اجتماعی

قوانین مربوطه و روش‌های وصول مهریه قبل و بعد از طلاق

پس از خوانده‌شدن صیغه عقد زوجه دارای حق‌وحقوقی می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها مهریه است. میزان این حق که قبل از عقد مشخص شده است، در سند ازدواج درج می‌شود. بعد از جاری شدن عقد، زوج موظف است این مبلغ را در زمانی که زوجه اراده کند به او بپردازد.

مهریه چیست؟

مهریه یا “صداق” در فرهنگ اسلامی به مبلغی گفته می‌شود که زوج به‌عنوان نشان از تعهد خود به همسرش پرداخت می‌کند. این مبلغ معمولا به‌صورت پول نقد، طلا، جواهرات، ملک و یا هر چیز دیگری که ارزش مشخصی برای زوجه دارد، پرداخت می‌شود. صداق در اسلام به‌عنوان یکی از حقوق زنان شناخته شده است و هدف آن ایجاد تعادلی در رابطه زوجین و حفظ حقوق زن در صورت طلاق است.

این با نفقه که به معنای هزینه‌هایی خواهد بود که زوج باید برای زوجه پرداخت کند، تفاوت دارد. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های معیشتی همچون خرید مواد غذایی، پوشاک، مسکن، درمان و سایر هزینه‌های ضروری برای زندگی زوجه می‌شود.

قوانین مربوطه و روش‌های وصول مهریه قبل و بعد از طلاق

مهریه در دوران عقد

زوجه می‌تواند بعد از عقد، برای دریافت مهریه خود اقدام کند و زوج وظیفه دارد که آن را به‌موقع پرداخت کند. مطابق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، زوجه بلافاصله بعد از عقد، مالک قانونی صداق تعیین می‌شود. درنتیجه، زوجه این امکان را دارد بعد از جاری‌شدن خطبه عقد، برای گرفتن حقوق خود، اقدام به شکایت کند.

طبق قوانین صداق، زوجه یا وکیل مهریه او می‌توانند با طی‌کردن مراحل قانونی، صداق خود را حتی در دوران عقد به اجرا بگذارد. البته توجه داشته باشید که صداق دختر باکره نصف محاسبه می‌شود. بنابراین باید قبل از هر تصمیمی تمام موارد را با دقت کامل بررسی کرد. در این راستا مشاوره حقوقی برای وصول مهریه نقش مفیدی خواهد داشت.

مراحل مطالبه و دریافت مهریه

زوجه با مراجعه به دادگاه درخواست خود را ارائه می‌دهد. برای هر پرونده نوبتی در نظر گرفته می‌شود و در نوبت تعیین‌شده به دادخواست رسیدگی می‌شود. صداق از حقوق قانونی و شرعی زوجه است و وی حق دارد به‌هر دلیلی درخواست وصول آن را بدهد.

با بررسی پرونده و معلوم‌شدن دلیل اجرا گذاشتن مهریه، دادگاه اخطاریه‌ای به زوج ارسال می‌کند. بسیاری مواقع دیده شده است که زوج اموال و دارایی خود را به نام دیگران مانند اعضای خانواده خود انتقال می‌دهد. در این حالت نیز زوجه می‌تواند دادخواستی مبنی به فرار از دین ارائه دهد. روند این‌گونه دادخواست‌ها طولانی و زمان‌بر است. شما با کمک وکلای موسسه حقیقت گستر می‌توانید این موضوع را راحت‌تر پیگیری کنید.

موسسه حقیقت گستر با سابقه درخشان در زمینه‌های مختلف حقوقی ازجمله خانواده، با استفاده از نرم‌افزار حقوقی خود، ارتباط بین وکیل و موکل را ساده‌تر و موثرتر کرده است. با ارجاع پرونده به این موسسه، کار خود را به یک تیم متشکل از چندین وکیل پایه یک دادگستری و دکترای حقوق ارجاع داده‌اید که هر کدام از آن‌ها دریایی از تجربه و تخصص در سابقه خود دارند. این موسسه در اکثر موارد توانسته رضایت مراجعین خود را جلب کند و به همین دلیل سابقه درخشانی دارد.

قرار تامین

درصورتی‌که زوجه قصد داشته باشد از تضییع حق خود جلوگیری کند، خواهد توانست از طریق دادگاه، قرار تامین برای توقیف‌کردن اموال زوج (در صورت عدم پرداخت صداق) ارائه کند. با صدور قرار تامین، زوجه این امکان را دارد تا به اندازه اصل حق‌وحقوق تعیین‌شده و یا معادل آن، قسمتی از اموال زوج را توقیف کند.

با این‌حال، برای صدور قرار تامین، زوجه باید اموال و منابع مالی زوج را به دادگاه معرفی کند و اطلاعات لازم را در اختیار دادگاه قرار دهد.

قوانین مربوطه و روش‌های وصول مهریه قبل و بعد از طلاق

توقیف اموال چه زمانی محقق می‌شود؟

درصورتی‌که زوج مهریه درخواست‌شده را به زوجه پرداخت نکند، توقیف‌کردن اموال می‌تواند از طریق دادگاه انجام شود. برای این منظور، زوجه باید به دادگاه مراجعه کند و درخواست توقیف مال زوج را به‌دلیل عدم پرداخت صداق ارائه دهد.

به‌طورکلی، درصورتی‌که شوهر بعد از درخواست همچنان از پرداخت صداق خودداری کند، دادگاه برای پرداخت این حق زوجه، توقیف اموال زوج را اجرا می‌کند. در این صورت، دادگاه می‌تواند از اموال زوج، مانند خودرو، مسکن، سهام و دارایی‌های دیگر، برای پرداخت حق‌وحقوق زوجه استفاده کند.

توجه داشته باشید که بهتر است از وکلای باتجربه مانند یک وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید تا راحت‌تر و سریع‌تر به هدف خود دست یابید.

به اجرا گذاشتن صداق

برای به‌اجرا گذاشتن صداق می‌توان از طریق وکیل خانواده یا یک وکیل مجرب اقدام نمود. یا اینکه زوجه بدون کمک وکیل، از طریق دادگاه و یا اداره اجرای ثبت اقدام برای وصول حق‌وحقوق خود کند. در قانون جدید، صرفا تا میزان ۱۱۰ سکه یا معادل ریالی آن به نرخ روز، زوجه این امکان را دارد تا جلب زوج را به سبب نپرداختن مهریه بگیرد.

به‌عبارت‌دیگر میزان توافق‌شده در سند ازدواج هر چقدر باشد معتبر است و امکان مطالبه آن از طریق دادگاه وجود دارد، اما فقط صدور جلب تا ۱۱۰ سکه امکان‌پذیر خواهد بود. به‌عنوان‌مثال اگر حکم نهایی دادگاه پرداخت ۲۰۰ سکه باشد و زوج با اقساط تعیین‌شده تا ۱۱۰ سکه را پرداخت کند، زوجه نمی‌تواند برای نپرداختن باقی‌مانده و مازاد ۱۱۰ حکم جلب زوج را بگیرد.

وی باید اموالی از شوهر به دادگاه معرفی کند و اگر نتواند این‌کار را انجام دهد یا به‌طور کل مالی برای ارائه وجود نداشته باشد، این امکان وجود ندارد تا حکم جلب یا ممنوع الخروجی زوج را بگیرد.

قوانین مربوطه و روش‌های وصول مهریه قبل و بعد از طلاق

مهریه بعد از طلاق

پس از طلاق هم امکان ادعای صداق وجود دارد. وصول مهریه بعد از طلاق با درنظرگرفتن نوع طلاق موردبررسی قرار می‌گیرد. برای دریافت صداق بعد از طلاق، باید به مراجع قضایی مربوطه مراجعه کرد. اصل و کپی حکم طلاق، سند ازدواج، مدارک شناسایی مانند کارت شناسایی و شناسنامه، مدارک مربوط به فرزندان مانند تاییدیه تولد و نهایتا لیست اموال زوج از مدارک اصلی برای وصول صداق بعد از طلاق هستند.

جمع‌بندی

در قوانین حقوقی خانواده در ایران، پس از جاری شدن خطبه عقد زوجه می‌تواند تحت هر نوع شرایطی برای مطالبه و دریافت مهریه اقدام کند. بر اساس قانون، صداق حق مسلم زوجه است و زوج موظف به پرداخت آن است.

امتیاز بدهید

تلگرام تجارت امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا