خودرو

نکات مهم تنظیم قولنامه و مبایعه‌نامه خودرو

طبق مطلب منتشرشده در سایت خودرویی همراه مکانیک؛ خرید و فروش خودرو بدون قولنامه وجاهت قانونی چندانی ندارد چون درصورتی‌که خریدار و فروشنده به مشکل بخورند، باید به دنبال شاهد معتبر و اثبات واریز پول برای خرید خودرو و ... بروند و هیچ تضمینی در مورد اثبات ادعای آن‌ها وجود ندارد.

نکات مهم تنظیم قولنامه و مبایعه‌نامه خودروتوجه داشته باشید فروش خودرو با قولنامه دستی (که در منزل بین طرفین معامله تنظیم شده است) نیز با وجود امضای خریدار و فروشنده دارای وجاهت قانونی است. به همین دلیل در زمان تنظیم قولنامه خودرو باید بندهای آن را کاملاً دقیق نوشته و همه مشخصات خودرو، خریدار و فروشنده به‌علاوه شرایط معامله را به طور کامل بیان کنید.

قولنامه خودرو چیست؟

مبایعه نامه فروش خودرو در واقع یک سند عادی است که طبق قوانین معتبر در دادگاه تنظیم می‌شود و طرفین موظف هستند تا مفاد قید شده در آن را اجرا کنند. به‌واسطه قولنامه فروش خودرو، فروشنده و خریدار متعهد می‌شوند که شرایط و قوانین ذکر شده را پذیرفته‌اند.

قولنامه ماشین در دادگاه وجاهت قانونی پیدا می‌کند و اثبات‌کننده فروش یک خودرو با مشخصات خاص (شماره شاسی، پلاک و …) توسط فروشنده به خریدار است. در صورت درج تمامی بندهای لازم در متن قولنامه ماشین و امضای چند شاهد، اعتبار آن بیشتر هم می‌شود.

نحوه نوشتن قولنامه ماشین از صفر تا صد

قولنامه خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که همه آن‌ها باید کاملاً دقیق نوشته شوند تا شما بتوانید به‌عنوان یک مدرک قانونی به آن استناد کنید. برای اینکه مطمئن شوید که به همه موارد موردنیاز اشاره شده است، می‌توانید نمونه قولنامه خودرو که در ادامه همین مطلب آورده‌ایم را بررسی کرده و مطابق آن متن قولنامه ماشین را تنظیم کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که حتی در صورت نوشتن قولنامه ماشین به‌صورت دستی و عدم مراجعه به بنگاه نیز باید همه این بخش‌ها را در قولنامه بگنجانید.

بخش اول: مشخصات خریدار و فروشنده

  • نام و نام خانوادگی کامل
  • نام پدر
  • شماره شناسنامه و کد ملی
  • محل صدور شناسنامه
  • تاریخ تولد
  • شغل
  • آدرس دقیق محل سکونت
  • شماره تلفن

توجه داشته باشید که در صورت انجام معامله با شخص حقیقی؛ یعنی نماینده یک شرکت یا ارگان خاص، باید مشخصات شرکت را به طور کامل ثبت کنید. این موارد شامل نام و شماره ثبت، شناسه ملی، کد اقتصادی، آدرس و کد پستی، نام صاحبان امضای مجاز و مشخصات نماینده فروش یا خرید می‌شود.

یکی از موقعیت‌های دیگری که ممکن است در زمان معامله خودرو پیش بیاید، خرید یا فروش خودرو به نمایندگی فرد دیگری است که قصد دارد با وکالت‌نامه اقدام به انجام معامله کند. در این صورت، باید از صحت و اعتبار وکالت‌نامه کاملاً مطمئن شوید و در این بخش از قولنامه فروش ماشین، بعد از ثبت مشخصات کامل نماینده به اطلاعات وکالت‌نامه نیز اشاره کنید. همچنین در صورت دادن وکالت تعویض پلاک به خریدار، حتماً این مورد را هم در قولنامه ماشین قید کنید.

نکات مهم تنظیم قولنامه و مبایعه‌نامه خودرو

بخش دوم: مشخصات دقیق خودرو مورد معامله

  • نوع خودرو
  • مدل، رنگ، تیپ
  • نوع سیستم،
  • شماره پلاک فعلی،
  • شماره موتور، شاسی و بدنه
  • شناسه وسیله نقلیه (VIN)
  • شماره‌سریال سند کمپانی یا برگه گمرکی
  • شماره‌سریال کارت سوخت
  • شماره بیمه‌نامه شخص ثالث
  • شماره معاینه فنی
  • امکانات اضافه علاوه بر آپشن‌های کارخانه‌ای

اگر مشکلی مثل رنگ‌شدگی، نیاز به تعمیر برخی از قطعات و … در خودرو وجود دارد، باید در این بخش به آن اشاره کنید. با انجام این کار مطمئن خواهید شد که فروشنده تا زمان تحویل خودرو را سالم نگه می‌دارد و اگر آسیب جدیدی به آن وارد شد، باید پاسخگو باشد.

بخش سوم: مبلغ معامله

در این بخش از قولنامه خرید و فروش خودرو، باید قیمت کل معامله و نحوه پرداخت آن را به طور دقیق بنویسید. اگر مبلغی را به‌عنوان پیش‌پرداخت داده‌اید، یادداشت کرده و مشخص کنید که باقیمانده پول قرار است به چه صورت داده شود. اگر قرار است مقداری از آن را بعد از تعویض پلاک یا انتقال سند خودرو بپردازید، حتماً این مورد را در قولنامه خودرو ذکر کنید. درصورتی‌که مقداری از مبلغ معامله به‌صورت چک پرداخت می‌شود، باید مشخصات چک، تعداد و تاریخ آن‌ها را نیز بنویسید. همچنین اگر قرار است پول به حساب واریز شود، باید شماره‌حساب و مبلغ واریزی را یادداشت کنید.

نکته: به خاطر داشته باشید که ذکر تاریخ‌های پرداخت پول و نحوه آن اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید رسیدهای واریز وجه یا پرداخت نقدی را تا زمان اتمام مراحل معامله نزد خود نگه دارید تا در صورت بروز هر مشکلی مدرک لازم برای اثبات هزینه پرداختی را داشته باشید. انجام این کار اعتبار قانونی قولنامه خرید و فروش ماشین را بالا می‌برد.

بخش چهارم: شرایط معامله

در این بخش از قولنامه فروش خودرو باید همه شرایط معامله شامل شرایط فسخ، نحوه پرداخت هزینه قولنامه ماشین و سایر هزینه‌های مربوط، زمان تعویض پلاک و انتقال سند، زمان تحویل خودرو به خریدار و … را دقیق و کامل بنویسید. دقت در نگارش این قسمت باعث می‌شود که شما بدون هیچ مشکلی معامله را انجام داده و درصورتی‌که فروشنده برای تعویض پلاک یا انجام هریک از مراحل بهانه آورد، بتوانید به مراجع قانونی مراجعه و نسبت به اثبات مالکیت خودرو با قولنامه اقدام کنید.

۱۲ نکته طلایی برای نوشتن مبایعه نامه خودرو

۱. حتماً شرایط عدم پرداخت به‌موقع ثمن معامله را بیان کرده و در صورت خودداری از پرداخت، تاریخی برای فسخ معامله مشخص کنید. در این شرایط می‌توانید مبلغی را برای حق فسخ و جریمه عدم انجام تعهد نیز در نظر بگیرید.

۲. تاریخ دقیق حضور در مرکز تعویض پلاک یا دفتر اسناد رسمی را مشخص کرده و شرایط عدم حضور خریدار یا فروشنده را حتماً ذکر کنید.

۳. در متن قولنامه فروش ماشین باید حتماً شرایط و مبلغ فسخ را بیاورید. می‌توانید با طرف مقابل روی مبلغ مشخصی توافق کنید یا حتی هیچ مقداری را برای آن در نظر نگیرید. به‌یاد داشته باشید که در صورت عدم اشاره به این موضوع، هیچ هزینه‌ای در زمان فسخ پرداخت نخواهد شد. نحوه توافق طرفین معامله روی شرایط فسخ، می‌تواند به یکی از اشکال زیر باشد:

  • هیچ‌یک از طرفین حق فسخ معامله را ندارند.
  • هر دو طرف می‌توانند معامله را فسخ کنند.
  • تنها یکی از طرفین دارای حق فسخ است.
  • در صورت فسخ معامله باید هزینه‌ای به‌عنوان جریمه پرداخت شود.

۴. باید شرایط فسخ را به طور کامل بیان کنید تا اگر دلیل آن در این شرایط نگنجید، بتوانید علاوه بر حق فسخ مبلغی را به‌عنوان جریمه نیز از طرف مقابل دریافت کنید.

۵. در مبایعه نامه خرید و فروش خودرو باید مسئولیت پرداخت جریمه‌های خودرو، عوارض شهرداری، مالیات نقل و انتقال خودرو و حل مشکلات کیفری و مدنی آن تا تاریخ تحویل را بر عهده فروشنده بگذارید. همچنین در صورت بروز هرگونه آسیب و خرابی خودرو تا این تاریخ، فروشنده باید آن را برطرف کرده و درست مطابق شرایط معامله به خریدار تحویل دهد.

۶. هزینه تعویض پلاک برعهده خریدار است و باید این مورد را حتماً در مبایعه نامه فروش خودرو قید کنید.

۷. حتماً قبل از تنظیم قولنامه خودرو آن را نزد یک کارشناس خبره ببرید و برگه‌های کارشناسی را ضمیمه قولنامه ماشین کنید. همچنین خریدار باید همه بخش‌های خودرو و لوازم جانبی، اسناد و مدارک و بیمه‌نامه را کاملاً بررسی کند و تعهد دهد که با آگاهی کامل از همه شرایط ماشین را خریده و بعد از امضای قرارداد ادعایی در خصوص سلامت فنی یا بدنه ندارد.

۸. قولنامه ماشین را در حضور چند شاهد بنویسید و امضای آن‌ها را نیز در انتها درج کنید. امضای طرفین معامله و شاهدان در همه نسخه‌ها باید اصل باشد.

۹. قولنامه خودرو حتماً در ۲ نسخه کاملاً مشابه نوشته شود و یکی در اختیار فروشنده و دیگری در اختیار خریدار قرار بگیرد. البته ذکر تعداد رونوشت‌ها در متن آن ضروری است.

۱۰. در زمان وارد کردن اطلاعات از کاربن استفاده کنید تا موارد نوشته شده عیناً در نسخه دوم کپی شود. همچنین در قرارداد ذکر کنید که چند نسخه از این قولنامه وجود دارد.

۱۱. در صورت نگارش قولنامه خرید و فروش خودرو به‌صورت دستی، حتماً از خوانا بودن تمامی کلمات اطمینان حاصل کنید.

۱۲. در قولنامه خرید و فروش ماشین به‌صورت اقساطی، باید مبلغ، نحوه و زمان پرداخت اقساط، مبلغ پیش پرداخت و شماره‌حساب مقصد قید شود.

قولنامه دستی ماشین چقدر اعتبار دارد؟

قولنامه دستی ماشین از نظر قانونی کاملاً قابل‌استناد بوده و در صورت بروز هر مشکلی می‌توان از آن به‌عنوان مدرک معامله استفاده کرد. با توجه به اینکه قولنامه دست‌نویس معمولاً بین آشنایان و دوستان نوشته می‌شود، ممکن است طرفین صرفاً به حرف اکتفا کنند و موارد مهم را در آن نادیده بگیرند. نکته مهم این است که در مراجع قانونی شما نمی‌توانید برای اثبات ادعای خود به قول‌های شفاهی استناد کنید و همه موارد توافق شده را باید در قولنامه بنویسید.

همچنین متن قولنامه باید کاملاً خوانا و بدون خط‌خوردگی بوده و همه امضاها اصل باشند. چنین قولنامه‌ای حتی بدون وجود امضای شاهدین در مراجع قانونی پذیرفته است و می‌تواند برای اثبات ادعاهای شاکی استفاده شود.

هزینه قولنامه خودرو چقدر است و بر عهده کیست؟

برای مشاهده نمونه قولنامه و همچنین اطلاع از سایر نکات مهم مانند هزینه قولنامه، شرایط فسخ قولنامه، خیارات قولنامه، خطرات معامله خودرو بدون قولنامه و…. مطلب ۱۲ نکته اساسی در نوشتن قولنامه ماشین + نمونه مبایعه نامه خودرو از سایت همراه مکانیک را مطالعه کنید.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا