اجتماعی

روز ملی جمعیت توسط چه کسی رسمی شد؟

روز ملی جمعیت با پیشنهاد دو نهاد بزرگ، به نام ها ی ثبت احوال کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تاریخ 30 اردیبهشت ماه هم زمان با روز ابلاغ سیاست های کلی جمعیت، توسط مقام معظم رهبری در تقویم کشور به ثبت رسید.

به گزارش تجارت امروز؛ هدف از ثبت روز ملی جمعیت، اشاره به مواردی همچون، ارتقا پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تاکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و..دارد.

روز ملی جمعیت بر چه اساسی به ثبت رسیده است؟

رهبر بزرگ کشورمان، روز ملی جمعیت را بر اساس  یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین و ابلاغ کردند. این روز در تاریخ ۳۰ اردیبهشت هر سال برزگذار می شود و اهداف و آرمان های به خصوصی را در ارتباط با سیاست های مربوط به جمعیت را دنبال می کند.

سخن امام در راستای اهمیت روز ملی جمعیت

ایشان تاکید کردند: با توجه به اهمیت مقوله جمعیّت در اقتدار ملّی و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیّت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز؛ و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیّت ابلاغ می‌گردد. با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیّت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیّتی انجام گیرد. همچنین ضروری است با هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه، اقدامات لازم با دقّت، سرعت و قوّت صورت گیرد و نتایج رصد مستمر اجرای سیاست‌ها گزارش شود.

اقدامات دولت در راستای روز ملی جمعیت

از جمله این اقدامات اهدای بالغ بر ۸۰هزار قطعه زمین به خانواده‌های بیش از سه فرزند است. اختیارات این زمین‌ها به مردم واگذار شده است و در بسیاری از موارد خانواده‌ها به فکر ساخت و سرمایه‌گذاری در این زمین‌ها هستند. این کار کام مردم را شیرین کرده است همچنین بیمه مادران و زنان روستایی و عشایر دارای سه فرزند نیز شروع شده است و ثبت نام‌ها آغاز شده است.

همچنین براساس ماده ۷ قانون ۱۱۰۲ خوابگاه متاهلین برای دانشجویان متاهل توسط وزارت علوم و بهداشت آماده شده است. همچنین خوابگاه‌های دیگری نیز در حال آماده‌سازی است و امیدواریم به موقع آماده شود. همچنین در ارتباط با وام هایی که به مردم تعلق گرفت باید گفت:  ۲۰۳ همت وام ازدواج و فرزندآوری در سال گذشته اعطا شده است.

براساس قانون به ازای تولد هر نوزاد از سال ۱۴۰۰ اعطای سهام بورس به نوزاد را داریم تا فرزند به سن قانونی برسد و بعد از سن قانونی اداره آن به فرد واگذار می‌شود ۶۵۷هزار و ۶۴۷ نفر نیز ثبت نام کرده اند. مرخصی زایمان که از ۶ ماه به ۹ ماه ارتقا پیدا کرده بود به صورت کامل اجرایی شده است.

در راستای حمایت از اهداغ روز ملی جمعیت برای مردم و جوانان: بسته تغذیه و بهداشتی رایگان نیز با همت وزارت رفاه و وزارت بهداشت بسته‌های آن تعریف شده و کالابرگ ۶۰۰هزار تومانی شد که علاوه بر کمک‌های وزارت رفاه نیز دهک‌های یک تا پنج از این حمایت برخوردار شدند.

مراکز همسان گزینی از اهداف دولت در راستای روز ملی جمعیت

مراکز همسان گزینی نیز با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی وزارت ورزش و بسیج ایجاد شده است و ۱۴۵ مرکز همسان‌گزینی در کل کشور فعال بوده و ازدواج آسان و به هنگام را ترویج می‌کند و ۴۸۰ گروه مردمی نیز در این حوزه فعال هستند. دولت تلاش های بسیاری را در این زمینه انجام می دهد تا شما جوانان را به سمت فرزندآوری و تشکیل خانواده پیش ببرد.

ممنوعیت سقط جنین در روز ملی جمعیت

بر این اساس در ایران تعدادی از گروه ها وجود داردند که به مبارزه با سقط جنین می پردازند. تعداد این گروها در سال ۱۴۰۳ به ۲۱۶ عدد رسیده است. همچنین دولتاعلام کرده است که بیمه زوج های نابارور باید تقویت و اصلاح شود تا مردم هزینهکمتری بابا ایندرمانپرداختنند، چرا که با افزایش هزینه برای درمان تاباروری دیگر کم تر کسی به این سمت می آید. همچنین لزوم اموزش لازم و فرهنگ سازی برای پیشگیری از تاخیر در ازدواج و جلوگیری از سقط توسط وزارت بهداشت ارائه می‌شود.

پرداخت کارانه پلکانی به بهورزان از جمله اقدامات دولت برای رسیدن به اهداف روز ملی جمعیت

باید گفت که از جمله اقدامات دولت برای رسیدن به اهداف روزملی جمعیت، پرداخت کارانه پلکانی به بهورزان که در این زمینه است. همچنین سامان‌دهی اتاق‌های زایمان اواخر سال گذشته اتفاق افتاد و مجوز استخدام ۱۵۷۶ ماما نیز به وزارت بهداشت داده شد و به سرعت پیگیری و این ماما‌ها مشغول به فعالیت شدند.

از نظر دولت باز هم این میزان از ارائه تسهیلات به نظر ما مکفی نیست و باید توجه بیشتری به آن شود. دولت اعلام کرده است: در زمینه فرزند سوم و چهارم تسهیلات خوبی ارائه کرده این و باعث افزایش موالید فرزند سوم و چهارم شده است، اما در همه مطالعات نشان داده شده است که فرزندآوری به هنگام باعث تحکیم خانواده می‌شود لذا فرهنگ سازی در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

مراسمات روز ملی جمعیت

مراسم اختتامیه بخش خانواده، کودک و نوجوان پررنگ خواهد بود، چرا که مسئله اصلی اینجا بچه‌ها هستند، حتی شهربازی هم برای بچه‌ها تدارک دیده شده است. دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا