نفت و پتروشیمی

نفت خام چه کاربردی دارد؟ کاربردهای نفت خام در زندگی روزمره ما چیست؟

نفت خام مایعی غلیظ که در طبیعت به‌رنگ قهوه‌ ای سوخته، سبز و سیاه است. شاید باور نکنید که این ماده غلیظ سیاه اگر نباشد زندگی بسیار سخت خواهد بود. به همین علت امروز ما کاربردهای نفت خام در کمترین حالت را برایتان نوشته‌ایم.

به گزارش تجارت امروز؛ هنگامی که ما در مورد نفت و موارد استفاده از آن صحبت می کنیم ، اکثر مردم به طور کلی آن را به عنوان سوخت، بنزین یا گازوئیل می شناسند ولی کاربردهای نفت خام و فرآورده های آن خیلی بیشتر از سوخت برای جامعه، سیاست، فناوری و اقتصاد حائز اهمیت هستند. مثلا فروش نفت خام ایران منافع اقتصادی بسیاری برای کشور دارد و بر روابط دیپلماتیک کشور نیز تاثیرگذار است. علاوه بر این  به غیر از سوخت، مقدار زیادی از نفت صرف تولید محصولات موجود در زندگی مدرن می شود. در ادامه به برخی از کاربردهای نفت اشاره می کنیم.

معرفی کاربردهای نفت خام

اگر بخواهیم تعریفی از نفت را بیان کنیم باید بگوییم که مایعی بدبو، غلیظ و با رنگی سیاه یا قهوه‌ای تیره است. این مایع دارای گرانوی نسبتاً زیادی بوده و ترکیبات اصلی تشکیل دهنده آن نیز هیدروکربن‌ها می‌باشند. در واقع نفت خام یک سوخت فسیلی تجدید ناپذیر است که به شکل مایعی قابل اشتغال و غلیظ از پوسته زمین استخراج می‌شود که کاربرد‌های بسیاری زیادی در صنعت و زندگی روزمره‌مان دارد.

کاربرد‌های نفت خام در زندگی روزمره

تولید فروارده های سوختی‌ پرانرژی مانند بنزین و گازوئیل یا سوخت‌های گالنی از کاربردهای نفت خام است. به عنوان مثال بیشتر لباس‌هایی که می‌پوشیم، غذا‌هایی که ما می‌خوریم، تمامی آن‌ها به نحوی وابسته به نفت هستند.

کاربرد‌های نفت خام در کشاورزیکاربرد نفت در کشاورزی

وقتی از کشاورزی صحبت می کنیم  ذهن ما درگیر مسئله کود می شود. در اینجا از نفت در تولید آمونیاک استفاده می شود که منبع نیتروژن را مورد نیاز تولید کودها را تأمین می کند. سموم دفع آفات نیز از نفت ساخته می شود. درمجموع ، فرآورده های نفتی به دلیل کمک به کارکرد ماشین آلات مزرعه و کوددهی گیاهان ، در کشاورزی کاربرد گسترده ای دارند.

کاربرد‌های نفت خام در تولید مواد شوینده و رنگ ها

از تقطیرهای نفتی که شامل تولوئن ، بنزن ، زایلن است  برای تهیه مواد اولیه ای که بیشتر در محصولاتی مانند شوینده های مصنوعی ، رنگ ها و پارچه ها بکار می روند، استفاده می شود. بنزن و تولوئن که پلی اورتان ها را تولید می کنند اغلب در روغن ها یا سورفکتانت ها استفاده می شوند و همچنین برای پولیش زدن چوب مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد نفت خام در تولید مواد غذایی

یکی دیگر از کاربرد‌های مهم نفت خام، تولید مواد غذایی است. به عنوان مثال کود‌های شیمیایی و آفت کش‌هایی که در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند همه و همه از فرآورده‌های نفتی ساخته شده‌اند.

به غیر از این دو مورد، برای ساخت رنگ‌های غذایی و نگهدارنده‌های غذا نیز از نفت خام استفاده می‌شوند. همچنین از این ماده برای تولید انواع خوردنی‌ها مانند آدامس‌های بادکنکی نیز کاربرد دارد. بله درست شنیده‌اید برای تولید این محصول نیز از مشتقات نفت استفاده می‌شود. پایه این مواد نیز از واکس‌ها، اسید سیتریک و گلیسرین تشکیل شده است.

کاربرد‌های نفت خام در تولید لاستیک و پلاستیکCrude oil in Walid rubber and plastic

پلاستیک ها بیشتر از مواد پتروشیمی ساخته می شوند. پلاستیک های پایه نفتی مانند نایلون یا پلی استایرن و سایر مواد از این ترکیب ساخته می شوند. معمولاً پلاستیک ها از الفین ها تهیه می شوند که شامل اتیلن و پروپیلن هستند. از نفت و ترکیبات آن همچنین برای تولید رنگ های روغنی یا مواد افزودنی رنگ استفاده می شود.

از نفت همچنین در تولید:

  • سطل‌های زبانه
  • بطری‌های نوشیدنی
  • ظروف بسته‌بندی
  • وسایل آشپزخانه
  • وسایطل تزئینی
  • کفش
  • تایر ماشین
  • لاستیک مصنوعی

استفاده می شود.

کاربردهای نفت خام در داروسازی و لوازم آرایشی

محصولات جانبی نفت مانند روغن های معدنی در بسیاری از کرم ها و سایر داروها استفاده می شود. مواد آرایشی روغنی و عطرها در واقع مشتقات نفتی هستند.

سایر محصولات ساخته شده از نفت یا حاوی نفت شامل موم ، جوهر ، کپسول ویتامین ، چسب دندان مصنوعی ، صندلی توالت ، روکش مبلمان ، سی دی ، بتونه ، تارهای گیتار ، مداد رنگی ، بالش ، چمن مصنوعی ، رنگ مو ، دئودورانت ، رژ لب ، دریچه های قلب ، داروهای بیهوشی کورتیزون ، آسپرین و بسیاری از موارد دیگر هستند.

کاربردهای نفت خام در تولید سیم گیتارکاربردهای نفت خام در تولید سیم گیتار

سیم های مورد استفاده در اغلب گیتارهای مدرن از نایلون ساخته شده که یکی از مشتقات نفت خام است. در حقیقت نایلون اولین بار در ۲۸ فوریه ۱۹۳۵ در مرکز تحقیقاتی DuPont توسط والاس کاروترز تولید شد. او به دنبال جایگزینی برای ابریشم طبیعی بود که طی جنگ کمیاب شده بود.

کاربرد نفت خام در تولید خمیردندان

برای تولید خمیردندان به یکی از مشتقات نفت که Poloxamer ۴۰۷ نام دارد نیاز داریم. این ترکیب ماده اصلی برای ساخته خمیردندان محسوب است که به ترکیبات پاینه نفتی خمیردندان اجازه می‌دهند تا در حلال پایه آبی حل شوند. علاوه بر این مورد از رنگ دانه‌های به دست آمده از نفت خام نیز برای تولید خمیر دندان استفاده می‌شود. ترکیبات رنگی مانند D&C Yellow #۱۰ و D&C Red #۳۰ و FD&C Blue #۱ که همگی از منابع زغال سنگ یا مشتقات نفت خام به حساب می‌آیند.

ساخت دندان های مصنوعی

از دیگر کاربرد‌های نفت خام دندان های مصنوعی مدرن است که اغلب از رنگ دانه های بر پایه کربن برای تعیین رنگ های شان بهره می برند. این رنگ ها اغلب با استفاده از ذغال سنگ، نفت خام یا برخی منابع گیاهی تولید می شوند. البته این رنگ دانه ها دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو (FDA) هستند و در اغلب رنگ های خوراکی مورد استفاده در آشپزخانه هم یافت می شوند.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا