اجتماعی

زندگینامه اسحاق جهانگیری + سوابق سیاسی

اسحاق جهانگیری، یک سیاستمدار ایرانی است که نماینده شهر اصفهان بوده است.

به گزارش تجارت امروز؛ با توجه به انتخابات ریاست جمهوری پس از مرگ رئیسی به شرح زندگینامه اسحاق جهانگیری می پردازیم.

زندگینامه اسحاق جهانگیری

اسحاق جهانگیری در دی ماه سال ۱۳۳۶ در شمال شرق استان هرمزگان در کوه شاه متولد شد. پدرش کارگر معدن کرومیت آبدشت بود که بعدها به سیرجان مهاجرت کرده و کارمند اداره کشاورزی سیرجان شد.

اسحاق جهانگیری دومین فرزند پسر خانواده است. دو برادر او از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند.

سوابق تحیلی اسحاق جهانگیری

او تحصیلاتش را تا پایان دوران پیش دانشگاهی در سیرجان سپری کرد و سپس به کرمان رفت، مدرک کارشناسی فیزیک را از دانشگاه کرمان گرفت و برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع به دانشگاه صنعتی شریف رفت. او دکترای خود را در رشته مدیریت صنعتی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی پشت سر گذاشت.

سوابق سیاسی اسحاق جهانگیری

در کارنامه سیاسی او نمایندگی مجلس، استانداری اصفهان، وزارت و معاونت اول ریاست جمهوری در دوره یازدهم و دوازدهم به چشم می خورد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ مسئولیت جهادسازندگی شهرستان جیرفت را به عهده گرفت که تا سال ۱۳۶۱ ادامه داشت، و در سال ۱۳۶۳ در جهاد کشاورزی مشغول بود، و از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۰ در دومین و سومین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم جیرفت به مجلس راه یافت.

او در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۱ به اصفهان رفت و به جای غلامحسین کرباسچی تا سال ۱۳۷۶ استاندار اصفهان شد. همچنین از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ در دولت آقای سیدمحمد خاتمی وزیر معادن و فلزات بود که بعد از ادغام وزارت خانه تحت مدیریتش با وزارت صنایع در سال ۱۳۷۹ وزیر صنایع و معادن شد.

جهانگیری پس از ثبت نام آیت الله هاشمی رفسنجانی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی او معرفی شد.

جهانگیری در مرداد ماه سال ۱۳۹۲ از سوی دکتر حسن روحانی به عنوان معاون اول دوره یازدهم ریاست جمهوری برگزیده شد، که این مسئولیت را در دوره دوازدهم ریاست جمهوری نیز عهده دار شد.

او همچنین مدتی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بوده است، و به عنوان چهره ای سیاسی شناخته می شود.

جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ نامزد ریاست جمهوری شد، که توسط رسانه ها به عنوان کاندیدای پوششی رئیس جمهور روحانی معرفی می شد، و در نهایت به نفع دکتر روحانی کناره گیری کرد.

او همچنین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به عنوان داوطلب ثبت نام کرد، که صلاحیت او توسط شورای نگهبان احراز نشد.

عضو شورای جهاد سازندگی استان کرمان سال های ۱۳۶۳ – ۱۳۶۱
عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی و سپس رییس هیئت امناء بنیاد صنعت و توسعه (NGO) سالهای ۱۳۹۲ – ۱۳۸۴

ازدواج اسحاق جهانگیری

جهانگیری با خانم منیژه جهانگیری ازدواج کرد و حاصل  این ازدواج چهار فرزند به نام های حسین، حسام، فائزه و هدی است.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا