط زیر باید رعایت شود:

  • مساحت واحد صنفی حداقل ۴۰۰ متر مربع باشد.
  • ابزار و وسایل کارواش باید مطابق با استانداردهای اتحادیه باشند.
  • واحد صنفی باید دارای تجهیزات ایمنی مانند آتش‌نشانی و لوازم بهداشتی باشد و برای حفظ ایمنی مشتریان تدابیر لازم را اتخاذ کند.
  • همه نکات بهداشتی در زمان انجام کار باید رعایت شود.
  • کارگران باید در وضعیت بهداشتی مطلوب و بدون هیچگونه مشکلی باشند.

قبل از تاسیس کارواش نیز با اتحادیه دارندگان اتو سرویس، تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودرو در ارتباط باشید تا اطلاعات دقیق‌تری در خصوص الزامات و شرایط کسب جواز کارواش در منطقه خود به دست آورید.

مراحل دریافت مجوز تاسیس کارواش

مراحل دریافت مجوز راه‎اندازی کارواش به شرح زیر است:

  • ارسال درخواست از طریق سامانه ایرانیان اصناف.
  • بررسی اولیه درخواست توسط ارگان مربوطه، که حدوداً ۱۰ روز زمان می‌برد.
  • پذیرش اولیه و امکان ارسال مدارک.
  • بازرسی اتحادیه به واحد صنفی.
  • تأییدیه دریافت جواز کسب توسط هیئت مدیره اتحادیه.
  • پرداخت وجه الزامی اتحادیه.
  • صدور جواز کسب به مدت یک سال توسط رئیس اتحادیه و تمدید آن برای دوره پنج ساله یا ده ساله.

معرفی انواع کارواش

انواع کارواش‌ها به صورت کلی به دو دسته قابل تقسیم‌بندی هستند: کارواش‌های خانگی و کارواش‌های تجاری که هر کدام از این دسته را می‌توانیم مجدد تقسیم بندی کنیم:

کارواش‌های فشار قوی (Pressure Washers):کارواش فشار قوی

در راه اندازی کارواش فشار قوی شما به ایجاد فشار قوی آب که کثیفی و روغن را از سطح‌ها از بین می‌برند، نیاز دارید. آب به شکلی قوی و با فشار بالا از این کارواش خارج می‌شود که به شستشوی عمیق و کارآمد سطح‌ها کمک می‌کند.

کارواش‌های خانگی (Home Pressure Washers):

این نوع کارواش‌ها برای استفاده در خانه یا حتی در حیاط منزل ساخته شده‌اند. طراحی آن‌ها ساده است و بیشتر برای شستشوی خودروها، پیاده‌روها، مبلمان حیاط و غیره استفاده می‌شوند.

کارواش‌های تجاری (Commercial Pressure Washers):

این نوع کارواش‌ها برای استفاده تجاری طراحی شده‌اند و معمولاً قدرت و فشار بالاتری نسبت به کارواش‌های خانگی دارند. آن‌ها برای شستشوی سطوح بزرگتر و پرکاربردتر مانند وسایل سنگین صنعتی، ماشین‌آلات، بناها و سازه‌های بزرگ، فضای باز و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کارواش‌های خودکار (Automatic Car Washes):

این نوع کارواش‌ها معمولاً در جایگاه‌های سوخت و یا بسیاری از مراکز خدمات خودرو موجودند. در این کارواش‌ها، خودروها در داخل تونل یا سامانه خاصی قرار می‌گیرند و پس از تنظیم برنامه مربوطه، برای شستشو و شستن خودرو به صورت کاملاً اتوماتیک به کار می‌پردازند.

کارواش‌های سراسری (Mobile Car Washes):

Mobile Car Washes)

این نوع کارواش‌ها معمولاً در مکان‌های عمومی یا با استفاده از خودروهای مجهز به تجهیزات شستشو، ارائه خدمات شستشوی خودرو انجام می‌دهند.

در دیگر دسته بندی‌های راه اندازی کارواش ها را می‌توانیم به کارواش‌های اتوماتیک، سنتی و صنعتی نیز تقسیم کنیم.

کارواش اتوماتیک

کارواش اتوماتیک یکی از بهترین گزینه ها برای راه اندازی کارواش است. چنانچه قصد راه اندازی چنین کارواشی را داشته باشید، باید دستگاه شست و شوی مکانیزه را خریداری کرده تا بدون نیروی انسانی و دخالت دست، شست و شوی خودرو انجام شود. هزینه خرید سیستم کارواش اتوماتیک و کارواش تونلی با توجه به انواع آن متفاوت است، اما هزینه آن از چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان آغاز می‌شود.

کارواش سنتیکارواش خانگی

همان طور که در بالا به آن اشاره شد، در کارواش‌های سنتی از سیستم های خانگی برای شست و شوی ماشین استفاده می‌شود و نیرو انسانی در شستن خودروها بسیار کارآمد است.

کارواش صنعتی

در این نوع کارواش‌ها از سیستم‌های واترجت استفاده می‌شود. در این نوع کارواش، جریان معمولی آب با فشار بسیار قوی از دستگاه خارج می‌شود و آلودگی‌های سطوح را از بین می‌برد.

هزینه راه اندازی کارواش چقدر است؟

هزینه راه‌اندازی کارواش متفاوت بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، هزینه راه‌اندازی کارواش به مکان، اندازه کارواش، نوع، تجهیزات و خدماتی که ارائه می‌دهید بستگی دارد. به همین دلیل پیش از شروع راه اندازی این کسب و کار، لازم است تا در ابتدا تمامی هزینه‌ها را لیست کرده و یا از طرح توجیهی راه اندازی کارواش استفاده کنید.

به طور کلی، هزینه‌هایی که برای تاسیس کارواش باید در نظر بگیرید، عبارتند از:

  • هزینه اجاره یا خرید مکان: این هزینه بسته به موقعیت جغرافیایی و اندازه کارواش متفاوت است.
  • هزینه تجهیزات و لوازم: شامل ماشین‌های شستشو، کامپیوتر و نرم‌افزار، سیستم فیلتراسیون آب، ماشین‌آلات خشک‌کن و…
  • هزینه نصب و نگه‌داری تجهیزات
  • هزینه استخدام کارمندان و دستمزد آنها
  • هزینه تبلیغات و بازاریابی
  • هزینه مواد شوینده و مصرفی

بهترین مکان برای راه اندازی کارواش کجاست؟محل احداث کارواش

بهترین مکان برای راه‌اندازی کارواش به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید در نظر گرفته شوند. این عوامل شامل موقعیت جغرافیایی، جمعیت و ترافیک منطقه، رقابت با سایر کارواش‌ها، قرارداد با شرکت‌ها و کسب و کار‌های مجاور و غیره می شود. در ادامه چند نکته اصلی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی

برای انتخاب بهترین مکان برای راه اندازی کارواش، باید میزان شلوغی منطقه جغرافیایی را در نظر بگیرید. هرچه منطقه پرترددتر باشد، شانس شما برای داشتن مشتری‌های زیاد، بیشتر می‌شود. ش

رقابت محلی

برای موفقیت در صنعت کارواش، باید با رقبای خود آشنا شوید. چنانچه کارواشی احداث کنید که رقبای کمتری در آن منطقه حضور فعالی دارند و از طرفی شما هم خدمات فوق العاده‌ای ارائه می‌دهید، می‌توانید کسب و کار موفقی را راه اندازی کنید.

میزان درآمد کارواش

از زمان تاسیس کارواش تا به سودهی رسیدن زمان زیادی نمی‌برد؛ اما درآمد کارواش به عوامل مختلفی بستگی دارد که این عوامل شامل موقعیت، اندازه کارواش، خدمات ارائه شده، قیمت‌گذاری، تقاضا و رقابت در منطقه است. همچنین باید توجه داشته باشید که هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌گذاری نیز در درآمد و سود کارواش تاثیرگذار خواهد بود.

به طور کلی، درآمد کارواش می‌تواند متغیر باشد و به طور دقیق نمی‌توان عدد ثابتی را برای آن تخمین زد. اما به طور نسبی درآمد کارواش از ۲۵ میلیون تومان از ۴۵ میلیون تومان متغیر خواهد بود. البته این اعداد و ارقام با توجه به نوع خدماتی که ارائه می‌دهید و سرمایه گذاری‌هایی که انجام می‌دهید متفاوت خواهد بود.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا