صنعت غذایی

راهکارهای پیشگیری از آفت نهال فندق در باغات

زمانی که یک آفت در باغ میوه طغیان می­کند معمولا کنترل آن بسیار دشوار و در برخی از موارد غیر ممکن می­شود، این سخن که می­گویند پیشگیری بهتر از درمان است به واقع در کشاوزی هم به اثبات رسیده است، کنترل آفاتی که طغیان می­کنند کار سختی است و در بسیاری از موارد حتی در بهترین حالت باز هم آفت در باغ حضور دارد و باید هر ساله هزینه­ی زیادی بابت سرکوب آن پرداخت کرد، در این خبرنامه قصد داریم به روش­های پیشگیری از خسارت آفات در باغات فندق بپردازیم پس با ما همراه باشید.

پیش گیری از ورود آفت به باغ فندق

اگر بخواهید از خسارت یک آفت خاص در باغ فندق خود پیشگیری کنید اولین راه و مهم­ترین راه پیشگیری از ورود آفت به باغ است، اگر یک آفت وارد باغ شما نشود چگونه می­خواهد به شما خسارت وارد کند؟ در این راستا توجه به موارد زیر بسیار ضروری است:

نوشته های مشابه
  • شناخت آفات مهم باغ فندق و آشنایی با نحوه­ی شناسایی آنها

اولین کاری که شما باید برای پیشگیری از ورود آفت به باغ فندق خود کنید این است که بدانید به طور کلی چه آفاتی ممکن است سلامت باغ فندق شما را مورد تهدید قرار دهد؟ برای آشنایی بیشتر شما با این آفت می­توانید به وبسایت نهالستان پالیز نهال (paliznahal.ir) مراجعه کرده و مقالات مرتبط با آفات فندق را مطالعه کنید و یا اینکه در بخش مربوط به اطلاعات فندق تمام نکات مربوط به این نهال را مورد مطالعه قرار دهید، همچنین می­توانید با مشاوران آنها تماس برقرار کرده و مشاوره رایگان دریافت کنید.

  • خرید نهال فندق سالم

اولین راه ورود آفت به یک باغ جوان و نوپا از طریق نهال آلوده است، در بسیاری از نهالستان­ها نهال گواهی نشده و سلامت آن مور تایید قرار نگرفته است اما در نهالستان­های معتبر آزمایشات لازم برای تایید سلامت نهال انجام شده و در نهایت در زمان فروش گواهی سلامت ارائه می­شود.

لازم به ذکر است که بسیاری از آفات و بیماری­های خطرناک گیاهی از طریق نهال قابل انتقال بوده و در صورتی که یک آفت با نهال وارد باغ شود می­تواند بهتر مستقر شود و در نهایت خسارت بسیار بیشتری را نیز وارد می­کند.

  • استفاده از کودهای دامی کاملا پوسیده و استاندارد

یکی دیگر از مسیرهای ورود آفت به باغ فندق استفاده از کودهای نپوسیده­ی دامی است، کود نپوسیده­ی دامی فارغ از اینکه به جای قوت نهال سبب ضعف آن می­شود، حاوی بذور علف­های هرز، تخم آفات و سورس بسیاری از بیماری‌های گیاهی است که با استفاده از آن تمام اینها به باغ وارد می­شود، بنابراین برای خرید کود به مراکز معتبری مراجعه کنید که می­دانید کود به طور کامل پوسانیده شده و درصد عناصر آن نیز مشخص شده باشد.

  • استفاده نکردن از ابزار کشاورزی باغات آلوده

برخی از آفات از طریق ابزار کشاورزی و یا حتی تراکتوری که در باغ آلوده تردد داشته­اند قابل انتقال است، در صورتی که می­دانید یک باغ آلوده به یک آفت و یا بیماری خاص است ابزار و ماشین آلات کشاورزی مانند تراکتور، سم پاش و غیره را از صاحب آن باغ قرض نگیرید چرا که به این کار آلودگی را به باغ خود منتقل می­کنید.

راهکارهای پیشگیری از آفت نهال فندق در باغات

  • کنترل تردد بین باغات آلوده و سالم

چسبیدن برخی از آفات به کفش و لباس انسان راه دیگر انتقال آفت است، بهترین راه برای جلوگیری از ورود آفت از این طریق به باغ شما این است که باغات آلوده را بشناسید و تردد خود به این باغات را به حداقل برسانید.

پیش‌گیری از استقرار آفت فندق در باغات

گام دوم در پیشگیری از خسارت آفت در باغ فندق پیشگیری از استقرار آفت است، خواه ناخواه آفات می­توانند خود پرواز کرده و به باغ شما بیایند و یا به پا و بدن حیوانات و پرندگان چسبیده و منتقل شوند، در صورتی که به باغ منتقل شوند اما نتوانند به خوبی مستقر شوند شما توانسته­اید که از خسارت آفت پیشگیری کنید.

برای جلوگیری از استقرار آفات در باغ فندق استفاده از ارقام مقاوم نقش بسزایی دارد، مقاومت نهال مانع از استقرار آفت در باغ می­شود، فروش نهال فندق مقاوم در برابر آفات و بیماری­ها در نهالستان­های معتبر انجام می­شود و باغداران می­توانند از این ارقام برای جلوگیری از استقرار آفات در باغ خود بهره ببرند.

باغداران برای جلوگیری از استقرار آفت در باغ خود همچنین باید به صورت مستمر درختان فندق خود را بازدید کرده و در صورتی که یک نهال و یا درخت آلوده به آفت شده بود برای جلوگیری از اسقرار آفت در کل باغ باید هر چه سریع­تر اقدام به کنترل روی همان یک درخت کنند.

کنترل آفت به صورت لکه­ای و روی تک درختی که آفت روی آن مستقر شده همچنین می­تواند با کمک هرس انجام شود، باغداران می­توانند از هرس شاخه‌های آلوده و سوزاندن آن برای کاهش هزینه­ی سم پاشی بهره ببرند.

پیش گیری از افزایش خسارت در باغ فندق

در صورتی که یک آفت وارد باغ شد و مستقر شد برای جلوگیری از افزایش خسارت در باغ باید چه کرد؟ باید در نظر داشته باشید که استقرار موفقیت آمیز آفت در باغ در صورتی رخ می­دهد که شما باغ خود را به صورت مرتب پایش نکرده باشید و به دلیل اینکه قیمت نهال فندق مقاوم کمی بالاتر بوده از اراقم مقاوم هم استفاده نکردید، از طرفی کنترل لکه­ای آفت را در باغ انجام نداده­اید و بنابراین آفت توانسته مستقر شود.

اما برای جلوگیری از افزایش خسارت آفت در باغ فندق باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • شناسایی دقیق آفت با دریافت مشاوره از یک متخصص گیاهپزشک:

به هیچ عنوان از مشاوره­ی باغداران دیگر برای کنترل آفت استفاده نکنید چرا که راهکارهای غلط آنها تنها زمان را از دست شما خارج کرده و بانید که زمان در کنترل آفت ارزش طلایی دارد.

  • استفاده از سموم مناسب و کارآمد:

برندهایی از سم را مورد استفاده قرار دهید که تمرکز بر آفت داشته باشد و بتواند تلفات بیشتری از آفت ایجاد کند.

  • استفاده از هرس در کنترل آفت:

به هر حال در هر زمانی هرس شاخه­های آلوده کمک زیادی به کنترل آفت در باغ خواهد کرد.

  • سم پاشی پیشگیرانه:

تنها در باغاتی که آلودگی در سال قبل وجود داشته است باغداران مجازند در زمان مناسب که با توجه به نوع آفت از اواخر زمستان تا اوایل بهار است سم پاشی پیشگیرانه انجام دهند اما سمپاشی پیشگیرانه در باغاتی که آلودگی در سال قبل مشاهده نشده است به هیچ عنوان توصیه نمی­شود.

استفاده از دشمنان طبیعی در راستای پیشگیری از خسارت آفت در باغات فندق

رهاسازی دستی دشمنان طبیعی در باغات میوه در ایران چندان باب نبوده و البته باید گفت رهاسازی دستی در مورد برخی از آفات مانند کرم گلوگاه انار هم که انجام می­شده است خیلی موفقیت آمیز نبوده است، بهترین راهکاری که باغداران باید برای استفاده از پتانسیل دشمنان طبیعی در راستای کنترل آفت در باغ خود به کار گیرند حمایت از جمعیت دشمنان طبیعی حاضر در باغ است.

استفاده نکردن از سموم غیر ایمن و کاشت گیاهان گرده زا مانند خانواده­ی گل چتریان در باغ می­تواند به تکثیر هر چه بیشتر دشمنان طبیعی در باغ فندق کمک کرده و این دشمنان طبیعی می­توانند به کنترل آفت در باغ کمک کنند، مثال واضح و شناخته شده­ی دشمنان طبیعی کفشدوزک­ها هستند که از شته­ها تغذیه می­کنند.

راهکارهای پیشگیری از آفت نهال فندق در باغات

کلام آخر

با توجه به این خبرنامه به خوبی دریافتید که شما به عنوان یک باغدار باید هر کاری را برای پیشگیری از ورود، استقرار و گسترش آفت در باغ خود انجام دهید و دانستید که از کنترل خارج شدن آفت در باغ هم هزینه بردار بوده و هم کنترل آن در بسیاری از موارد غیر ممکن خواهد شد، بنابراین شناخت دقیق آفات یا مستلزم علم و آگاهی و البته مطالعه است و یا اینکه شما باید به طور مرتب با کارشناسان گیاهپزشک در تماس باشید تا بتوانند آگاهی­های لازم را در این زمینه به شما بدهند.

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا